Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hårddisken gör mina fläktar galna

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-11-23 14:50

Hallå.

Bytte hårddisken i min MacBook Pro för ett par dagar sen. Installationen gick fint och inget problem uppstod. Nöjd!

Dock så har ljudvolymen från disken nu börjat oroa mig. När min gamla disk arbetade på så hörde jag ett svagt brummande och tickande ljud men nu med min nya så hör jag det konstant. Oavsett vad jag gör med datorn.

Det låter från fläktarna och disken. Har provat att kryssa i "put hard disk (s) to sleep.." utan framgång. Har sökt efter fel på disken men den är helt kry och frisk enligt "disk utility".

Clueless..

  • Medlem
  • 2010-11-25 02:37

Du kanske skulle vilja dela med dig av vad det är för disk du stoppat i datorn?!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-11-26 00:11
Ursprungligen av Korsriddaren:

Du kanske skulle vilja dela med dig av vad det är för disk du stoppat i datorn?!

Helt rätt. Rätt dumt av mig att inte ta med det.. Hur som. Det ärdenna som nu spinner på som en tok i datorn. Det är först när det är helt tyst i rummet (som nu) då det hörs ett ljud som påminner mycket om en fläkt. En blåst. Typ. Disken är 5400rpm precis som originaldisken.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-11-27 11:11

Ingen som har en aning vad som kan vara galet? Eller är det vanligt att olika 5400 varvare låter olika mycket? Originaldisken som var så tyst.. Behövde utrymmet men samtidigt en tyst disk.

  • Medlem
  • International user
  • 2010-11-27 13:01

Varför köpte du inte en WEBHALLEN.com - Seagate Momentus 7200.4 500GB SATA 2.5" (16MB Cache / 7200RPM) ST9500420AS är mycket snabbare och större. Och den hör jag inte alls när den arbetar.

När du byer en hårddisk så tar det några timmar för spotlight att skapa en index av hårddisken och det kan ta tid och kan ta rätt mycket processor kraft så att fläktarna går igång.

//Rob

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-11-27 16:31

Anledningen till varför det blev en 5400 var just det gällande ljudnivån. Läste en del trådar om folk som stoppat i 7200 varvare och som fått ljudnivån lite högre än innan. Men några timmar för att indexera.. jo, men saken är den att jag har använt datorn i snart 2 veckor (ca 8h/dag) sen jag bytte hårddisken. Kan inte se att processorn går upp i varv direkt.

  • Medlem
  • 2010-11-28 00:30

När jag beställde min macbook 2007, så beställde jag även en seagate 7200 v hårddisk och mer minne. När datorn kom så startade jag den bara för att kolla att allt funka, och sen uppgraderade jag genast minne och HD. Kan säga att min 7200-varvare är knäpptyst i förhållande till originaldisken på 5400 v, som hördes litet mer och även var långsammare.

Ursprungligen av Mcus:

Anledningen till varför det blev en 5400 var just det gällande ljudnivån. Läste en del trådar om folk som stoppat i 7200 varvare och som fått ljudnivån lite högre än innan. Men några timmar för att indexera.. jo, men saken är den att jag har använt datorn i snart 2 veckor (ca 8h/dag) sen jag bytte hårddisken. Kan inte se att processorn går upp i varv direkt.

1
Bevaka tråden