Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Kunddatabas som ska kunna nås via internet?

Tråden skapades och har fått 13 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-11-25 00:16

Hej, fick en fråga av en kompis om råd. Han ska registrera massor med kunder i en databas som ska vara sökbar på alla sätt och vis. Den ska också kunna nås via internet och sedan kunna byggas in i en hemsida.
Vad är enklast om man vill ha ett färdigt paket och inte vill behöva lägga massor med pengar i början på programmerare och inte heller kräver att man ska vara det för att uppdatera den.
Spontant tänker jag Filemaker. Vad tänker ni?

Jag tänker sätta sig ner några dagar o bygga en fin hemsida/databas med php & mysql. De kostar lite tid, men inga pengar alls.

FileMaker är ju löjligt enkelt och svårt att överträffa när det gäller cost/benefit, men däremot så ska man vara medveten om att det prestandamässigt har begränsningar, och att man bör ha en egen server, alternativt använda sig av ett filemaker-hosting-webbhotell, vilket det inte finns så många utav.

Filemaker är oslagbart för mindre applikationer - startkostnaden är låg och flexibiliteten är extremt hög men det är inget man kör med 1000 samtidiga användare...

  • Oregistrerad
  • 2010-11-25 16:34

Håller med, och det är ju numera webbaserat också

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-12-07 16:41

Tack alla.
Visst måste man ha ett ställe som hostar FIlemaker då? Nu ändrar jag mig lite och tänker att Filemaker är overkill. Vi snackar 2 personer som ska lägga in ett kundregister från olika delar i landet. Tänker att det måste finnas något annat där man egentligen bara fyller i och sedan enkelt kan exportera ut till något lättimporterat.

Tack!

Vanliga FileMaker-klienten har inbyggd webbdelning, för om jag minns rätt upp till 5 personer, så under förutsättning att de kan dedikera en burk och har en fast ip-adress (alternativt dyndns etc.) så funkar det kanonbra.

Numera ska ju även lillebror Bento kunna delas, så det kanske också funkar?

Kolla på Fortnox - Internetbaserade CRM, bokföringsprogram, e-handel & webbshop

Kostar några få kr/mån så slipper ni tänka på hosting osv.

  • Oregistrerad
  • 2010-12-07 22:00

För två personer låter det lite onödigt ja. Då skulle jag titta på Fortnox, saleforce, backbone crm m.fl. det kostar några hundralappar i månaden men du behöver inte göra något, förutom att ta hand om dina kunder.

Fortnox kostar 89+moms/mån enligt deras sida vad jag kan se, måste vara prisvärt.

  • Oregistrerad
  • 2010-12-11 21:46
Ursprungligen av keptang:

Fortnox kostar 89+moms/mån enligt deras sida vad jag kan se, måste vara prisvärt.

Bara för något är billigt betyder ju inte att det är prisvärt

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-12-11 21:31

Tack alla för hjälpen!

  • Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2010-12-12 10:40

Jag gillar Filemaker och tycker om att ha kontrollen över min data.

  • Medlem
  • Trondheim
  • 2010-12-12 10:49

I vårt företag använder vi Daylite som automatiskt indexerar inkommande mail från våra kunder och sköter allt från påminnelser till anteckningar. Finns dessutom en iPhoneapp som gör att man alltid har med sig databasen.

1
Bevaka tråden