Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Uppgradera minne i MBP 15" mid -09? Samt 64-Bit?

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Har en MBP 15" mid -09 med det inbyggda batteriet, har original 4GB nu men är nyfiken på att uppgradera det till 8GB.

Vilka minnen bör man välja då, bra kvalitét och prestanda för vettigt pris?

Står i datorn att jag har 1067Mhz DDR3 nu men på alla nätbutiker står det 1066Mhz, varför det?

Kikar jag i datorn så står det också att ECC är avaktiverat, vad är det och borde det vara aktiverat istället?

Är det vettigt att uppgradera från 4GB till 8GB, märker man klar skillnad?

Sen detta med 64-Bit.

Kikar jag i listan på program så står det att de flesta kör 64-Bit, men är det det samma som att processorn också kör 64-Bit?

Jag klurar lite på detta jag citerat från ett annat forum.

Citat:

Du kan testa 64 bitars läge om du vill (om din maskin har ett EFI som är modernt nog för att kunna hantera det. Min 4 år gamla MacBook Pro klarar det inte )
För att göra det håller du tangenterna 6 och 4 intryckta under uppstarten. Starta sedan "systeminformation" och klicka på "Programvara" så skall det stå någonstans i listan till höger "64-bitars kärna och tillägg: Ja"

Finns i denna inte så långa tråd, så vad menar folk om det de skriver om 32- och 64-Bitars där?
https://www.flashback.org/t1367617

Dr Tinnitus

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-11-28 09:59
Ursprungligen av Dr Tinnitus:

Sen detta med 64-Bit.

Kikar jag i listan på program så står det att de flesta kör 64-Bit, men är det det samma som att processorn också kör 64-Bit?

Ja. I princip alla moderna intel-Macar har en processor som kan köra 64-bits-program. Även om kärnan är 32-bits.

Se här:
http://www.99.se/mac-os-x/275241-snow-leopard-64-bit-foerklaring.html

Ursprungligen av Dr Tinnitus:

Är det vettigt att uppgradera från 4GB till 8GB, märker man klar skillnad?

Varför vill du öka minnesmängden?

Har du ett specifikt behov, eller är det lite "på känn" för att göra en "gammal" dator "snabbare"?

Titta i aktivitetshanteraren och under systemminne-->sidor ut

Hur många MB har du där?

Mer minne gör inte en dator snabbare, men för lite minne (förutsatt att man har ett behov) kan göra den långsam genom för mycket skrivning till hårddisken.

a

Ursprungligen av AndreeMarkefors:

Varför vill du öka minnesmängden?

Vet inte riktigt, men varför inte om jag har råd och lust? Innebär det några nackdelar att sitta på 8GB friskt RAM istället för standard 4GB?

Ursprungligen av AndreeMarkefors:

Har du ett specifikt behov, eller är det lite "på känn" för att göra en "gammal" dator "snabbare"?

Vet inte om jag har nåt direkt behov, och datorn är väl inte direkt vedeldad heller då det handlar om en MBP Unibody med inbyggd batteri från Juni 2009, 2,8Mhz och 4GB RAM, men 8GB kanske kan vara till lite nytta om man donar med t ex Aperture och stora bildfiler eller Final Cut Express, eller har en del olika saker igång samtidigt?

Ursprungligen av AndreeMarkefors:

Titta i aktivitetshanteraren och under systemminne-->sidor ut

Hur många MB har du där?

Nu vid bara ren surfning så säger Sidor Ut 10,5 MB

Kikar jag till vänster på den sidan så står det...

Ledigt: 1,56 GB
Resident: 658 MB
Aktivt: 776,3 MB
Inaktivt: 1,04 GB
Använt: 2,44 GB

Kör jag så igång Aperture och bladar på med bilderna så blir det istället...

Ledigt: 93 MB
Resident: 607 MB
Aktivt: 2,17 GB
Inaktivt:1,08
Använt: 3,89 GB

Hur tolkar du det? Skulle 8GB RAM kunna göra nytta?

Ursprungligen av AndreeMarkefors:

Mer minne gör inte en dator snabbare, men för lite minne (förutsatt att man har ett behov) kan göra den långsam genom för mycket skrivning till hårddisken.

a

Nog är väl din text ovan rätt motsägelsefull, eller.....

Nu fick jag ett förslag på RAM-minnen i tråden, men finns det fler bra minne av rätt sort att välja på som inte kostar skjortan men heller inte bara målet att vara billigast utan även bra minnen s a s??

Dr Tinnitus

Inaktivt är också ledigt kan man säga.

Jag kör: KINGSTON 8GB KIT - KTA-MB1066K2/8G - Produktinformation

Ursprungligen av ill_chrill:

Inaktivt är också ledigt kan man säga.

Jag kör: KINGSTON 8GB KIT - KTA-MB1066K2/8G - Produktinformation

Exakt samma minnen som de jag länkade till. När jag köpte mina 8GB för fem veckor sen kostade de 1600något inkl frakt. Så nu är de definitivt mycket billigare.

Ursprungligen av Dr Tinnitus:

Nog är väl din text ovan rätt motsägelsefull, eller.....

Börjar bakifrån: nej, texten är inte motsägelsefull. Jag tycker den träffar spiken på huvudet.

Man läser ofta i forum om folk som vill öka minnesmängden för att göra datorn snabbare. Med en felkonfigurerad dator kan konsekvensen av mer minne visserligen göra datorn mindre långsam. Men det är bara CPU, grafikkort och hårddiskar som verkligen gör datorn snabbare.

Jag är inte ute efter hårklyveri, utan snarare insikten att om du inte använder allt ditt minne idag, så blir din dator inte snabbare om du trycker i dubbelt så mycket.

Nuförtiden, när alla har en DSLR, är det förmodligen så att de flesta sitter på det jag skulle kalla för felkonfigurerade datorer. De 2GB man får med många datorer är för lite idag.

För många räcker 4GB, men inte alla. Det var därför jag undrade vilken kategori du tillhörde.

Om du använder Aperture till moderna kamerafiler och sitter på en vanlig hårddisk (ej SSD), kan det nog vara att du märker skillnad om du kliver upp till 8GB.

Men hastighetsskillnaden uppstår alltså för att din dator inte måste skriva ut till din hårddisk lite ofta, och inte för att 8GB "bara är snabbare".

Det är självklart upp till dig om du ändå vill "bränna pengarna" på mer minne, men jag tänke att det kunde vara kul att föra ett nyktert resonemang.

Hur som helst, du tillhör ju ändå kategorin där 8GB kan löna sig och minne är ju inte så dyrt...

Ursprungligen av AndreeMarkefors:

Börjar bakifrån: nej, texten är inte motsägelsefull. Jag tycker den träffar spiken på huvudet.

Jag tyckte det var motsägelsefullt för att du började med att säga att mer minne inte kunde göra datorn snabbare, men sen ändå säger att den kan bli snabbare med mer minne. För även om du använde lite andra ord så var blir det ju samma mening i slutänden. Jag menade ju inte att datorn skulle bli överlag snabbare utan när den belastas hårdare.

Men, om jag nu ändå tillhör den kategori som kan ha nytta av 8GB, och har råd med 8GB, så låten mig då köpen 8GB...

Frågan blir då ännu en gång varför det står 1067Mhz DDR3 minnen i datorn men 1066Mhz DDR3på alla nätbutiker....?

Och detta med ECC, som nu är avvaktierat i min dator på minnena, vad är det, och borde jag slå på det? Ska de nya minnena vara av/stödja ECC med?

Jag har inget krav på att minnena bara ska vara billigast, utan det får gärna vara prisvärda men inte billigast, bara det högre priset betyder bättre minnen. Behöver heller inte vara svindyraste minnena heller. Så finns det några fler som är rätt minnen för mig och som passar, än de två exempel som redan givits, som visade sig vara samma minnen.

Dr Tinnitus

Jag kör VMWare Fusion och Windows XP parallellt med OS X. För detta har jag fått avdela 1 GB minne för att XP ska vara någorlunda kvickt. Därmed tyckte jag mig märka en markant skillnad i prestanda på min 2010 13" MBP när jag har XP igång samtidigt efter att jag uppgraderade till 8 GB. Jag har köpt ovan nämnda Kingston.

Ursprungligen av Dr Tinnitus:

Är det vettigt att uppgradera från 4GB till 8GB, märker man klar skillnad?

Det var egentligen den här frågan jag försökte ta mig tid och svara på.

Jag har själv 8GB i exakt samma MBP och 24GB i min Mac Pro, så jag försöker inte hindra dig ifrån att köpa minne.

Men det är väldigt "beroende på" om man märker "klar skillnad" eller inte, och den informationen framgick inte i första inlägget.

--------

1067 är avrundning från 1066.66666667 (dvs 1066 och 2/3). Det är samma sak som det man menar med 1066 minne.

ECC används i Mac Pro, men inte i Apples MacBooks, det är därför det inte är aktiverat. Du behöver inte köpa ECC minne till din MBP.

Jag sitter inne med lite samma funderingar som Dr Tinnitus.

Jag har en MBP mid 09 på ynka 2GB minne. Började först märka att badbollen kom upp när jag lekte i photoshop och illustrator, något jag tänkte var vanligt, men nu har jag även problem med badbollen när jag slösurfar med safari.

Kan detta bero på för lite minne eller är jag helt ute och cyklar?
Sidor ut ligger på ca 1GB och har en växelfil på ca 2GB.

Är det då lönt att köpa 8GB paketet (för att försäkra sig om att man faktiskt kan köra hela adobepaketet samtidigt) eller klarar man sig med ett 4 paket?

2GB är för lite och 1GB sidor ut betyder att datorn regelbundet skriver ut till hårddisken, vilket inte är optimalt.

Skall du köra hela CS samtidigt kan 8GB definitivt löna sig—frågan är väl mer om du verkligen gör det?

Ett program som PS kan ju lägga beslag på allt minne själv, utan problem. Det beror på hur du konfigurerar det.

Men minne är billigt idag, så använder du vanlig hårddisk och Adobes CS, så släng i 8GB.

1
Bevaka tråden