Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Helt nya MacBook Pros och nytt Final Cut i april? iPad januari?

Tråden skapades och har fått 39 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • International user
  • 2010-11-25 02:12

9till5 är rätt dåliga på att gissa, men vi lär iallafall inte se nya MBPs förräns tidigast jan 13 när Intel släpper sina nya CPU:s.

  • Medlem
  • 2010-11-25 02:30

Å andra sidan så säger macrumors samma sak och de brukar inte ha fel.

MacBook Pro
Recommendation: Don't Buy - Updates soon *

Mac Buyer's Guide: Know When to Buy Your Mac, iPod or iPhone

  • Medlem
  • International user
  • 2010-11-25 02:34
Ursprungligen av Korsriddaren:

Å andra sidan så säger macrumors samma sak och de brukar inte ha fel.

MacBook Pro
Recommendation: Don't Buy - Updates soon *

Mac Buyer's Guide: Know When to Buy Your Mac, iPod or iPhone

Lite dubbla budskap där...

  • Medlem
  • 2010-11-25 02:42

Vad menar du?

Ursprungligen av h_e:

Lite dubbla budskap där...

  • Medlem
  • International user
  • 2010-11-25 02:53
Ursprungligen av Korsriddaren:

Vad menar du?

Rekommendationen är "Don't Buy - Updates Soon", medans det finstilta säger ungefär tvärt emot. Om man nu inte tycker att 5 månader är snart.

  • Medlem
  • 2010-11-25 03:04

Nu vet jag inte hur du läser, men det står

Days Since Update 225 (Avg = 208)

Vilket måste innebära att mycket snart kommer en ny modell, då man redan gått över den genomsnittliga produktlivscykeln med 17 dagar. Så hur du får fram siffran fem månader förstår jag inte.

  • Medlem
  • International user
  • 2010-11-25 03:17

Jag läser innantill:

Citat:

The 15-inch and 17-inch MacBook Pro received a new build-to-order option for a 2.8 GHz Intel Core i7 processor on October 20th, 2010. The new option does not constitute a full update to the MacBook Pro line, but does suggest that a more substantial update to the full MacBook Pro lineup is not imminent.

Och det år 5 månader till April.

  • Medlem
  • 2010-11-25 03:24

Då uppfattar du fel istället då. Det stod bara att en liten build-to-option grej ändrades i oktober, men det står klart och tydligt att:

Last Release April 13, 2010

och att: Days Since Update 225 (Avg = 208)

Ursprungligen av h_e:

Jag läser innantill:

Och det år 5 månader till April.

Macrumors guide är endast baserat på statistik och skall och bör tas med en nypa salt. Som tidigare sagt så kommer det nog ingen ny version innan Intel kommer med nya grejer i jan och det kan mycket väl komma senare. Och som de själva säger så tror de att det kommer lite senare. Du kan roa dig med att räkna ut tiden mellan de olika revisionerna och se att tiden kan variera rätt mycket även om medelvärdet är 208... Men vi hoppas naturligtvis att det kommer nya grejer så fort som möjligt.

  • Medlem
  • 2010-11-25 12:48

Roa mig??? Så mycket bryr jag mig inte, men kan kallt konstatera att det ofta inte skiljer särskilt mycket mellan macrumors estimat och verkligheten.

Ursprungligen av Taccarino:

Macrumors guide är endast baserat på statistik och skall och bör tas med en nypa salt. Som tidigare sagt så kommer det nog ingen ny version innan Intel kommer med nya grejer i jan och det kan mycket väl komma senare. Och som de själva säger så tror de att det kommer lite senare. Du kan roa dig med att räkna ut tiden mellan de olika revisionerna och se att tiden kan variera rätt mycket även om medelvärdet är 208... Men vi hoppas naturligtvis att det kommer nya grejer så fort som möjligt.

Ursprungligen av Korsriddaren:

Roa mig??? Så mycket bryr jag mig inte, men kan kallt konstatera att det ofta inte skiljer särskilt mycket mellan macrumors estimat och verkligheten.

Menade inget ont med detta utan endast att man inte skall ta det som ett exakt datum. Vi får se vad som händer.

  • Medlem
  • 2010-11-25 23:55

Nej självklart finns det inga garantier. Minns dock i somras när jag hjälpte en äldre dam vars iMac gått sönder beyond repair, och vi köpte en ny till henne på eftermiddagen. Vi hade då kikat på just macrumors samma eftermiddag och då stod det också "don't buy, updates soon". Samma seneftermiddag/kväll, kom det en uppdaterad version. Men det exemplet är det närmsta jag upplevt i verkligheten.

Ursprungligen av Taccarino:

Menade inget ont med detta utan endast att man inte skall ta det som ett exakt datum. Vi får se vad som händer.

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2010-11-25 12:55

Kanske en samtidig release med Lightpeak i MBP.

Ursprungligen av joakimo:

Kanske en samtidig release med Lightpeak i MBP.

Ja, det är ju det man hoppas på.

Att de gör sig av med Superdriven, slimmar datorerna, ser över alla in/out och presenterar något riktigt spännande. Nästa stora steg.

Får kanske även se en 15" med 1920x1200?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-11-26 00:08

Apple store ligger nere!!

vad kan vara på gång ? svensk ipad?

Ursprungligen av Esa:

vad kan vara på gång ? svensk ipad?

Någonting säger mig att du tänkte skapa en ny tråd med den här kommentaren?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-12-25 13:00

Tror ni att vi kommer få se några fyrkärniga Sandy Bridge i nya Macbook Pro serien? Det verkar ju komma några med TDP på 45 W men det kanske är för mycket.

  • Medlem
  • 2010-12-29 12:59

...har lite funderingar kring Sandy Bridge.

Har surfat runt lite på olika forum och läst om ryktet att nya Mac book pro kommer få Intels nya CPU och integrerade GPU Sandy bridge. En del menar att detta är ett jättestort kliv i datorutvecklingen, de nya integrerade grafiken kommer förbättra prestanda i vissa funktioner upp till 40%, är detta sant är det ju värt att vänta!

MEN, Sandy bridge stödjer inte Open GL vilket jag undrar hur det kommer påverka oss som sitter mycket i 3D applikationer (Cinema4D) som använder Open GL standarden för liveuppdatering av texturer osv.

Kommer de nya Mac Book Pro att ha två grafikkort precis som det är nu? Eller kommer de dumpa Niivida grafiken för att köra endast via sitt eget nya integrerade CPU. I så fall är det väl bäst att köpa en ny Mac Book Pro INNAN uppgraderingen, för en dator utan Open GL kommer vara ett ordentligt steg tillbaka. Kanske till och med oanvändbar för en del proffsanvändare.

Alternativ till Sandy Bridge verkar inte finnas med i spekulationerna. AMD kommer (enl rykten) lansera sin plattform Q2-Q3 tidigast och det verkar väl osannolikt att Apple skulle vänta till dess och att de skulle byta bort från Intel?

  • Medlem
  • International user
  • 2010-12-29 14:23
Ursprungligen av oee:

Har surfat runt lite på olika forum och läst om ryktet att nya Mac book pro kommer få Intels nya CPU och integrerade GPU Sandy bridge. En del menar att detta är ett jättestort kliv i datorutvecklingen, de nya integrerade grafiken kommer förbättra prestanda i vissa funktioner upp till 40%, är detta sant är det ju värt att vänta!

Det är väl 40% bättre än tidigare Intel GPU:er, vilket ju gör saken betydligt mindre imponerande.

Vad talar emot att Sandy bridge kan få stöd för Open GL i framtiden?
Är ju märkligt att det inte stöds idag.

Senast redigerat 2011-01-03 09:40
  • Medlem
  • 2011-01-03 12:03

Då är det väl snart dags för en lansering av nya Macbook Pro...

Hoppas verkligen inte Apple tycker att Sandy Bridge nya GPU räcker för oss pro användare och därmed dumpar Nvida i Pro modellerna. (Mac Book och Mac Book Air kommer nog klara sig bra utan.)

Ursprungligen av oee:

Hoppas verkligen inte Apple tycker att Sandy Bridge nya GPU räcker för oss pro användare och därmed dumpar Nvida i Pro modellerna. (Mac Book och Mac Book Air kommer nog klara sig bra utan.)

Ja, det där är ju en het potatis. Ska bli spännande att se hur det utvecklar sig.

Dubbla grafikkort även i 13-tummaren då kanske?
Köra på Intel GPU:n för att spara ström och växla över till NVidia när det behövs?

Ursprungligen av suddgummi:

Dubbla grafikkort även i 13-tummaren då kanske?
Köra på Intel GPU:n för att spara ström och växla över till NVidia när det behövs?

Fast enligt det som framkommit nu (se MR-länk ovan) är den inbyggda grafiken i Sandy Bridge bättre i flera fall än NVIDIA 320M som används i MBP 13 idag. Så Apple skulle kunna komma undan med enbart SB och spara plats och pressa priset utan att offra alltför mycket grafikprestandan.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2011-01-09 15:28

Ryktas om att det blir AMD grafikkort i nya Macbook Pro

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2011-01-09 15:43
Ursprungligen av Amazon:

Ryktas om att det blir AMD grafikkort i nya Macbook Pro

Källor på ryktena?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2011-01-10 20:25

TechNytt.se » Apple planerar att sluta med NVIDIA-GPU:er i alla MacBooks – Intel Sandy Bridge och AMD tar över

"Enligt CNET:s källor så har Apple planer på att göra sig av NVIDIA-GPU:er även i större datorer. Apple planerar att byta ut dessa mot AMD-GPU:er."

Ursprungligen av P1200VB:

TechNytt.se » Apple planerar att sluta med NVIDIA-GPU:er i alla MacBooks – Intel Sandy Bridge och AMD tar över

"Enligt CNET:s källor så har Apple planer på att göra sig av NVIDIA-GPU:er även i större datorer. Apple planerar att byta ut dessa mot AMD-GPU:er."

Det är intressant i ljuset av avtalet mellan NVIDIA och Intel som gör att Intel kan bygga Sandy Bridge med NVIDIA-teknik.

Edit: Det spekuleras alltså i att Intel bygger in NVIDIAs GPU:er i sina framtida kretsar:

Bevaka tråden