Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

När kommer Apple Retail Store till Sverige?

Tråden skapades och har fått 15 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Nu när Amsterdam får sin första Apple Retail Store inom kort, så börjar man fundera på när Sverige får sin första, Stockholm t ex. är både större och mer befolkat än Amsterdam.

Vad tror ni?

Här i Götet har vi macForum, en affär som gör sitt bästa för att se ut som den "officiella" AppleStore of Gothenburg om man säger så...

Inredning i mkt vitt, T-shirtar, vita diskar. Hela konceptet gör att alla som inte är hårda Mac-skallar tror att det är Apple som ligger bakom.

Gissar att Tjockhult får en under 2011.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2010-11-29 19:27

Jag skulle säga att det är väldigt märkligt om Stockholm skulle få en riktig Apple Store före Köpenhamn. När väl Köpenhamn har en så kanske det kan vara aktuellt i Stockholm, en sisådär 3-4 år senare.

  • Oregistrerad
  • 2010-11-29 19:42
Ursprungligen av zinned:

Jag skulle säga att det är väldigt märkligt om Stockholm skulle få en riktig Apple Store före Köpenhamn. När väl Köpenhamn har en så kanske det kan vara aktuellt i Stockholm, en sisådär 3-4 år senare.

Det håller jag faktiskt med om, även om Stockholm är "skandinaviens huvudstad" så tror jag det är mer prestige att öppna en i köpenhamn.

  • Medlem
  • International user
  • 2010-11-29 19:46
Ursprungligen av studiox:

Det håller jag faktiskt med om, även om Stockholm är "skandinaviens huvudstad" så tror jag det är mer prestige att öppna en i köpenhamn.

Tror aldrig det kommer någon till Sverige och Köpenhamn är Skandinaviens huvudstad

Ursprungligen av zappee:

Tror aldrig det kommer någon till Sverige och Köpenhamn är Skandinaviens huvudstad

Nej, det är nog ingen chans tyvärr. +1 i övrigt.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2010-11-29 20:45

Innan jag kommenterar nedanstående citat så vill jag bara slänga in en blänkare, låt nu inte denna tråden lusas ner av massa kommentarer i stil med stad-x-är-bäst-och-stad-y-är-sämst

Ursprungligen av zappee:

Tror aldrig det kommer någon till Sverige och Köpenhamn är Skandinaviens huvudstad

Nej, jag tror tyvärr du har rätt i att det inte kommer någon Store

Men, kommer det någon så blir det givetvis i Köpenhamn först. En mycket hetare stad ur i stort sett alla perspektiv, inte minst det geografiska, med en region som är klart mest expansiv.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-11-29 19:50

Man skulle ju kunna tycka att Sverige som börjar bli riktigt mac-tätt förtjänar några Apple Stores. Men resonemanget kanske är "Ingen brådska, vi säljer ju redan extremt bra i Sverige" (sett till %). Apple Store fungerar ju i mångt och mycket som ett skyltfönster för att locka in nya användare till plattformen...

Kanske är det bara något så enkelt som att det inte finns tillräckligt stora lokaler som är lediga, på tillräckligt attraktiva platser i Stockholm och Göteborg för stunden.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2010-11-29 21:54
Ursprungligen av Goflorp:

Vi har ju tidigare haft en glödande diskussion om bl a vilken stad som var störst.
Det ballade ur rätt bra....

Hence, my comment above.

Back to topic, det hade ju varit underbart med en riktig Apple Store i Skandinavien.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2010-11-30 01:06

Om man jämför amsterdam med stockholm så är de i alla siffror ganska lika både i folkmängd och befolkningstäthet. Vad amsterdam nog vinner på är ett mycket mer befolkat upptagningsområde. Utan några exakta siffror skulle jag tro att man har 15 miljoner människor inom ett par timmars tåg/bilfärd från stan. Det kan man nog inte säga om vare sig stockholm eller köpenhamn, oavsett vilken som är störst, bäst och vackrast.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-11-30 10:51

Hade varit kul med en riktig Apple Store, men frågan är om man (just nu) vill stöta sig med sina återförsäljare. Man verkar ju ha ett rätt bra samarbete och många ÅF har satsat rätt mycket på snygga och proffsiga butiker, som är förvillande lika riktiga Apple Stores, bara mindre till storleken. Man kan nog ligga lågt och invänta att den perfekta läget/adressen blir ledig, skulle även jag tippa att Köpenhamn kommer först...

/magnus

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2010-12-01 13:48

Även i större europeiska länder som Frankrike, Spanien, och Italien verkar Apple etablera butiker i turiststråkar. Amsterdam är som stad givetvis också väldigt mycket mer välbesökt än någon nordisk huvudstad.

Altså Apple skiter väl i lilla Sverige. Det är ett under att det finns såpass många Apple Retail Stores i Europa överhuvudtaget. Den Europeiska marknaden är svinliten och ganska ofta den minst prioriterade för företag att lansera sina produkter på. Om man kollar på vilka länder, och framförallt vilka städer, Apple lägger sina affärer i är det oftast de största och även (som någon sa) i de turist-täta områdena. Gissa varför typ....

  • Medlem
  • Trondheim
  • 2010-12-01 14:46

Jag troratt det kommer en retailstore, men den kommer hamna i Köpenhamn, finns ingen logik i att lägga den någon annan stans i Norden. Absolut störst upptagningsområde (t.o.m söderifrån) och stor genomströmning av människor. Alternativet skulle vara Göteborg (relativt nära till Oslo, Sthlm, Köpenhamn) men jag tror inte att den första (enda) affären hamnar utanför en av huvudstäderna). Jag erkänner dock villigt att jag inte brukar vara vidare korrekt i mina analyser av apples agerande, förutom att det ofta kan vara ganska oförutsägbart ;). Att Europas 11% (733 milj.) av jordens befolkning, tätt samlade och med gott om pengar skulle vara en nedprioriterad marknad vet jag dock inte om jag tror på. Det låter ju befängt.

Edit: I alla fall tycker många Européer att de har gott om pengar, verkligheten verkar ju vara en annan.

Ursprungligen av andas:

Jag troratt det kommer en retailstore, men den kommer hamna i Köpenhamn, finns ingen logik i att lägga den någon annan stans i Norden. Absolut störst upptagningsområde (t.o.m söderifrån) och stor genomströmning av människor. Alternativet skulle vara Göteborg (relativt nära till Oslo, Sthlm, Köpenhamn) men jag tror inte att den första (enda) affären hamnar utanför en av huvudstäderna). Jag erkänner dock villigt att jag inte brukar vara vidare korrekt i mina analyser av apples agerande, förutom att det ofta kan vara ganska oförutsägbart ;). Att Europas 11% (733 milj.) av jordens befolkning, tätt samlade och med gott om pengar skulle vara en nedprioriterad marknad vet jag dock inte om jag tror på. Det låter ju befängt.

Edit: I alla fall tycker många Européer att de har gott om pengar, verkligheten verkar ju vara en annan.

Det är just det. 11% av jordens befolkning kan låta mycket, men om du kollar till spridningen på invånarna inser du snabbt att det är det en låg-priad marknad. Nord/Syd-amerika är alltid prioriterade, sen brukar det vara Asien och sen "rest of the world". Vissa köpstarka länder i Europa kan dock vara högre prioriterade, exempelvis UK och Tyskland.

Norden är grymt lågt prioriterat.... Oceanien har samma prioritering typ.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-12-07 22:32

Alla resonemang ovan är korrekta, men bygger på ett och samma synsätt - att resp. lands storlek, befolkningstäthet och ev. 'hip-faktor' skulle vara den enda orsaken till lansering av en amerikansk butikskedja (som Apple ändå i grunden är). Har t.ex. själv 25 års erfarenhet av filmbranschen där marknaden till 71% är amerikansk och sådeles styrs av amerikanskt marknadstänk... Det som faktiskt är utmärkande för valet av fokus är att Sverige på många sätt representerar en europeisk marknad i genomsnitt; dvs det som fungerar bra här fungerar också med högsta sannolikhet bra i övriga Europa (glöm inte att bilden av en 'suspekt kontinent med märkliga människor i lusekofter med baguetter under armarna och pasta i öronen' fortfarande lever kvar i många amerikanska marknadskorridorer!... ...) De har en smått nedärvd misstro mot vad som fungerar hos oss - i det perspektivet så är svenskarna nog ibland de mest amerikaniserade européerna och därmed tacksamma att jobba med och verka hos...må vara att vårt ekonomiska värde inte är lika stort som de stora drakarna England, Frankrike, Tyskland och Spanien. Dock misstänker jag att Apples syn på marknader är betydligt mer modern och internationellt nyanserad - världen består inte längre av 'bara' USA och Europa...det finns minst fyra kontinenter till. Och i det perspektivet kommer Sverige rätt långt ner på listan.

En Apple Retail Store i Sverige inom kort?
Knappast.
Men förr eller senare måste den komma.... även till oss.

1
Bevaka tråden