Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Brännaren funkar inte längre?

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Härnösand
  • 2010-11-23 20:17

Hallå! Kan inte längre bränna skivor på min macbook pro 13". När jag försöker bränna en skiva säger den "Skivbränningen misslyckades eftersom enheten inte kunde kalibrera styrkenivån på lasern för det här mediet"

Har provat olika skivor/hastigheter men samma fel. har även blåst/gjort ren brännaren men samma fel ändå.

Någon som vet?:tveksam:

Lämna in på verkstad, brännaren i bärbara macar är rena skräpet.

Bytte min i min förra burk (15" bärbar) och tre polare har alla bytt sin.

Har du AppleCare går det smidigt.

Vill du skruva själv, sök på MacFixit.

Själva brännaren kan man köpa för ca 750:- från USA.
MacFixit har guider hur du får isär burken (och ihop den sen) utan problem.

  • Medlem
  • Härnösand
  • 2010-11-23 23:11
Ursprungligen av Goflorp:

Lämna in på verkstad, brännaren i bärbara macar är rena skräpet.

Bytte min i min förra burk (15" bärbar) och tre polare har alla bytt sin.

Har du AppleCare går det smidigt.

Vill du skruva själv, sök på MacFixit.

Själva brännaren kan man köpa för ca 750:- från USA.
MacFixit har guider hur du får isär burken (och ihop den sen) utan problem.

Okej tack! Skruva i burken är inga problem men kan man köpa en bättre brännare eller är dom nya samma skit? känns ju meningslöst att sätta i en ny likadan. Annars kanske en extern funkar bra

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2010-11-24 12:40
Ursprungligen av bows33r:

Okej tack! Skruva i burken är inga problem men kan man köpa en bättre brännare eller är dom nya samma skit? känns ju meningslöst att sätta i en ny likadan. Annars kanske en extern funkar bra

Jag kör med en extern. Det är så sällan jag använder den att det inte stör mej.
Med FireWire då

Ingen aning om kvaliteten på utbytesenheterna.

Det är iaf billigare byta den själv än låta verkstan göra det.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-11-24 23:38

kan man inte reklamera skiten? goflorp du brukar ju vara bra på sånt? om brännaren på macbook gått sönder, och det uppenbart inte är pga av yttre påverkan, så ska väl tillverkaren stå för bytet?

själv skulle jag aldrig märka om den la av, använder aldrig skivor, men man vill ju inte bekosta något som verkar vara benäget att gå sönder pga konstruktion/tillverkningskompromiss.

Ursprungligen av ibish:

kan man inte reklamera skiten? goflorp du brukar ju vara bra på sånt? om brännaren på macbook gått sönder, och det uppenbart inte är pga av yttre påverkan, så ska väl tillverkaren stå för bytet?

själv skulle jag aldrig märka om den la av, använder aldrig skivor, men man vill ju inte bekosta något som verkar vara benäget att gå sönder pga konstruktion/tillverkningskompromiss.

Inom garantitiden

Enligt Apple:

Din Mac täcks av Apples ettåriga begränsade garanti. Garantiservice för berättigade reparationer utförs utan kostnad under tolv månader räknat från det ursprungliga inköpet i detaljhandeln (inköpsdatum).

Enligt konsumentköplagen:

(Viktig passus:

KKL är en Tvingande lag (icke dispositiv)
Konsumentköplagen är en i huvudsak tvingande lag. Det innebär en stor fördel för dig som konsument eftersom det betyder att näringsidkaren inte får ger dig sämre villkor än vad som står i lagen
.)

Sexmånadersregeln
För att säljaren ska ansvara för felet på varan krävs att felet är ursprungligt, det vill säga att det fanns redan när du köpte varan eller när den levererades till dig. Fel som visar sig inom sex månader anses alltid vara ursprungliga fel, som säljaren ska åtgärda utan kostnad för dig. Han behöver dock inte ta ansvar för felet OM han kan bevisa att du har orsakat det, till exempel genom att inte ha följt skötselanvisningar eller vanvårdat varan. Efter sex månader är det du som ska visa att varan hade ett ursprungligt fel.

Problemet blir att bevisa att varan varit behäftad med det här felet från början om det alltså gått över sex månader...den här rätten att reklamera för ursprungliga fel gäller upp till tre år.

Vad har trådskaparen för datum på sina kvitton?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-11-25 18:25
Ursprungligen av Goflorp:

Problemet blir att bevisa att varan varit behäftad med det här felet från början om det alltså gått över sex månader...den här rätten att reklamera för ursprungliga fel gäller upp till tre år.

Vad har trådskaparen för datum på sina kvitton?

Om datorn i övrigt ser ut att vara tipptopp borde väl varenda kotte förstå att brännaren har varit extra känslig, i o m att den täcks av datorns yttre, och därmed haft en ursprunglig defekt, eller fallenhet för defekt? Om datorn i övrigt är risig och bucklig så blir det väl svårare...

(hypotetiskt resonemang förutsatt att det är inom tre år från köptillfället)

  • Medlem
  • Härnösand
  • 2010-11-26 01:19
Ursprungligen av Goflorp:

Inom garantitiden

Enligt Apple:

Din Mac täcks av Apples ettåriga begränsade garanti. Garantiservice för berättigade reparationer utförs utan kostnad under tolv månader räknat från det ursprungliga inköpet i detaljhandeln (inköpsdatum).

Enligt konsumentköplagen:

(Viktig passus:

KKL är en Tvingande lag (icke dispositiv)
Konsumentköplagen är en i huvudsak tvingande lag. Det innebär en stor fördel för dig som konsument eftersom det betyder att näringsidkaren inte får ger dig sämre villkor än vad som står i lagen
.)

Sexmånadersregeln
För att säljaren ska ansvara för felet på varan krävs att felet är ursprungligt, det vill säga att det fanns redan när du köpte varan eller när den levererades till dig. Fel som visar sig inom sex månader anses alltid vara ursprungliga fel, som säljaren ska åtgärda utan kostnad för dig. Han behöver dock inte ta ansvar för felet OM han kan bevisa att du har orsakat det, till exempel genom att inte ha följt skötselanvisningar eller vanvårdat varan. Efter sex månader är det du som ska visa att varan hade ett ursprungligt fel.

Problemet blir att bevisa att varan varit behäftad med det här felet från början om det alltså gått över sex månader...den här rätten att reklamera för ursprungliga fel gäller upp till tre år.

Vad har trådskaparen för datum på sina kvitton?

Jag köpte datorn i september 2009 har jag för mig, var även med om att hårddisken krachade förra månaden

Hade samma problem med min lite äldre macbook pro, köpte en "dvd-tvättarskiva" på expert och körde in. Gjorde susen.
Det är en skiva med en liten borste på, du kanske redan har testat det, men om inte så testa. Den kostar typ 50 spänn bara.

Ursprungligen av bows33r:

Hallå! Kan inte längre bränna skivor på min macbook pro 13". När jag försöker bränna en skiva säger den "Skivbränningen misslyckades eftersom enheten inte kunde kalibrera styrkenivån på lasern för det här mediet"

Har provat olika skivor/hastigheter men samma fel. har även blåst/gjort ren brännaren men samma fel ändå.

Någon som vet?:tveksam:

Tyvärr är brännarna/spelarna/optiska enheterna i laptops inte några jättevassa grejer. De som sitter i Macarna är av samma kvalitet/brist på kvalitet som i andra laptops. Om den är äldre än garantitiden kan du som Goflorp föreslår byta ut den mot en ny intern, eller så skaffar du en extern. Idag kan du som har en modern Intelbaserad MBP använda en som ansluter med USB. Tidigare var det nästan nödvändigt med Firewire men det gäller inte längre. En extern på USB kostar ca 600:- i Sverige. Dock ska du vara medveten om att de flesta externa är sk slim-modeller, dvs de baseras på samma brännare som sitter internt i laptops vilka har 8x eller som bäst 12x hastighet och en klenare mekanik än de 5,25" som sitter i de vanligaste stationära datorerna och har hastighet på 22x-24x.

1
Bevaka tråden