Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Klickljud från Lacie Rugged?

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Tjena!
Jag har en hårddisk med alla mina bilder på. Det är en Lacie Rugged som jag köpte till min pc för något år sedan. Nu har jag alla mina bilder på den och tänkte lägga över lite bilder till min mac. När jag kopplar i den och börjar överföra bilder kommer det klickljud från den. Inte då och då, utan i följd.
Då jag inte är helt korkad vad gäller datorer vet jag att det kan vara hårddisken som håller på att krascha.

Någon som har erfarenhet av detta, som har tips på vad jag ska göra ?
Kan det vara så att macen ger för mycket/förlite ström via usb sladden så att det är därfrör det klickar?

Hårddisken är PCformaterad till en början.

Tack!

  • Medlem
  • På ett berg norr om Gävle men söder om Luleå.
  • 2010-11-14 22:38

Det kan vara vilken som helst av de två anledningar du anger. Fick du med någon extra usb-strömsladd till disken? Jag fick det till min lacie usb-disk (dock ej rugged).

Har du disken inkopplad direkt i usb-porten? Har du annat inkopplat samtidigt? Vad har du för mac?

Vet inte om det kan löna sig att prova olika uttag, på gamla 12" Powerbook har jag för mig att det bakre uttaget kunde leverera mer ström.

Hårddisken kopplas direkt in i min MacBook Pro 13". Men i normala fall sitter den i min flickväns PC. Nej Inget annat inkopplat samtidigt vad jag kommer ihåg. Har inte vågat testa igen för jag är rädd att den kraschar och allt går förlorat.

MIn flickvän kommer inte ihåg om hon fick med någon eextra strömslad... Kan det vara strömtillförseln eller usb uttaget som gör så att klickar? Eller är det klart och tydligt ett fel på hårddisken om den klickar?

Och vilket är bäst? Dataräddning direkt eller bara koppla i den och föra över allt och hoppas på att den håller hela vägen ut?

  • Medlem
  • Vattholma
  • 2010-11-28 00:25

Jag har en Lacie Rugged 120gb som är flera år gammal och har fått en del stryk. Den började klicka och bete sig för över ett år sedan och ville då dessutom ha båda USB-kablarna i kopplade för att jag över huvud taget skulle kunna få i gång den.
Innan gick det utmärkt med bara en USB-kabel.
Jag tror att det är läsarmen som låter, min låter så varje gång jag kopplar in och ur den, den klickar och låter aldrig speciellt mycket när jag läser/skriver till den.
Jag förvarar så klart aldrig något av vikt på den någon längre tid utan har den mer för att flytta på filer ibland.

Dock så kanske inte du har exakt samma problem som jag har. Så försök att göra en backup vid tillfälle och använd den så lite som möjligt, helst inte alls, fram tills dess.

Gör backup.

Vad det än är med den, gör backup.

Pajjar disken är det skillnaden mellan 1500:- och köpa ny disk eller total och fullständig katastrof.

Din gumma kommer hata dig, med rätta, om du inte gör ngt medans du har chansen.
Stå där sen och behöva förklara att dopbilder/bröllop/barnkalas etc är gone forever.....

1
Bevaka tråden