Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Krashad hårddisk? Hjälp!

Tråden skapades och har fått 52 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-06-04 11:26

Hallå, min Lacie FireWire-disk vägrar montera sig. När jag undersöker med "Skivverktyg" så för jag bara detta meddelande:
Reparerar skiva "".
Kontrollerar HFS Plus-enhet.
Post i katalogfil inte funnen för omfattningen
Reparation färdig.

Hur kan jag få tillbaka mina prylar? JAg har inte råd att köpa ett svindyrt diskverktyg, jag skall vara glad att jag ens hade råd att köpa disken från början.

Citat:

Skrevs ursprungligen av Netzach
Hallå, min Lacie FireWire-disk vägrar montera sig. När jag undersöker med "Skivverktyg" så för jag bara detta meddelande:
Reparerar skiva "".
Kontrollerar HFS Plus-enhet.
Post i katalogfil inte funnen för omfattningen
Reparation färdig.

Hur kan jag få tillbaka mina prylar? JAg har inte råd att köpa ett svindyrt diskverktyg, jag skall vara glad att jag ens hade råd att köpa disken från början.

Wow - precis för tre minuter sedan så dök min 20GB FW Lacie pocketdrive! Sammanträffande?

Disk Utility:
|b]Repairing Disk "".[/b]
Checking HFS Plus volume.
Repair completed.

Men inget händer.

Jag provade att köra Diskwarrior 3.0, men den ville inte alls hitta disken ("Cannot access the disc").

Nu provar jag Data Rescue från Prosoft; jag vet först om cirka en timme om den hittat något vettigt eftersom jag är tvungen att köra en "thorough scan" (Quick scan hävdar av någon anledning att disken är en Unix disk, och lyckas inte hitta filsystem info).

Jag använder en iBook/600, och kör 10.2.6 med den senaste quicktime- och bluetooth uppgraderingen. Har även du uppgraderat BT och QT?

/Professor X

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-06-04 11:41

Jepp, installerade alla uppdateringarna, förutom iMovie, igår.

Låter som att det inte är diskarna det är fel på utan att uppgraderingen förde med sig någon bugg. Om jag var ni skulle jag låta bli att pilla på diskarna med formateringsprogram etc och vänta på att Apple kommer med en patch istället.

Citat:

Skrevs ursprungligen av Netzach
Jepp, installerade alla uppdateringarna, förutom iMovie, igår.

Jag jobbade med min maskin efter uppdateringen igårkväll; sedan la jag iBooken i vila under natten. När jag väckte upp den så var disken inte monterad. Hade du lagt din maskin i vila också, med hårddisken monterad på skrivbordet?

/X

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-06-04 12:04

Nej, jag har en gammal Yosemite som låtermultum även i vila, så jag brukar stänga av den, vilket ävenv ar fallet igår. När jag startade datorn idag vär disken borta.
Jag tror att standardbootblocken är trasiga, det finns sekundära, men diskverktyg kan inte hantera dem... :-/

Citat:

Skrevs ursprungligen av Anders Liljeqvist
Låter som att det inte är diskarna det är fel på utan att uppgraderingen förde med sig någon bugg. Om jag var ni skulle jag låta bli att pilla på diskarna med formateringsprogram etc och vänta på att Apple kommer med en patch istället.

Du har en poäng. BTW - jag hittade inget på Apples forum, där brukar det bryta lös så fort något händer.

Någon annan som har problem?

/X

Nu ska jag skriva något som troligen inte gör er glada. Lacie FW har en något högre tendens än andra FW diskar att rasa om man missar att avmontera disken före vila/drar ut kablarna. Det som händer är att bootblocken går åt h-vete. Det har hänt mig och någon stackars kund mer än en gång. En dag ägnade jag att försöka rädda diskinnehållet, jag tror nog att jag provade alla verktyg som då (feb -03) fanns på marknaden. Det slutade med att jag formatterade disken. Därefter fungerade allt bra igen.

Om någon annan lyckats bättre, låt oss dummies veta:-)

Fråga

Nu har jag ingen Lacie men har ett liknande problem.
Förlåt om jag låter dum, är inte så teknisk, men ska man "mata ut" externa hårddisken innan man drar ur sladdarna? Om jag har förstått dig rätt.

Ursprungligen av SockerConny:

Nu ska jag skriva något som troligen inte gör er glada. Lacie FW har en något högre tendens än andra FW diskar att rasa om man missar att avmontera disken före vila/drar ut kablarna. Det som händer är att bootblocken går åt h-vete. Det har hänt mig och någon stackars kund mer än en gång. En dag ägnade jag att försöka rädda diskinnehållet, jag tror nog att jag provade alla verktyg som då (feb -03) fanns på marknaden. Det slutade med att jag formatterade disken. Därefter fungerade allt bra igen.

Om någon annan lyckats bättre, låt oss dummies veta:-)

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2010-02-25 17:42
Ursprungligen av BimboBoy:

Nu har jag ingen Lacie men har ett liknande problem.
Förlåt om jag låter dum, är inte så teknisk, men ska man "mata ut" externa hårddisken innan man drar ur sladdarna? Om jag har förstått dig rätt.

När du kopplar hårddisken till datorn så får du ju en ikon av hårddisken på skrivbordet samt att den syns i Findern. Innan du tar bort hårddisken måste du "mata ut" hårddisken genom att föra ikonen till papperskorgen eller klicka på utmatningtecknet vid sidan om disken i Findern. Du kan alltså inte bara dra ut hårddisken innan ikonen är borta, dvs. hårddisken har "matats ut".

Har jag förstått din fråga rätt?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-06-04 12:15

Neeeeeeeeej!

Citat:

Skrevs ursprungligen av Netzach
Neeeeeeeeej!

Hmmmm... det verkar iaf som att Data Rescue kan hitta filerna. Det kommer säkert att ta en eller två timmar innan allt är räddat men det är det värt.

Jag tror den kostade 800 spänn på Prosofts hemsida (prosoftengineering.com).

/X

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-06-04 13:28

Norton Volume Recover?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-06-04 13:32

Här kommer jag in och pekar med hela fingret och säger:

"Ha alltid backup..."

Citat:

Skrevs ursprungligen av Rajje
Norton Volume Recover?

Well, jag har dåliga erfarenheter av NDD efter att jag tog steget in i OSX världen. Plus att jag inte har den senaste versionen

/X

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-06-04 13:38

Nej, inte Norton Disc Doctor, det förstörde bara mer när jag hade ett problem!

VolumeRecover, som är en del av Norton Utillities/Systemworks däremot, löste ett problem med en skiva som inte ville montera på min dator.

Jag tror inte man behöver senaste versionen för att det ska funka.

Citat:

Skrevs ursprungligen av Rajje
Nej, inte Norton Disc Doctor, det förstörde bara mer när jag hade ett problem!

VolumeRecover, som är en del av Norton Utillities/Systemworks däremot, löste ett problem med en skiva som inte ville montera på min dator.

Jag tror inte man behöver senaste versionen för att det ska funka.

Aha. Skall gräva i min samling.

/X

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-06-04 20:07
Citat:

Skrevs ursprungligen av mondo65
Här kommer jag in och pekar med hela fingret och säger:

"Ha alltid backup..."

Weyhey. Om jag vore miljonär skulle det kanske vara möjligt...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-06-04 23:52

Tjohoo. Kom på att jag hade en gammal verision av Norton. Har inte startat i 9:an på jag vet inte hur länge. Fu har jag iaf fixat det värsta. Hoppas det inte kommer några otäcka överraskningar...

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2003-06-05 00:07

Jag har hållit på med många hårdiskkrascher.
När det gäller externa hårddiskar är det ofta bra att plocka ut hårddisken ur lådan och sätta ihop med interna hårddisken i PowerMac. Se till bara att få ställa om till slave före. Då brukar de flesta räddningsprogram känna igen via ATA-bus och försöka rädda data.
Flesta räddningsprogram är inte optimerat för att hitta via FireWire.

Min erfarenhet är att det nästan alltid går att fixa en kraschad hårddisk, så länge det är en "magnetisk" krasch och inte mekanisk. Inget av diskräddningsprogrammen räcker ensamt till. Vissa problem löser Norton bättre än DiskWarrior och för andra är det tvärtom. Inte sällan krävs kombinerade insatser. Ett exempel: Nyss kraschade en hårddisk med samma symptom som beskrevs i den här tråden. Dvs. skivverktyg konstaterade felet, påstod att den reparerade och allt var över på några få sekunder, men skivan funkade inte för det. Norton (i rätt version, det är inte att rekommendera att boota i 9:an och köra en äldre version) reparerade några fel, men frös på ett och samma ställe vid upprepade försök. Drive 10 stannade också (efter lååååång tid) utan att lösa problemet. Provade skivverktyg igen, och nu gick det utmärkt. Den reparerade lite och sedan kom disken upp med hela innehållet i behåll.
Vid andra tillfällen har Drive 10 (efter lååååååååång tid) löst hela problemet, medan andra verktyg inte klarat det alls, och på samma sätt har det varit med DiskWarrior; ibland funkar det, ibland inte.
När man som privatperson köper ett diskräddningsprogram så vill man ju helst att det skall fixa alla problem, men det kommer det inte att göra. En verkstad med en kreativ tekniker med tillgång till flera verktyg kan dock i de flesta fall fixa problemen, men då kostar det också eftersom det kan ta flera försök och mycket tid.
Nåväl. Vill man maximera sina chanser tycker jag man skall köpa ett diskräddningsprogram som har en "filesaver"-funktion, dvs ligger och sparar en kopia på filbiblioteket med jämna mellanrum. Det ger rätt hyggliga chanser att snabbt fixa den här typen av problem.
Återigen, dock, inget av programmen klarar alla kraschade hårddiskar...

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2003-06-05 09:45

Ja, det krävs kombinerad insatser.
Det är inte lämplig att försöka reparera data i första hand, det kan förvärra och få det ännu svårare försöka rädda data till backup.
Bästa metoden är att försöka så mycket det går att rädda data till backup ( här gäller också olika program är duktig på olika sätt ). Sedan kan man försöka reparera (experimentera) med olika program. Man känner sig lugnare att man vet har räddat data till backup först.

Jag vill kasta mig in i snacket här.

Ni som skriver att det oftast måste till en kombination av verktyg för att fixa problemen, har i mina ögon rätt.

MEN !!

Enligt MIN erfarenhet (ACSE) så funkar DiskWarrior i 9 av 10 fall. Ska man som privatperson skaffa ett verktyg så anser jag att det är DiskWarrior man ska köpa.

Norton har en tendens att förstöra en massa om man inte vet EXAKT vad man pysslar med och har EXAKT rätt version.

Jag har en LaCie disk som jag använt efter uppgraderingen som Netzach gjort och det funkar för mig, men jag tycker att det tar ovanligt lång tid att mounta disken nu.
Detta tyckte jag iofs även efter uppgradering till 10.2.4 -.5 -.6 också.
Förut smackade det bara till så satt disken där. Men som sagt så kommer den upp efter ett tag.

Mitt tips är att, om möjligt, köra DW på disken eftersom den korrigerar filstruktursdatabasen.

Sen snacket om backup är ju för många en självklarhet, medans andra inte gjort en backup i hela sitt liv.
Jag skulle kunna tänka mig att en extern FiWi-disk används just som backup, och om det är många som inte gör backup så är det betydligt fler som inte gör backup på backuppen.

Lycka till !

- Slice -

Ja, det här med backup...
Tycker man inte att man har råd, så måste man snacka lite med sig själv och en gång för alla bestämma sig för att man accepterar dataförluster och mycket krångel av och till. Känner man inte att man vill acceptera det, så finns det ingen väg runt reservkopiering. När man gör sin budget för hårdvaruinköpen, så kollar man hur mycket pengar man kan lägga, och sedan köper man häftigast möjliga dator/största möjliga hårddisk för pengarna. Börjar man tänka backup också, så måste man alltså pruta på de övriga prylarna för att få in en extra kostnad i ekvationen och hur kul är det när megahertzen och megabyten glittrar förföriskt i produktbladen.
Så vad säger man till kunden som inte inkluderar backup i sina planer? I vårt fall ber vi dem räkna på det. Vad är "worst case"-kostnaden för en totalkrasch? Gör man sin matte blir backupen plötsligt väldigt billig. Lite annorlunda för privatpersoner förstås, men principen gäller ändå.
Jag skulle ha svårt att förlåta mig själv om jag förlorade mer än en dags arbete för att jag inte reservkopierat. Inte en chans att jag skulle kunna skylla på hårdvaran, ödet, gravitationsvågor från nåt UFO eller liknande. Har jag inte backat upp så är det mitt eget fel...

Istället för att citera Alderman och ta upp en massa utrymme på den här sidan så säger jag bara:

- Instämmer med föregående talare

- Slice -

Citat:

Skrevs ursprungligen av - Slice -
Jag vill kasta mig in i snacket här.

Ni som skriver att det oftast måste till en kombination av verktyg för att fixa problemen, har i mina ögon rätt.

MEN !!

Enligt MIN erfarenhet (ACSE) så funkar DiskWarrior i 9 av 10 fall. Ska man som privatperson skaffa ett verktyg så anser jag att det är DiskWarrior man ska köpa.

Mitt tips är att, om möjligt, köra DW på disken eftersom den korrigerar filstruktursdatabasen.

- Slice -

Jag har kört DW på disken och den lyckas inte reparerar filstrukturen

Allt lutar åt att det är erase and rewind som gäller; det som går i stöpet är 6GB med AAC filer som jag konverterat från mitt CD bibliotek samt lite inscannade bilder som går att scanna in igen - mao är det tid som jag förlorar.

Jag har fått låna en Norton Systemworks skiva av en kompis; funkar inte den så ger jag upp....

/Micke

Charles, jag lider med dig!

Hatar att förlora en massa tid som man lagt ner.
Hoppas att det funkar med Norton för dig så att du slipper formatera om.

Har du testat att bara uppdatera diskdrivrutinerna?
Har du möjlighet att testa att mounta disken på en annan dator?

Lycka till!

- Slice -

En sak till!

Har du testat att köra den via USB ???
Med powersupply och hela sladdhärvan?

TESTA !

- Slice -

Citat:

Skrevs ursprungligen av - Slice -
En sak till!

Har du testat att köra den via USB ???
Med powersupply och hela sladdhärvan?

TESTA !
- Slice -

Genidrag - det hade jag glömt bort. Skall dessutom prova att köra den mot min andra maskin (tänkte inte på det heller ). Återkommer...

/X

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-06-05 19:55

Men om man inte vill att saker som kostat skjortan skall dyka efter 2 veckors användade då? Kan man inte förvänta sig att man får vad man betalar för? Varför skall vi konsumenter acceptera fel på de produkter vi köper? Nej jag säger att bra tillverkade saker skall inte gå sönder stup i ett.

Ingen av de orginaldelar som sitter i min Yosemite har någonsin gått sönder. 3:e-partssaker har jag dock haft blandade upplevelser med. Jag hade en IBM-hårddisk i burken förut, den hårdvarukrashade fleragånger i rad, trotts att jag fick en ny varje gång. Jag förbrukade 5st diskar på ett år. Nu har jag en maxtor, och den har jag minsan inte hagft några problem med...

Bevaka tråden