Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Kräver större extern hårddisk mer kraft av datorn?

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Vi har en gammal iMac som ska få tjäna som filmvisare på landet. Det funkar helt OK at visa våra rippade DVD på. Nu vill vi ha ett litet filmarkiv där och min fråga är om en stor hårddisk 1-2 TB kräver mer kraft från datorn är om man använder mindre, t ex 500 MBs hårddiskar som man inte seriekopplar. Eller kanske spelar inte heller det någon roll? De externa diskarna kommer att ha egen elförsöjning eftersom den enbart har USB1

Det borde inte spela ngt mer än på sin höjd en försumbar skillnad.

Köra över USB1 innebär 11Mbit/s och där har du det som betyder ngt.
Det kommer kännas som om du har en CD-ROM ansluten mer än en hårddisk.

Om du kan skaffa diskar som har Firewire-anslutning kommer det fungera mycket bättre.
Kolla bara att burken har Firewire. 400MBit istället för 11MBit/s

Om du kollar upp vad modellen heter kan vi dårar här kolla.

Ett litet förtydligande bara, USB1 eller 2 har ingen påverkan på strömförsörjningen. För övrigt så gör det inte någon skillnad hur stor disken är, precis så som Goflorp säger.

USB 1 ( USB 1 var görlångsam (2 eller 4Mbit/s) och snabbt kom 1.1 med 11MBit/s)

Sedan kom USB2 med "burst mode" upp till 480MBit/s - notrea att USB2 INTE klarar detta med konstant matning, alltså hela tiden.

USB öht är en riktig "skitstandard" som till väldigt stor del blandar in processorn för att skyffla data.
Firewire är totalt överlägsen på flera plan.

1) Betydligt mer kräm i kontakten, 12V istf enbart 5V, lämnar även mera ström.
2) DMA (Direct Memory Access), Firewire BEHÖVER inte massa CPU för att kopiera
3) Som en logisk följd av punkt 2 klarar FW400 400MBit Sustained (hela tiden)

Att spela upp film direkt från den externa disken över USB1 går nog inte så bra.

Och alternativet - att först kopiera filmen från den externa till den interna disken, innan man ska titta - kommer att ta väldigt lång tid.

Som Goflorp säger - sikta på en Firewire-disk i stället. De flesta iMac-modellerna har Firewire. Det är bara 1998-modellen, och någon av 1999-modellerna, som saknar det.

Utbudet av externa diskar med Firewire är kanske inte så stort, och det blir lite dyrare än en USB-disk, men att köra med USB1 blir inte kul...

Tack för svar!
Man kan lita på er. Det jag inte lyckas hitta på google det leverera ni

Då får det blir en STOOOR Firewiredisk för den har FW400
Om inte annat så får vi väl återinföra jultomten så att han kommer med den

Men det här med egen elförsörjning -det är en iMac G4 widescreen (glob) - handlar alltså om datorn och inte USB 1 eller 2? När man införde USB så "satt" man samtidigt mer ström till uttagen? För jag minns att när jag använde den som kontorsmaskin så klarade den bara att dra små USB minnesstickor. För "vanliga" externa diskar på kanske 320 GB krävdes det att de hade egen el - detta även på usb-uttaget på själva datorn. Senare Macar med USB 2 klarade däremot att dra dem själv.
(Hur det var med FW och el vet jag inte - på den tiden hade jag bara firewire-diskar med extern elförsörjning)

USB har tatt sig en del men det har ju inte gått köra en extern disk i 3.5" storlek nånsin på enbart USB. Där blir det ngn extern "anaconda" att lägga på golvet.

Många 2,5" diskar har ju levererats med mystiska Y-kablar som skall anslutas till 2 USB-uttag och liknande skit.

FW400 har som sagt mera kräm, 12V och 5V kan fås ur kontakten med hyfsade strömstyrkor.

Vanligt förr var att PC-nissar bara stirrade när man tog fram en extern HD med enbart en FW-kabel och pluggade in... Men ström då? Äh, sånt behövs inte på Mac.... *big smile*

Skall du hålla på att slänga disken med dig, in och ut i väskor etc, kolla om inte en LaCie "Rugged drive" kan vara värt de extra kronorna, 1TB i gummiklätt stöttåligt format ligger på 1800:-.
Ja, det är dyrare, men den tål en hel del, är snygg, har alla kontakter (USB och FW) och är av ett känt fabrikat som finns kvar imorrn med...

Det finns andra märken med om du känner för det, tycker dock du skall kolla på respektive märkes "rugged"-diskar.

Förklara för gumman att det INTE blir movie-kväll för att driven fått sig en smäll för mkt...

Tack för förklaringen!

Nej, disken ska finnas på landet, dvs tas ut när det är dygnet om varmt i huset och tas hem på hösten när vi slutar att hålla det varm. Så den kommer faktiskt att ha det bättre än mina vanliga diskar som åker in och ut ur kassaskåpet i samband med backup.

Och jag tror inte att jag har problem att förklara för gubben att det inte blir någon femtielfte repris på någon gammal fotbollsmatch. Risken är bara att svaret blir Bra, då kan du istället hjälpa mig att hålla (så någon byggteknisk term) i mitt nya byggprojekt

1
Bevaka tråden