Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Varför ser jag grannens nätverk?

Tråden skapades och har fått 19 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-11-22 18:38

Hej,

Jag har ett nät hemma, ett trådlöst. Det används av ett par iPhones och ett par bärbara och det är en Airport Extreme som är trådlös router.

Sedan ett par veckor ser jag nu en grannes dator bland mina datorer när jag har Finder öppet och hans utdelade iTunes-bibliotek syns när jag har iTunes öppet. När jag körde Remote-appen mot mitt iTunes-bibliotek kunde jag se valet att låta musiken gå ut via hans Airport Express.

MEN, jag ser inte hans dator bland mina trådlösa klienter på min Airport Extreme, jag kan inte koppla upp mig mot hans dator eller skicka ut musiken via hans Airport Express. Så jag ser honom (eller snarare hans utrustning) på mitt när men ändå är han inte en klient.

Jag har prövat att byta kanal på mitt WiFi-nät men det hjälpte inte. Försökt söka på problemet men sökorden blir hela tiden sådana att man får massvis med träffar men inte något som passar in.

Någon som varit med om något liknande eller har några teorier ändå? Det känns inte som någon fara men jag vill helst bara se mina egna burkar om det är okej med alla andra

Tack på förhand,

-Jimmy

  • Avstängd
  • International user
  • 2010-11-22 18:43

Kan det inte vara så att problemet ligger innan routern, dvs att ni är uppkopplade på samma nät i fastigheten?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-11-23 12:44

Det skulle det kunna vara och vi är med stor sannolikhet uppkopplade via samma nät. Men jag har en brandvägg som jag tycker borde vara i vägen. Jag antar att det är bonjour som gör att jag ser honom men min brandvägg är stängd för alla portar utom 80 och 22 och då dessutom bara mot en av mina burkar.

-Jimmy

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2010-11-23 14:58

Det är aldrig så att du och grannen har samma namn på nätverket och du har lyckats att ansluta din bärbara till hans basstation? Du kan fortfarande titta på din basstation med verktyget då (tror jag).

detta har hänt mig med, att det dyker upp andras bibliotek i itunes! och jag är uppkopplad på mitt eget nätverk och det är inte någon annan dator uppkopplad på nätverket. Borde vara via fastigheten på nått vis. Jag har comhem som internet leverantör.
Hade också gärna fått svar på vad det är.

Du blockerar väl inte Bonjour på utgående trafik så frågan är om inte din dator kan se andra datorer genom brandväggen trots allt?

Slå av funktionen att iTunes skall leta efter utdelade bibliotek.
I samma veva kan man kryssa ur att ens eget skall delas ut.

Vill man göra absolut överkurs kan man blockera Bonjour i brandväggar etc.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-11-26 09:02

Tack för alla tips. Det slutade med att jag blockerade bonjour (inkommande, har inte hittat inställningar för utgående trafik och jag har inte valt min brandvägg heller) så nu slipper jag se andra datorer än mina egna.

Tack för hjälpen.

-Jimmy

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-11-26 19:13

Hmm. Nu har grannens maskin dykt upp igen. Får försöka blockera bonjour utgående också och se om det hjälper.

Eller om det är något annat.

-Jimmy

  • Oregistrerad
  • 2010-11-26 19:47

Vad har du för brandvägg? verkar som den inte gör ett så bra jobb.

Bonjour ska ju bara fungera i samma nät, dvs. om du sitter på ett privat nät hemma, ansluten till en brandvägg och din granne sitter på ett annat IP-nät utanför din brandvägg så ska inte bonjourtrafik kunna gå den vägen.

Du har inte råkat koppla någon nätverkskabel någon omväg? Typ en skrivare eller din digital-tv box eller annat konstigt?

Dessutom bör du prata med din bredbandsleverantör det dom gör är otroligt osäkert och borde nästan polisanmälas.

Ursprungligen av studiox:

Dessutom bör du prata med din bredbandsleverantör det dom gör är otroligt osäkert och borde nästan polisanmälas.

Nej. TS borde skaffa en brandvägg. Förr i tiden var brandväggens uppgift att inte släppa ut trafik på Internet, alltså ta ansvar för sin egen trafik. Men det funkar ju på båda hållen.

  • Oregistrerad
  • 2010-11-27 14:44
Ursprungligen av marcushedenstrom:

Nej. TS borde skaffa en brandvägg. Förr i tiden var brandväggens uppgift att inte släppa ut trafik på Internet, alltså ta ansvar för sin egen trafik. Men det funkar ju på båda hållen.

Nej det gör det inte, trafik kan aldrig broadcastas över andra nät. I så fall borde jag också så TS bibliotek från min dator här i Stockholm, varför gör jag inte det?

Ursprungligen av studiox:

Nej det gör det inte, trafik kan aldrig broadcastas över andra nät. I så fall borde jag också så TS bibliotek från min dator här i Stockholm, varför gör jag inte det?

Det är mycket möjligt att det finns en brandvägg någonstans mellan er, men det betyder inte att han kan skippa sin egen.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-11-27 21:12

Det är möjligen inte så att han har loggat in i ditt trådlösa nätverk utan ditt tillstånd…!?

Prova att ändra lösenord i din Airport Extreme…samt (om du inte redan kör det) aktivera kryptering med WPA/WPA2.

Lycka till,

- Torkel

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-11-29 21:53

Tack för era svar och synpunkter.

Jag har en brandvägg jag inte riktigt valt själv. När min dog i våras satte jag dit den jag fick av min IP-telefoni-leverantör och den hänger kvar (den heter ping någonting och är inte någon jag tror man köper i vanlig butik). Har dock inte forskat mer i om hur jag blockerar utgående trafik.

Mitt hemmanät ser ut så att jag har en TP-kontakt i min lgh där min leverantör levererar Internet i. Därefter brandvägg och sedan kablar till olika rum. I ett av rummen finns en Airport Extreme för trådlösa enheter. Det finns inget knasigt fysiskt kopplat för det går inte att göra på så många olika sätt.

Min Airport visar inga andra klienter än de jag känner till och jag kör wpa2 idag. Om jag skall spela musik ser mina burkar hans airport express så en teori - förutom bonjour via min ISPs nät - är väl att våra wifi-produkter bryggar varandra på något sätt. Tycker bara att det är konstigt - och lite långsökt att han skulle bytt kanal till samma som jag bytte till när jag såg honom först.

Kanske läge att försöka kontaka honom och se om han ser mina burkar också.

-Jimmy

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-11-29 22:06

Jag googlade lite på min grannes namn och hittade hans mailadress. Har mailat honom och ställt lite frågor, hoppas att vi kan hitta något svar.

-Jimmy

Ursprungligen av avtryck:

Jag googlade lite på min grannes namn och hittade hans mailadress. Har mailat honom och ställt lite frågor, hoppas att vi kan hitta något svar.

-Jimmy

Han kanske får rena sketslaget (?)

Folk kan ju få panik och totallåsning för mindre.

men, du har säkert varit trevlig och förklarat läget.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2010-11-30 12:03
Ursprungligen av avtryck:

Jag googlade lite på min grannes namn och hittade hans mailadress. Har mailat honom och ställt lite frågor, hoppas att vi kan hitta något svar.

Eller så idkar man grannsämja och ringer på hos grannen och erbjuder ett trevligt samtal tillsammans med mat/dryck/etc...

Precis! Sockerkaka å ett vänligt bemötande har räddat många situationer. Fast Goflorp har en poäng, folk kan vara rätt paranoida.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-12-07 20:47

Jag hade samma problem med hos mig när jag bodde i ett hus med bbb via ethernet, så sa de på bbb att det kan bli så i huset ibland. Jag hade en APX också.

1
Bevaka tråden