Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Sirap i ”ctrl” -tangenten på Apple wireless keyboard!

Tråden skapades och har fått 17 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Västerås
  • 2010-10-21 12:39

Hittar inga tips på nätet hur jag löser bekymret, knappen är seg och ger ingen signal till min MacPro. -Övriga fungerar utmärkt.

Spillde någon sorts sirap från godis på tangenten som kröp in under ”ctrl” -tangenten.

Ett rop på hjälp!?

  • Medlem
  • Västerås
  • 2010-10-21 23:33

Tråkigt när nästan ett hundratal tittar på frågan och ingen ens orkar kommentera eller komma med en idé!?

Nu har jag efter mycket om och strul lyckats fixa det. Men har nästan ingen lust att tala om hur jag gjorde.

Tjepp!

Det är kanske ingen som har ngn patenterad idé som löser ditt problem.
Nån kanske anser att det är kört, det tror jag själv, du kommer troligen få problem framöver med det här.
Andra är kanske rädda för att ge dig ett tips som pajjar det definitivt.

Min åsikt, prova gör rent använd destvatten, isopropanol-A och tops.
Funkar det inte, köp ett nytt och sluta gegga framför datorn.

Att anklaga oss, på ett forum där alla hänger frivilligt att inte bry oss är lågt och knappast ett sätt att rekommendera för att skaffa sig vänner här.
Vi är här, vi är gratis. Passar inte villkoren får du väl lämna in då - och betala.

  • Medlem
  • Västerås
  • 2010-11-23 00:37
Ursprungligen av Goflorp:

Det är kanske ingen som har ngn patenterad idé som löser ditt problem.
Nån kanske anser att det är kört, det tror jag själv, du kommer troligen få problem framöver med det här.
Andra är kanske rädda för att ge dig ett tips som pajjar det definitivt.

Min åsikt, prova gör rent använd destvatten, isopropanol-A och tops.
Funkar det inte, köp ett nytt och sluta gegga framför datorn.

Att anklaga oss, på ett forum där alla hänger frivilligt att inte bry oss är lågt och knappast ett sätt att rekommendera för att skaffa sig vänner här.
Vi är här, vi är gratis. Passar inte villkoren får du väl lämna in då - och betala.

Förlåt ALLA. Man skriver för stunden i irriterad ton och tänker inte sig för.

Jag använde i varje fall en fällkniv för att komma åt på undersidan. Plattade till en tops, då dessa helt enkelt är för tjocka. (Man riskerar faktiskt att bryta tangenten).
Tog faktiskt en sårtvätt, Innehåller lite alkohol. Fick göra detta några gånger och fick på sätt bort eländet.

Jepp, rent skall det vara på arbetsbordet!

Tjepp!

ahaaa.. Visste inte att alla som läst ditt inlägg hade ett svar på frågan! Fan va skumt..... Kom precis på en lösning, men varför dela med mig av den till dig?

Ingen fara. Skriver själv ibland när man är lite upprörd.

Gött höra att det löste sig för dig. All gegga i tangentbord är hemskt, men allt som innehåller socker är extra jobbigt.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-11-23 12:04

Bäst var när jag själv spillde en hel Fantaburk över tangentbordet. Var bara slänga allt och köpa nytt. Försökte i månader få bort sockret men det fanns alltid kvar.

Hört att ägg skall vara det hemskaste, kan tro det... Kletigt, när det stelnar blir det stenhårt pansar...

Som liten kotte käkade man gärna Vispat Ägg (när morsan bakade och bara skulle använda äggvitorna).
Fluff-äggulor med en bra nypa strösocker i... Det hade nog fixat livet ur vad som helst i elektronikväg från Dvd'n till Ställverk.

  • Medlem
  • Västerås
  • 2010-11-24 18:52
Ursprungligen av Goflorp:

Hört att ägg skall vara det hemskaste, kan tro det... Kletigt, när det stelnar blir det stenhårt pansar...

Som liten kotte käkade man gärna Vispat Ägg (när morsan bakade och bara skulle använda äggvitorna).
Fluff-äggulor med en bra nypa strösocker i... Det hade nog fixat livet ur vad som helst i elektronikväg från Dvd'n till Ställverk.

Haha! Det lät riktigt geggigt!

Något som Apple kanske skulle tänka på är att göra tangenterna något mer robusta, för rengöring, men då skulle kanske tangentborden bli onödigt dyra?

Se upp med glöggen i jul nu hörni!

  • Medlem
  • 2010-11-25 03:17

Undvik te med socker i också. Spillde själv en hel kopp i mitt tangentbord härom dagen. Skruvade direkt sönder det, torkade med hårtork. Tyvärr glömde jag de fyra tangenterna till höger om mellanslagstangenten, så de har nu klistrat fast. Hade jag motionerat dem från början, så hade all tangenter funkat nu. Fint att man får ett nytt tangentbord den här veckan.

  • Medlem
  • International user
  • 2010-11-25 05:21

Allt är inte förlorat. Lägg tangentbordet i destillerat vatten över natten. Rör om tangentbordet i vattnet då och då så att smutsen kan vaskas ut. Låt den torka i 3-4 dagar och efter det ska allt fungera igen.

//Rob

  • Medlem
  • Västerås
  • 2010-11-25 12:57
Ursprungligen av Robo-X:

Allt är inte förlorat. Lägg tangentbordet i destillerat vatten över natten. Rör om tangentbordet i vattnet då och då så att smutsen kan vaskas ut. Låt den torka i 3-4 dagar och efter det ska allt fungera igen.

//Rob

Bra tips!
Men kan man verkligen göra det med Apple wireless keyboard?

  • Medlem
  • International user
  • 2010-11-25 13:13
Ursprungligen av oqvist:

Bra tips!
Men kan man verkligen göra det med Apple wireless keyboard?

Varför inte? Ta ut batteriet först även om det inte spelar någon roll eftersom destillerat vatten ska inte leda elektricitet.

//Rob

  • Medlem
  • Västerås
  • 2010-11-25 13:16
Ursprungligen av Robo-X:

Varför inte? Ta ut batteriet först även om det inte spelar någon roll eftersom destillerat vatten ska inte leda elektricitet.

//Rob

Ja självklart skall batterierna ur.
Att ingen tänkt på det! Det där var dagens supertips!

Tack!

Ursprungligen av Robo-X:

Varför inte? Ta ut batteriet först även om det inte spelar någon roll eftersom destillerat vatten ska inte leda elektricitet.

Mnjo det gör det väl. Fast mindre än saltvatten.

Kollade upp lite, och destillerat vatten verkar vara minst 100 gånger så isolerande som kranvatten.

  • Medlem
  • 2010-11-25 14:40

Det är väl snarare problemet att vatten kan få kontaktdonen att oxidera. Det borde väl kunna inträffa även med destvatten. Har inte sett många tekniker "tvätta" logikkort och annan elektronik med annat än tryckluft.

Ursprungligen av marcushedenstrom:

Mnjo det gör det väl. Fast mindre än saltvatten.

Kollade upp lite, och destillerat vatten verkar vara minst 100 gånger så isolerande som kranvatten.

Ursprungligen av oqvist:

Bra tips!
Men kan man verkligen göra det med Apple wireless keyboard?

Jag har själv tvättat en halv kopp kaffe ur ett bluetoothtangentbord (aluminium). Tog av alla tangenter, tejpade över powerknappen och batteriluckan efter att jag tog ur batterierna givetvis. Doppade i vatten och sköljde av, lät torka i ett par dagar. Det funkar bra nu.

Så länge det är helt rent vatten leder det väl näst intill ingenting. Men tangentbordet som du ska stoppa ned innehåller ju en hel del vad det verkar... salter, avlagringar osv. Så det där rena vattnet får nog en jädra ledningsförmåga inom kort

1
Bevaka tråden