Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Browsertest på lokal server

Tråden skapades och har fått 13 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag utvecklar oftast mina hemsidor på lokal server via MAMP.
Problemet är endast bara det att jag inte får full koll på hur sidan kommer se ut i andra OS och webbläsarkombinationer.

Finns det något verktyg för mac som jag borde känna till? Vet att det finns till Windows för en okänd summa pengar. Alternativet är väl att damma in VMware och installera Windows. Det vill man ju inte.

När sidan är Live däremot, vill jag flagga för Adobes Browserlabs (gratis året ut). Riktigt bra och funktionell.

/G

  • Oregistrerad
  • 2010-11-25 16:33

Det finns ingen möjlighet att på mac testa en sida i windows utan att köra windows (det borde vara självklart)

Även om du kan emulera hur rendering borde tolkas i IE på en mac kan du aldrig emulera grafiska gränssnittet (Renderingen sker ju ändå av OS inget annat)

På Windows finns em mängd gratisverktyg för att rendera en sida i olika versioner av IE; från IE6 till IE9

Ursprungligen av studiox:

Det finns ingen möjlighet att på mac testa en sida i windows utan att köra windows (det borde vara självklart)

Även om du kan emulera hur rendering borde tolkas i IE på en mac kan du aldrig emulera grafiska gränssnittet (Renderingen sker ju ändå av OS inget annat)

På Windows finns em mängd gratisverktyg för att rendera en sida i olika versioner av IE; från IE6 till IE9

Finns t.ex. WineBottler - Run Windows Programs directly on OS X (Tidigare Ie4osx) som använder sig av WINE för att köra Windows appar direkt i OS X. Däremot så tycker jag det har fungerar lite sisådär. Men det kan vara värt att testa då det är gratis och enkelt att använda.

  • Oregistrerad
  • 2010-11-25 21:49
Ursprungligen av Christopher Anderton:

Finns t.ex. WineBottler - Run Windows Programs directly on OS X (Tidigare Ie4osx) som använder sig av WINE för att köra Windows appar direkt i OS X. Däremot så tycker jag det har fungerar lite sisådär. Men det kan vara värt att testa då det är gratis och enkelt att använda.

Ja, det går såklart att köra WINE. Det emulerar Windows API ganska bra men inte alla UI element.

Jag kör IETester på Windows, som jag kör med parallels desktop med Cohearance view så jag slipper se Windows desktopen, bara appen. Fungerar otroligt bra.

Provat IE NetRenderer - Browser Compatibility Check -? Det är inte perfekt, men det är gratis och smidigt. Jag använder oftast bara det.

  • Oregistrerad
  • 2010-11-25 20:38
Ursprungligen av Scarecrow:

Provat IE NetRenderer - Browser Compatibility Check -? Det är inte perfekt, men det är gratis och smidigt. Jag använder oftast bara det.

Jäätesnabbt..

Internal Error -1

Tack för informativa svar. Ska kolla igenom samtliga tips, men det verkar oneklige som att det är läga att installera det där satans Windows för att få en fullständig överblick. Frågan är dock: Om jag kör tex parallels. Förstår då windowsdisten att jag kör lokal server via mamp. Kommer den att hitta localhost:80 som jag kör?

  • Oregistrerad
  • 2010-11-27 14:43
Ursprungligen av godpuppet:

Tack för informativa svar. Ska kolla igenom samtliga tips, men det verkar oneklige som att det är läga att installera det där satans Windows för att få en fullständig överblick. Frågan är dock: Om jag kör tex parallels. Förstår då windowsdisten att jag kör lokal server via mamp. Kommer den att hitta localhost:80 som jag kör?

Om man är webbutvecklare så måste man köra windows så är det bara.

Nej, det kommer inte fungera via localhost, däremot kommer det fungera med hjälp av Host Network, dvs Parallells kommer skapa ett eget nätverk mellan din mac och PC som din MAMP säkert kommer lyssna på också (om apache har default config) då kommer du få en annan ip-adress av paralells som du kan ange på din pc för att komma åt macen.

Om du kör Parallels eller VMWare så har MS färdiga images för webbläsartest.

http://www.microsoft.com/downloads/en/details.aspx?FamilyId=21EABB90-958F-4B64-B5F1-73D0A413C8EF&displaylang=en

  • Oregistrerad
  • 2010-11-27 18:54
Ursprungligen av Hagelin:

Om du kör Parallels eller VMWare så har MS färdiga images för webbläsartest.

http://www.microsoft.com/downloads/en/details.aspx?FamilyId=21EABB90-958F-4B64-B5F1-73D0A413C8EF&displaylang=en

Det stämmer delvis. För att kunna använda dessa måste du köra

1.) VirtualPC (som bara finns för windows)
2.) Dessa windows xp eller windows 7 images går expire januari 2011, dvs om max två månader.

Ursprungligen av studiox:

Det stämmer delvis. För att kunna använda dessa måste du köra

1.) VirtualPC (som bara finns för windows)
2.) Dessa windows xp eller windows 7 images går expire januari 2011, dvs om max två månader.

1. Vill minnas att det inte var några problem att köra via import/konvertering i VMWare. Kanske minns fel dock, det var nåt år sedan.

2. De släpper väl kontinuerligt nya?

  • Medlem
  • International user
  • 2010-11-28 03:19

Vad gäller webutveckling på Macen så är det faktiskt den bästa plattformen för det eftersom PHP och Apache kommer med varje MacOS X installation. Det enda som man måste installera själv är MySQL. Vilket gör att MAMP på Macen är egentligen total onödigt.

Vad man behöver och det är något som många PC användare är avundsjuka på är att du kan köra på Macen olika system samtidigt genom VMWare Fusion eller Parallels Desktop. Beroende på projekt men normalt behöver du minst 3 installation av windows för att kunna testa med IE6, IE7 och IE8.

//Rob

  • Oregistrerad
  • 2010-11-28 12:10
Ursprungligen av Robo-X:

Vad gäller webutveckling på Macen så är det faktiskt den bästa plattformen för det eftersom PHP och Apache kommer med varje MacOS X installation. Det enda som man måste installera själv är MySQL. Vilket gör att MAMP på Macen är egentligen total onödigt.

Det där är ju också sant om du kör valfri linux dist. Dessutom är det ju så (tyvärr) att PHP som följer med OSX är sjukt gammal och något jag tyvärr inte kan ta ens med tång. Vill man köra det senaste (vilket man vill om man utvecklar) så får man ändå ta hem en ny version av php och kompilera själv, och då är det lite mer grejjer som måste in på burken om man själv inte kör XCode (GCC mm)

Ursprungligen av Robo-X:

Vad man behöver och det är något som många PC användare är avundsjuka på är att du kan köra på Macen olika system samtidigt genom VMWare Fusion eller Parallels Desktop. Beroende på projekt men normalt behöver du minst 3 installation av windows för att kunna testa med IE6, IE7 och IE8.

Helt fel. Det går alldeles utmärkt att köra Vmware Server på en Windows burk om man vill, eller VirtualPC alternativt Hyper-V.

Hur löser du tre olika versioner av IE på en Mac då?

Det går alldeles utmärkt att köra flera versioner av IE på Windows om man vill pilla lite. Om man inte vill pilla så kör man IETester som har alla tre renderingsmotorer inbyggda i en och samma app. Hur löser du det på mac?

I övrigt håller jag med om att macen är en trevlig plattform att skriva kod på. Saknar bara en riktigt bra IDE.

Med facit i hand är jag nöjd över att jag äger en 17" MBP då jag uppenbarligen behöver forcera in ett och annat

1
Bevaka tråden