Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

SSD köptips sökes!

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej alla!

Jag letar efter en SSD till min MBP 17" early 2010.

Har inte större förstående för termer som:
"TRIM"
"MLC & SLC - baserade"

Jag har förstått att det finns flera tillverkare av SSD's, den som har fått mest beröm på 99 är "Sandforce".

Har sökt på forumet och läst i trådar som denna:
http://www.99.se/datalagring-lagringsmedia/276250-erfarenhet-ssd-3.html

Men finner ingen information om vad man ska köpa "up-2-date"...

Jag har som ni kanske märkt ingen större inblick i SSD, har dock förstått att de är flera gånger snabbare än vanliga hårddiskar samt är tystare och mer stöt tåliga.

Är det någon som vill förklara för mig vilken modell av SSD jag skall köpa och varför? O:-)

Jag är inte ute efter större storlek av SSD, max 100-120 GB. Men antar att den modellen jag söker finns i både stora och små storlekar så det spelar kanske inte någon roll?

Alla tankar och svar uppskattas

MVH Wilhelmsson

Köp en Intel disk så lär du bli nöjd. Helst generation 3, men 2 är snabb den me osäker på om 3 släppts här ännu

SSD sommaren 2010 - Test / Recension - Lagring - SweClockers.com

Antingen Corsair eller OCZ är att rekommendera förtillfället då de kör med SandForce, se testet ovan.

  • Medlem
  • Vattholma
  • 2010-11-25 07:57

Jag tänkte precis rekommendera testet som nämndes ovan.
Jag köpte en Corsair Force 120 och stoppade i min MBP 2,4 från 2008.
Fick inga fantastiska prestanda, du borde få mycket bättre resultat i en så pass ny MBP.
Jag har beställt en likadan till som jag ska ha som bootdisk i min MP 3,1 och där förväntar jag mig mycket bättre resultat.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-11-25 08:42

Bra sida för hårdvarutester av mac.
MacBook Pro drive roundup

OWC har jag läst om i andra tester att de är väldigt bra även efter lång tids användning, alla andra märken tappar i prestanda.
OWC Mercury Extreme Pro Solid State Drive (SSD) Solutions - High Performance, Reliability, and Endurance

TRIM är inte intressant för Mac vad jag förstått, det finns något liknande (men bättre enl. Jobs) inbyggt i OSX.

Jag sitter själv på en 240 GB OWC och är mycket nöjd med den.

Och med start 2010 så har MacBook Pros heller inga skrivproblem med SATA, som de har innan dess, så man får ut full prestanda (gäller alla SSD). Min MBP 2009 var begränsad till ca 160 MB/s i skriv, medan min SSD klarar 250-260 (vilket även är bekräftat nu när jag bytt till Mac Pro).

Tror inte märket på disken spelar jättestor roll om du tar en SandForce-baserad disk (SandForce är controllern och inte märket på SSD:n).

Jag skulle också akta mig för diskar som har storlekarna 128 och 256. De har inget minne åsidosatt för prestandaoptimering.

Diskar som är 100GB eller 240GB är egentligen 128/256, men har alltså reserverat minne som du inte ser.

OWC:s enterprise SSD på 200GB är egentligen en 256GB disk med mycket minne åsidosatt. Den är även explicit rekommenderad för SSD RAID.

Finns lite att fundera på, men du har ju nu gott om test att läsa på…

Tack alla!!

Så det blir en OCZ låter det som!

Hur ser jag vad min MBP har för skriv/läs hastighets möjligheter?

@AndreeMarkefors - Hur vet jag om en SSD har minne åsidosatt? Alla med jämna GB tal?

Varför behöver disken reserverat minne? Förstår att reserverat minne "alltid" är bra men just specifikt?

Ursprungligen av wilhelmsson:

@AndreeMarkefors - Hur vet jag om en SSD har minne åsidosatt? Alla med jämna GB tal?

Det bästa är väl att kolla tillverkarens information, för att vara säker.

Det åsidosatta minnet används av disken själv för att flytta på data internt, så att den kan optimera läs och skrivhastigheter, samt att jämna ut slitage.

Men det är framförallt när man väl fyllt disken helt, eller nästan helt, som man kan uppleva stora prestandaförluster om disken inte har plats kvar att sköta sin interna optimering.

Nu är detta en beskrivning i mycket runda ordalag. Vill du verkligen veta finns det mycket skrivet. Du kan ju börja med AnandTech.

Tack så mycket!!

Ska kolla upp priser i Hongkong för att sen avgöra vilken SSD jag ska köpa Som student är jag såklart ekonomiskt begränsad... sadface!

Pratade med Apple Support ang. något annat men passade då på att fråga om jag bryter garantin om jag sätter in en Obti-bay själv, vilket jag gör! Alltså blir det ganska dyrt om en kille på MacHuset i JKPG ska sätta in den. usch

1
Bevaka tråden