Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Tangentbord och touchpad fryser

Tråden skapades och har fått 15 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej!

Jag har en MacBook Pro inköpt våren 2008 (MacBookPro4,1).

De senaste månaderna har touchpaden och tangentbordet börjat frysa då och då. Det går över efter en kortare stund men det inträffar ofta – ibland flera ggr per dag. Ibland är det bara touchpaden och ibland både touchpaden och tangentbordet. Det händer också att vissa tangenter på tangentbordet fungerar medan andra strular.

Efter ett tiotal sekunder upp till en halv minut eller så brukar de börja fungera igen (men det händer att jag får tvinga till en omstart genom att trycka ner powerknappen).

Någon som vet råd? Före nyår installerade jag ett helt fräscht Snow Leopard-system på hårddisken. Har nu senaste versionen. Tror inte jag hade något problem med vanliga Leopard. Dessutom har jag försökt med att nollställa SMC genom att ta ut batteriet och trycka in powerknappen i fem sekunder.

Tror ni att det är hårdvaru- eller mjukvarurelaterat? Vet någon råd? Tacksam för alla tips! (Hjälp!)

Hej!

Jag har upplevt ett liknande problem med min MacBook Pro (Santa Rosa 2,2Ghz, köpt sommaren 2007) efter att ha installerat Snow Leopard. Vet att vissa har ännu större problem med att styrdonen fryser, och har löst det genom att tejpa över den bruna "remsan" som ligger nedanför batteriet då den påstås glappa eller dylikt -- men jag tvivlar på att just detta löser vårt problem. Kan mycket väl vara mjukvarubaserat.

Lycka till åt oss båda!

Hmm. Ska titta där under batteriet igen då. Det ska också sägas att batteriet har ballat ur under samma period. Det står nu "Kontrollera batteriet" och det tappar laddning något otroligt (efter ett modest antal laddningar). Kan det också ha något med detta att göra?

Weird. (Och ja, lycka till åt oss båda.)

Tror inte batteriet är boven i dramat: jag själv hade samma problem ("Kontrollera batteriet") och väldig låg effekt - batteriet laddade ur på 5-10 minuter vilket innebar att jag alltid fick köra med el-sladd i. Då hade jag inte samma problem vill jag minnas (utan det var när Snow Leopard kom in i bilden som strulet började vill jag minnas)

Angående batteriet kan jag spara dig lite tid genom att meddela att Apple inte under några omständigheter byter ut batterier så till vida du inte har förlängd garanti/Apple Care. Däremot kostar ett nytt batteri omkring en tusenlapp - en inte helt orimlig kostnad. Nya Apple-batterier säljs genom t ex LanMaster AB, och batteriexperten.com säljer piratversioner (ej testat) för några hundralappar billigare.

Ska in till LanMaster idag med min MBP som ligger i koma pga pajat logic board, ska passa på att fråga om frysningen också!

Det finns exempel här i forumet på personer som fått batteriet utbytt då det failat efter allt för få laddningar. Men, ja, man måste nog verkligen ha turen att tala med rätt person. I mitt fall har batteriet en kapacitet på cirka 30% efter 170 laddningscykler. Trist då jag skött det exemplariskt med urladdningar och Apple skriver att välskötta batterier ska ha 80% av laddningen kvar vid 300 laddningscykler. Apple - Batteries - Notebooks

Lycka till med logic board-reparationen (nvidia?)! Återkom gärna med vad du hör om frysningarna!

Var hos LanMaster igår med logikkortet (ej nvidia, "typ som det, fast ännu värre" enligt killen i shopen ) och passade på att fråga om det här med frysningarna. Han kände till det, och pratade om att batteriet ibland sväller upp, vilket i sin tur gör att den skaver mot den bruna tunna sladden som ligger nedanför - något som gör att tbg/mus-input fryser. Bad han undersöka närmare, återkommer om jag får någon vettig info!

Angående urladdningarna låter det helt klart som att Apple inte uppfyller sina krav, och det är absolut värt ett försök! Börja med att ringa Apples egna support, sedan någon trevlig AASP (LanMaster kan jag varmt rekommendera). Strulet är ju om du inte har någon AppleCare eftersom datorn är rätt gammal (var som bekant i exakt samma situation för ett halvår sedan)

Aha! Men då kanske det har med mitt krånglande batteri att göra ändå. Uppskattar all info du kan skaka fram.

Jag snackade med Apple support. Hade otur när en snudd på otrevig kille svarade. Fick sedan ärendet uppflyttat till kundtjänst som erbjöd ett par hundra i rabatt på ett nytt batteri. Lite irriterande att det beror så mycket på vem man snackar med. Killen som har svarat längst ner i den här tråden hade en snudd på lika gammal dator (har mailat med honom) men fick sitt batteri utbytt:
http://www.99.se/powerbook-macbook-pro/274686-batterifel.html

Oj, läste också det här nu:
Swollen Battery - Appledefects
http://www.99.se/ibook-macbook-macbook-air/270392-svullet-batteri-macbook.html

Man kanske skulle byta ut batteriet ändå vid nästa löning.

Limerick, fick du höra något mer om vad frysningarna kan bero på? Har det löst sig för dig?

Funderar på att lägga iväg en beställning på ett batteri.

Halloj!

Datorn fixade ju sig kostnadsfritt, men frysningarna tycks fortsätta. Bad LAN-Master kolla om batteriet svällde upp, men de kunde inte se något fel. De misstänkte att det var ett mjukvaruproblem som gör att mus+tbg fryser!

Tackar. Aha, så du bytte inte batteri?

Fick problem med frysningar medan jag skrev det här. Oerhört irriterande. Hjälp!

Förresten, min mus hänger sig inte men däremot tangentbord + touchpad. Ibland är det bara vissa tangenter som inte svarar under en stund.

Peppar peppar…

Citat:

10.6.4-uppdateringen rekommenderas för alla användare av Mac OS X Snow Leopard. Den innehåller Safari 5 och allmänna förbättringar av operativsystemet gällande stabilitet, kompatibilitet och säkerhet för din Mac, bland annat buggfixar som:

• löser ett problem som gör att tangentbordet eller styrplattan slutar svara
• löser ett problem som kan hindra en del program i Adobe Creative Suite 3 från att öppnas
• åtgärdar problem med kopiering, namnbyte och radering av filer på SMB-filservrar
• förbättrar VPN-anslutningars tillförlitlighet
• löser ett problem med uppspelning i DVD-spelare när avsammanflätning av Bra kvalitet används
• löser ett problem med redigering av bilder med iPhoto eller Aperture i helskärmsvy
• förbättrar kompatibiliteten med en del punktskriftsvisare

Mer information om den här uppdateringen finns på följande webbplats: Om Mac OS X v10.6.4-uppdateringen.
Information om säkerhetsinnehållet i den här uppdateringen finns på följande webbplats: Säkerhetsuppdateringar från Apple.

Fan. Första morgonen med nya OS-uppdateringen och tangentbord + touchpad fryser så hårt att jag måste starta om datorn. Säg inte att det blivit värre.

Hoppas ändå att det hela är mjukvarurelaterat och inte hårdvarurelaterat som jag trott.

Ursprungligen av glaskross:

Fan. Första morgonen med nya OS-uppdateringen och tangentbord + touchpad fryser så hårt att jag måste starta om datorn. Säg inte att det blivit värre.

Hoppas ändå att det hela är mjukvarurelaterat och inte hårdvarurelaterat som jag trott.

Frånsett den här enda frysningen jag rapporterade om i juni var uppdateringen till 10.6.4 lyckad och datorn fungerade därefter helt utan frysningar. Jätteskönt - det var alltså inget fel på min MacBook Pro.

Nu är jag tillbaka i reboot-skräckväldet sedan jag uppdaterat till 10.6.5. Tangentbord och touchpad fryser vanligen flera gånger per dag och jag måste numera starta om datorn varje gång. Min USB-anslutna mus fungerar däremot fortfarande när det här inträffar (antagligen skulle även externa tangentbord göra det).

Någon annan som har liknande problem? Berätta! Har ni något tips vad man kan göra? Går det t ex på något enkelt sätt nedgradera till 10.6.4 (utan att installera om alla program).

Dessutom, om ni har problem - rapportera buggen till Apple - ju fler vi blir…
Apple - Mac OS X - Feedback

  • Medlem
  • Skövde
  • 2010-08-18 21:00

Några fler infliktningar vad det kan bero på när tangentbord och styrplatta fryser? Det har hänt mig tre fyra gången sedan jag skaffade min mbp13" för snart två månader sedan. Otroligt irriterande.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2012-07-02 14:10

Har problem med att tangentbord och touchpad dör till och från. Svarar inte på något kommando, och går inte att påverka förrän det 'släpper' och fungerar som vanligt. Extern mus fungerar dock utan problem. OBS, datorn fungerar som vanligt hela tiden, förutom att det inte går att använda touchpad/tangentbord.

Har funnit följande i kernel.log:

...

Jul  2 13:46:24 Min-MacBook-Pro kernel[0]: AppleUSBMultitouchDriver::_deviceGetReport - DeviceRequest for reportID 0x0 returned with result 0xe000404f - retrying
Jul  2 13:46:28 Min-MacBook-Pro kernel[0]: AppleUSBMultitouchDriver::_deviceGetReport - DeviceRequest for reportID 0x0 returned with result 0xe000404f - retrying
Jul  2 13:46:32 Min-MacBook-Pro kernel[0]: AppleUSBMultitouchDriver::message - kIOUSBMessagePortHasBeenReset.
Jul  2 13:46:38 Min-MacBook-Pro kernel[0]: USBF:    48734. 76    AppleUSBEHCI[0xffffff801fba0000]::Found a transaction which hasn't moved in 5 seconds on bus 0xfa, timing out! (Addr: 4, EP: 0)
^^^^^ Här ’tappar’ jag tangenbord och touchpad
Jul  2 13:46:38 Min-MacBook-Pro kernel[0]: AppleUSBMultitouchDriver::_deviceSetReport - DeviceRequest for reportID 0xac returned with result 0xe0004051 - retrying
Jul  2 13:46:38 Min-MacBook-Pro kernel[0]: AppleUSBMultitouchDriver::_deviceSetReport - DeviceRequest for reportID 0xac returned with result 0xe000404f - retrying
Jul  2 13:46:39 Min-MacBook-Pro kernel[0]: AppleUSBMultitouchDriver::_deviceSetReport - DeviceRequest returned error 0xe000404f (interface 1, reportID 0xac, payload 2 
Jul  2 13:46:39 Min-MacBook-Pro kernel[0]: AppleUSBMultitouchDebug: _deviceSetReport returned an error in configureDataMode
Jul  2 13:47:36 Min-MacBook-Pro kernel[0]: AppleUSBMultitouchDriver::_deviceSetReport - DeviceRequest for reportID 0xac returned with result 0xe000404f - retrying
Jul  2 13:47:36 Min-MacBook-Pro kernel[0]: AppleUSBMultitouchDriver::_deviceSetReport - DeviceRequest returned error 0xe000404f (interface 1, reportID 0xac, payload 2 
Jul  2 13:47:36 Min-MacBook-Pro kernel[0]: AppleUSBMultitouchDebug: _deviceSetReport returned an error in configureDataMode
Jul  2 13:48:41 Min-MacBook-Pro kernel[0]: AppleUSBMultitouchDriver::_deviceSetReport - DeviceRequest for reportID 0xac returned with result 0xe000404f - retrying
Jul  2 13:48:41 Min-MacBook-Pro kernel[0]: AppleUSBMultitouchDriver::_deviceSetReport - DeviceRequest returned error 0xe000404f (interface 1, reportID 0xac, payload 2 
Jul  2 13:48:41 Min-MacBook-Pro kernel[0]: AppleUSBMultitouchDebug: _deviceSetReport returned an error in configureDataMode
Jul  2 13:49:47 Min-MacBook-Pro kernel[0]: AppleUSBMultitouchDriver::_deviceGetReport - DeviceRequest for reportID 0x0 returned with result 0xe000404f - retrying
Jul  2 13:49:51 Min-MacBook-Pro kernel[0]: AppleUSBMultitouchDriver::_deviceGetReport - DeviceRequest for reportID 0x0 returned with result 0xe000404f - retrying
Jul  2 13:49:55 Min-MacBook-Pro kernel[0]: AppleUSBMultitouchDriver::_deviceGetReport - DeviceRequest for reportID 0x0 returned with result 0xe000404f - retrying
Jul  2 13:49:59 Min-MacBook-Pro kernel[0]: AppleUSBMultitouchDriver::_deviceGetReport - DeviceRequest for reportID 0x0 returned with result 0xe000404f - retrying
Jul  2 13:50:03 Min-MacBook-Pro kernel[0]: AppleUSBMultitouchDriver::_deviceGetReport - DeviceRequest for reportID 0x0 returned with result 0xe000404f - retrying
Jul  2 13:50:07 Min-MacBook-Pro kernel[0]: AppleUSBMultitouchDriver::_deviceGetReport - DeviceRequest for reportID 0x0 returned with result 0xe000404f - retrying
Jul  2 13:50:11 Min-MacBook-Pro kernel[0]: AppleUSBMultitouchDriver::_deviceGetReport - DeviceRequest for reportID 0x0 returned with result 0xe000404f - retrying
Jul  2 13:50:15 Min-MacBook-Pro kernel[0]: AppleUSBMultitouchDriver::_deviceGetReport - DeviceRequest for reportID 0x0 returned with result 0xe000404f - retrying
Jul  2 13:50:19 Min-MacBook-Pro kernel[0]: AppleUSBMultitouchDriver::_deviceGetReport - DeviceRequest for reportID 0x0 returned with result 0xe000404f - retrying
Jul  2 13:50:23 Min-MacBook-Pro kernel[0]: AppleUSBMultitouchDriver::_deviceGetReport - DeviceRequest for reportID 0x0 returned with result 0xe000404f - retrying
Jul  2 13:50:27 Min-MacBook-Pro kernel[0]: AppleUSBMultitouchDriver::_deviceGetReport - DeviceRequest for reportID 0x0 returned with result 0xe000404f - retrying
Jul  2 13:50:31 Min-MacBook-Pro kernel[0]: AppleUSBMultitouchDriver::_deviceGetReport - DeviceRequest for reportID 0x0 returned with result 0xe000404f - retrying
Jul  2 13:50:35 Min-MacBook-Pro kernel[0]: AppleUSBMultitouchDriver::_deviceGetReport - DeviceRequest for reportID 0x0 returned with result 0xe000404f - retrying
Jul  2 13:50:39 Min-MacBook-Pro kernel[0]: AppleUSBMultitouchDriver::_deviceGetReport - DeviceRequest for reportID 0x0 returned with result 0xe000404f - retrying
Jul  2 13:50:44 Min-MacBook-Pro kernel[0]: AppleUSBMultitouchDriver::message - kIOUSBMessagePortHasBeenReset.
Jul  2 13:50:44 Min-MacBook-Pro kernel[0]: AppleUSBMultitouchDriver::_deviceGetReport - DeviceRequest for reportID 0x0 returned with result 0xe000404f - retrying
Jul  2 13:50:44 Min-MacBook-Pro kernel[0]: AppleUSBMultitouchDriver::_deviceSetReport - DeviceRequest for reportID 0xac returned with result 0xe000404f - retrying
Jul  2 13:50:45 Min-MacBook-Pro kernel[0]: AppleUSBMultitouchDriver::_deviceSetReport - DeviceRequest returned error 0xe000404f (interface 1, reportID 0xac, payload 2 
Jul  2 13:50:45 Min-MacBook-Pro kernel[0]: AppleUSBMultitouchDebug: _deviceSetReport returned an error in configureDataMode
Jul  2 13:51:44 Min-MacBook-Pro kernel[0]: AppleUSBMultitouchDriver::message - kIOUSBMessagePortHasBeenReset.
Jul  2 13:51:44 Min-MacBook-Pro kernel[0]: AppleUSBMultitouchDriver::checkStatus - received Status Packet, Payload 2: device was reinitialized
^^^^^ Här återfår jag tangentbord och touchpad!
Jul  2 13:51:44 Min-MacBook-Pro kernel[0]: AppleUSBMultitouchDriver::_deviceSetReport - DeviceRequest for reportID 0xac returned with result 0xe000404f - retrying
 

...

Det händer så vitt jag vet helt slumpartat, ibland med 5min mellanrum, ibland med längre tid emellan.
Har inte försökt något som reset SMC, rättigheter, annat konto osv ännu då loggen ovan kanske innehåller intressant info?

MBP 13 tum, sent 2011, Mac OS X Lion 10.7.4 (11E53). Installationen är kopierad med Flyttassistenten från en iMac 27 10.7.3.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2013-01-12 12:23
1
Bevaka tråden