Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Twitter, hur kan det vara så populärt när det är så dåligt?

Tråden skapades och har fått 19 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag har nyligen skapat ett Twitterkonto i samband med vårat ishockeylag för att skriva tweets under bortamatcherna. Division 2 har inte samma täckning som elitserien...

MEN jag förundras över hur otroligt kasst interface, hur amatörmässigt det hela känns, men ändå så har det blivit jätte stort.

Konceptet är coolt (OM man har något att säga), men att jag inte kan kontakt andra om de inte redan är followers till MIN tweet är lite korkat.

Det finns en gammal Twitter för vårat lag där kontoinnehavaren gav upp efter endast 2 dagar, men jag vet inte vem det är och jag kan inte komma i kontakt med de som "följer" den Twittern.

Visst, enkelheten är hela idén, men...

LCR

Kör med @kontonamn så kommer det upp i de flesta twitterläsare som "mentions"

Skriver du inte så långt meddelande kan du få in flera @ i meddelandet

Hur menar du, att jag ska lägga in de kontonamn jag vill kontakta i en tweet ?

Får de då reda på att jag har nämnt (mentioned) dem ?

Konceptet är häftigt där jag snabbt kan knappa in ett kort meddelande via iPhonen i omklädningsrummet på en bortamatch och då kan en massa (inte än men förhoppningsvis snart) supportrar kan läsa uppdateringarna direkt.

Normalt i en lägre serie så ska folk vara glada om de hittar resultatet i lokaltidningen dagen efter, eller kanske någon skrivit in det i gästboken på föreningens sida (3 timmar senare)...

LCR

Låt säga att du har lcr och jag macwitty som twitternamn - de kan du ju se som followers på det andra kontot. Då kan man t ex twittra

@lcr @macwitty Nytt konto för Twitter från BK Laget. Twitter direkt från matcher utlovas. Följ mig + RT för att sprida budskapet.

I de flesta program finns "Mention" med i flödet. Använder man twitters webbsida så syns det under mentioned - som kanske inte alla ser, tyvärr. Eller så kan man ställa in så att det gör det - jag vet inte

Helt perfekt är det inte - å andra sidan vore DM från folk man inte följer inte kul. Redan med "mention" kommer det en hel del spam.

(om du vill se hur det ser ut hos dig så ange ditt twitternamn eller PMa det så ska jag twittra tillbaka)

Jag ska prova det du säger, det kommer nog att fungera.

Håller med om det du säger ang. PM från andra.

Spam fick jag direkt, eller rättare sagt två followers som var ut efter killar (yeah right)...

Enkelheten är nog en av fördelarna.

LCR

  • Oregistrerad
  • 2010-12-01 12:39

Jag håller med LCR, twitter kommer dö ut, många pratar redan om det i USA.

Men twitter är ett otroligt effektivt sätt att spamma då man inte behöver få speciellt många followers eller följa speciellt många för att kunna sprida spam.

Jag har byggt en ganska cool twitter och facebook aggregator på comparias (mitt bolag)

Men risk för spam nu så skickar jag en länk iaf. till Telias sida. Om Telia Comparias jämför priser och egenskaper på tjänster.

När du skriver "effektivt sätt att spamma" menar du då "mention" eller DM? DM kan man ju avgöra själv genom att inte följa. För att spamma med mention i någon större mängd måste man nog automatisera det - för det få ju inte plats med så många användare i varje tweet.

  • Oregistrerad
  • 2010-12-01 15:16

jag menar båda men mest DM.

Att man själv kan ställa in det har ju ingen betydelse (Jag menar inte att jag själv får spam såklart) då det finns så pass många twitterkonton och personer följer varandra utan större reflektion (ungefär som dom som har mer än 500 vänner på Linkedin och facebook)

Alla som spammar gör ju såklart det automatiskt.

Fast jag undrar om folk verkligen följer varandra utan tanke
Vad jag har förstått så är det nu lite status att följa få men ha många som följer.
Fick till och med ett DM från en som skulle "unfollow" mig med en ursäkt att han var tvungen att minska antalet som han följde för att skapa "balans". Balansen har visat sig vara max 1/4

  • Oregistrerad
  • 2010-12-01 17:38
Ursprungligen av macwitty:

Fast jag undrar om folk verkligen följer varandra utan tanke

Vissa har som policy att automatiskt följa dom som följer. Exempelvis följer ComHem mig, vilket ju är trevligt om man vill spamma alla som följer comhem

Jag har satt upp min Twitter för att kunna informera om hur det går i matcherna vi spelar borta (framför allt) men ganska snabbt började jag skriva mer och mer (från min iPhone när vi var ute, hemma på träningar m.m.) fick några followers, började följa dem (trots att jag inte egentligen bryr mej om vad de säger) och insåg att jag kommit ganska långt bort från ursprungs idén.

Nu har jag slutat följa andra och bara fokusera på att rapportera resultat och nyheter från bortamatcherna.

Jag tror att Twitter är en bra grej om man sköter det på rätt sätt, fokuserar på vad det är man verkligen vill och ska säga, men man börjar fundera lite när man läser vad vissa skriver...

Tittar man på den Twitter som fanns innan jag började så skrevs det flitigt i två dagar sedan stendött @rimbohockey

LCR

Ursäkta, är det något jag har missat men på vilket sätt kan du spamma alla som följer Comhem för att de följer dig?

Här ändrat uppfattning ganska markant!!

Använder som sagt Twitter på min iPhone vid alla lagets hockeymatcher och det är mycket uppskattat med folk som inte kan åka på matcherna. Alternativet är att folks skriver in ett och annat mål i gästboken på hemsidan, och när sedan Norrtälje tidning inte förmår att skriva någonting läsvärt om matchen så blir mediet ännu viktigare.

Det enda jag inte gillar är dessa spam mentions där man får en massa skit från andra helt orelaterade medlemmar som bara skriver en massa skit. Fattar noll vad meningen med det är.

Anledningen till att jag tycker det är bra är för att jag har en specifik sak att förtälja. Jag sitter inte och retwittar en massa annat som andra skriver, jag skriver bara om saker som berör laget, meddelar uppdateringar på min hemsida.

Ett sätt att bli av med en del orelaterat mention är att ta sig tid, t ex efter en mach och fråga dem vad de menade. Man kan göra det väldigt vänligt men min erfarenhet är att många antingen inte svara men slutar eller svarar att de blev "lite fel" och sedan upphör det. Någon enstaka ger en vettig förklaring, dvs något jag inte själv insett.

Nja, vissa av dessa mentions är sådana som verkar sitta och skriva en massa skit och infoga så många mentions som möjligt.

Kolla in denna t.ex. som har gjort en mention & retweet av min twitter

@pimteruus Pondok Indah Mall (pimteruus) on Twitter

Jag fattar noll!! Jag skiter i vad denne skriver, men varför får jag mentions ???

Jag har tänkt göra något liknande för vårt fotbollslag. Jag ser Twitter som en "broadcast" funktion som är lite smidigare än Facebook för den typen av grejer. Framförallt så hade jag tänkt mig att koppla inläggen till vår hemsida så de mindre tekniskbevandrade bara besöker hemsidan vid en match. (Och den stora planen är en ipadapp för att spara matchstatistik som jag kopplar direkt till Twitter... )

Men det finns en del lustiga typer på twitter...

Ursprungligen av LCR:

Nja, vissa av dessa mentions är sådana som verkar sitta och skriva en massa skit och infoga så många mentions som möjligt.

Kolla in denna t.ex. som har gjort en mention & retweet av min twitter

@pimteruus Pondok Indah Mall (pimteruus) on Twitter

Jag fattar noll!! Jag skiter i vad denne skriver, men varför får jag mentions ???

Mot dumheten kämpar även gudarna förgäves
Detta verkar ju vara en som endast kör RT men det kanske funkar för att få followers - att folk blir smickrade över att få RT.

Problemet är väl att man vill se mentions för det kan ju vara något intressant - så att ta bort det helt är ju inget alterantiv.
Men om det är någon som spammar gång på gång så kan man ju blockera vilket borde innebära att man inte ser när denne nämner en

Mitt tips är att folk som inte har konto går in på http://mobile.twitter.com/användarkotonamnet

Då ser man bara tweets och inte allt annat.

Det som är dåligt med att folk som inte har konto kan se är att man själv inte vet hur många som följer vad man skriver. Min Twitter har bara 12 följare, men jag vet att många fler läser, men jag vet inte hur många tyvärr.

En fråga, kan man plocka bort mentions från ens lista ? Hittar inget trots att jag blockerat dessa.

Kör du via webbläsare eller använder du något program?

En fördel med twitter är väl att man inte behöver registrera sig för att läsa (jmf facebook).
Nackdelen är att de inte kan bli follower

Om du vill att de som läser blir follower så varför inte lära av programutvecklare och starta en tävling. Följ och RT ett meddelande, alt Följ och gissa nästa matchresultat. Närmast får något symboliskt

Bra idé...

men nu råkar det vara så att så fort denna säsong är slut så kliver jag av allt vad hockey innebär. jag är så j*vla trött på den Jantelag som råder bland vissa i klubber. Ju mer man gör ju mer skit får man och vårn lilla klubb skrev ingenting mer än matchresultatet dagen efter, kanske vem som gjort målen. Jag har byggt upp full statistik (förutom minutes in play och antal byten), skriver Twitter på alla matcher, skriver matchreferat som lokala tidningen inte kommer i närheten av (syftar inte på kunnande utan arbetsinsats).

Ingen där vet om det, och de lär inte finnas på detta forum, men snart är det slut och jag lär inte sakna allt skitsnack när jag går tillbaka till min hjärtsport, speedway!

Jag har lärt mej massor under denna säsong med Twitter och kommer kanske starta en speedway Twitter istället...

1
Bevaka tråden