Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

SvD släpper iPad-version - pris: 28 kr/nummer

Tråden skapades och har fått 225 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Alvesta
  • 2010-11-24 11:05

SvD lanserade idag sin iPad-app.

Kostnaden för att köpa ett nummer av tidningen är 28 kr.

Någon mer här som undrar hur de egentligen tänker vad gäller prissättningen för iPad-versionen?

Vid prenumeration kostar ett nummer av tidningen 8-9 kr. Inklusive nedhuggning av träd, transport av träd till pappersverk, produktion av papper, transport av papper till tryckeri, tryck & distribution via tidningsbud.

Nu släpps SvD för Ipad | Näringslivsnyheter | SvD

Senast redigerat 2010-11-24 11:25

Tack för tipset - ska köpa ett exemplar ikväll mest för att testa!

Spontant låter det jättedyrt med 28kr per nummer.

  • Medlem
  • Vattholma
  • 2010-11-24 12:01

Du glömde nämna att en månadsprenumeration kostar 185:-/månad vilket ger ett helt annat pris/nummer, runt 6:- jämfört med prenumerationspriset på lösnummer som var några kronor högre.

Ett lösnummer av SvD kostar väl runt 25-30 kronor om jag inte minns fel.

Känns ju inte som det är värt prisskillnaden mot att prenumerera på PDF-tidningen för 300kr/år, vilket jag funderar på då Sydsvenskan inte erbjuder PDF-prenumeration och DN vill ha 895kr/år.

  • Medlem
  • International user
  • 2010-11-24 11:16

Det är jättedyrt. Du kan läsa hela tidningen på iPad appen men den kostar 2 gånger mer än att läsa PDFen.

//Rob

Låter dyrt. Vad får man extra mot att läsa den riktiga tidningen förrutom ett smidigare format?

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2010-11-24 11:17

De vill helt enkelt inte att kunderna ska använda iPad till att läsa SVD. Inte med den prissättningen.

Skulle möjligen betala 28 kr för en helt annonsfri version.

  • Avstängd
  • International user
  • 2010-11-24 11:37
Ursprungligen av pmarriott:

Skulle möjligen betala 28 kr för en helt annonsfri version.

Jag skulle gissa att den kanske är det, iallafall betydligt mindre annonser än i papperstidningen. Annars verkar det helkorkat.

Edit: läste artikeln nu och dom har ju en variant där man köper en hel månad för 185 och då hamnar ju priset på ca 6kr/per nummer

Så fort iPad har "landat" i Sverige och användningen drar igång på allvar kommer marknadskrafterna och vanligt affärsvett förändra saker på kort tid.

Slår vad som att priset på tidning och iPad-version kommer vara på samma nivå inom 6 månader. Typ.

Du får den vanliga tidningen i sin helhet, dvs med alla annonser. Ser ut som en PDF av vanliga tidningen. Men den har även ett läge där du får en lista med artiklarna och kan läsa endast texten. Väldigt trevligt, men artiklarna i textläget är inte 100%-iga, har stött på formateringsfel och dylikt i den tidning man får med gratis.

Ursäkta språket men, vilka jävla idioter!!
28:- !!!
Per nummer!

  • Avstängd
  • International user
  • 2010-11-24 12:04

Ja det är ju faktiskt sant. Ett lösnummer på tex pressbyrån av SVD kostar 20:- Måndag till torsdag och 30:- fredag till söndag. Sedan om 28:- är berättigat för en digital utgåva är ju en annan sak. Det måste ju finnas ett mervärde i iPad version isåfall.

  • Medlem
  • International user
  • 2010-11-24 12:07

Fast lösnummer priset är 30 kr nu. I så fall stämmer det med att iPad versionen kostar nästan lika som lösnummer priset.

//Rob

  • Medlem
  • Alvesta
  • 2010-11-24 14:10

Dagens Nyheter verkar ha förstått att det inte räcker med att sälja en glorifierad PDF för 28 kr.

Konceptet News+ från Bonnier

Ska bli spännande att se denna när den kommer ut, ser mycket lovande ut. Låt oss också hoppas att de inser att 28 kr/nummer är helt fel pris om de vill tjäna några pengar.

Ni som klagar på priset har nog inte köpt någon morgontidning på länge, eller?

Lösnummerpriset (28 kr) motsvarar lösnummerpriset för papperstidningen (ligger väl runt 25-30 kr för de flesta morgontidningar).

Månadspriset (185 kr) är mycket billigare än motsvarande prenumeration på papperstidning (som väl ligger runt 250-350 kr per månad för olika tidningar)

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Ni som klagar på priset har nog inte köpt någon morgontidning på länge, eller?

Lösnummerpriset (28 kr) motsvarar lösnummerpriset för papperstidningen (ligger väl runt 25-30 kr för de flesta morgontidningar).

Må så vara, men 28 kr är inte mindre trögtänkt för det.

Apple har redan visat alla vilken modell som gäller: lågt pris och stor upplaga.

Ännu mer skruvat blir det eftersom marknaden är ung och de som är först ut med riktigt innehåll har stor chans att locka nyfikna. Jag tror inte ens jag hade köpt den för 5 kr. Mitt förslag: testa med 2 kr för ett lösnummer.

Jag skulle verkligen vilja ha min iPad full med alla de där Wired/Popular Mechanics/Popular... whatever..

Jag tycker det nya formatet är spännande och gillar att kika på deras layoutlösningar, interaktivitet, typsnitt och så.

Jag har köpt EN tidning som test, mer blev det inte. De ligger också på 30-40 kr st. Hade de kostat 5 spänn hade jag nog varit uppe i hundratals kronor vid det här laget.

Intressant. Det finns en grundläggande psykologi här som man måste förstå. Gör man inte det är man nog hopplöst förlorad...

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Ni som klagar på priset har nog inte köpt någon morgontidning på länge, eller?

Lösnummerpriset (28 kr) motsvarar lösnummerpriset för papperstidningen (ligger väl runt 25-30 kr för de flesta morgontidningar).

Månadspriset (185 kr) är mycket billigare än motsvarande prenumeration på papperstidning (som väl ligger runt 250-350 kr per månad för olika tidningar)

Men SvD erbjuder som sagt PDF-tidningen för 300kr/år.

Ursprungligen av akesson:

Dagens Nyheter verkar ha förstått att det inte räcker med att sälja en glorifierad PDF för 28 kr.

Konceptet News+ från Bonnier

Ska bli spännande att se denna när den kommer ut, ser mycket lovande ut. Låt oss också hoppas att de inser att 28 kr/nummer är helt fel pris om de vill tjäna några pengar.

Sedan ca 3 år läser jag ingen dagstidning. Ingen. Vare sig papper eller online.

Det är inte bra, och det är inget jag är "stolt" över. Men förklaringen är mycket enkel: en överväldigande frånvaro av kvalitet, samtidigt som man drunknar i nonsensartiklar och sensationsjournalistik.

Jag tröttnade. Jag är övertygad om att det fortfarande finns skickliga människor som vill rapportera nyheterna som de är, eller göra ingående artiklar om komplexa teman. Men jag hittar dem inte längre. De drunknar i all skit.

Det som Bonnier presenterar med News+ skulle kunna väcka en låga i mitt nyhetsintresse igen. Med förutsättning att de levererar vad de säger: börja om från 0.

Och skall man skriva om saker man inte förstår, skall man låta någon "expert" kommentera. Man behöver inte vara först med nyheter, men det som skrivs skall vara läsvärt.

Det hade varit jättekul om det lyckas.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-11-24 15:14

Det har blivit galet dyrt med morgontidningen, sen var det ju ett tag sen man bytte, det brukar alltid sänka priset under en period.

Jag skulle gärna se en variant med pdf/iPad i veckan och papper på helgen. Den stora nackdelen med digital distribution, som den ser ut just nu, är att man låser media till en app på en enhet. Papperstidningen har ju flera sektioner så att flera kan läsa samtidigt. Dessutom riskerar det bli en soppa om alla tidningar skall ha en egen app; föga bättre än högarna med magasin som lurar under soffbordet idag. Till slut vet man inte i vilken enhet och i vilken app man har tidningen man söker...

/Magnus

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-11-24 15:51

Det är helt okey med 28 kr för ett lösnummerpris, kommer nog att erbjudas månads prenumerationer till iPad så småningom då sjunker styckpriset.

  • Medlem
  • International user
  • 2010-11-24 15:51

Det här med dagstidningsappar är ärligt talat rätt dödsdömt till vilket pris som helst. Paddan har ju faktiskt en fullt fungerande webbläsare.

Ursprungligen av h_e:

Det här med dagstidningsappar är ärligt talat rätt dödsdömt till vilket pris som helst. Paddan har ju faktiskt en fullt fungerande webbläsare.

Detta håller jag inte alls med om.

Internet bjuder på mycket bra, men även på otroligt mycket brus.

Jag tillhör lätt kategorin som kan tänka mig att betala (små summor ofta) för professionellt sammansatt innehåll, med bra layout och lagom interaktivitet.

Men då skall det såklart upplevas som betydligt bättre än att "bara surfa".

  • Medlem
  • International user
  • 2010-11-24 16:38
Ursprungligen av AndreeMarkefors:

Jag tillhör lätt kategorin som kan tänka mig att betala (små summor ofta) för professionellt sammansatt innehåll, med bra layout och lagom interaktivitet.

Och hur mycket sådant tror du att du kommer få istället för webbsidan förpackad i en app?

Ursprungligen av h_e:

Och hur mycket sådant tror du att du kommer få istället för webbsidan förpackad i en app?

Så mycket det bara går inom ramen för utgivarens yrkesskicklighet och kreativitet?

Jag tror inte riktigt jag förstår din fråga.... Kan du förtydliga?

  • Medlem
  • International user
  • 2010-11-24 20:00
Ursprungligen av AndreeMarkefors:

Jag tror inte riktigt jag förstår din fråga.... Kan du förtydliga?

OK, jag tror inte att dagstidningsapparna i längden kommer ge köparna exklusivt material, eller ens material layoutat speciellt för iPaden.

Ursprungligen av h_e:

OK, jag tror inte att dagstidningsapparna i längden kommer ge köparna exklusivt material, eller ens material layoutat speciellt för iPaden.

Då är jag med, men jag antar att vi står på olika sidor om sträcket.

Visst är marknaden ny, men det är iPad som är marknaden.

I längden kommer inte tidningarna att finnas i pappersupplaga. Men självklart är det en bit kvar till dess.

Jag tror inte att tillvaron som "prenumerationsjagare" på en tidning är särskilt kul. Jag inbillar mig i alla fall att det går trögt.

Alla kommer åt nätet idag. Och informationen är färskare där med alternativ media. Synd bara för nyhetsskaparna att vi förväntar oss att det är "gratis".

Nu är det ju inte det. Priset vi betalar är dels annonsexponering, men även något mycket värre: nämligen att materialet vi förses med är skräddarsytt för att maximera läsarantalet.

Detta blir den enda rimliga slutsats jag kan dra av att studera nyhetsskörden. Det är i alla fall inte möjligt att det är kvalitet som står i fokus.

I en betald app känner jag att det blir tvärt om. Det är redan bevisat att det finns en köpvillighet bland iOS-användare. Men det är kvaliteten på innehållet som avgör om det blir framgång eller inte.

28 kr är skott med stukad fot, men att missa chansen helt vore vansinnigt. Bra att de försöker.

Ribban ligger högt dock. Det räcker inte att "släppa en app". Appar är inte coola i sig längre, utan content is king. NEWS+ ser jättebra ut, men det är också dit de måste nå.

För max 5 spänn.

  • Medlem
  • International user
  • 2010-11-24 16:09

Det här hade jag lätt betalat för (enligt vanligt prenumerantpris)

Konceptet News+ från Bonnier on Vimeo

Ursprungligen av CUBEIS:

...kommer nog att erbjudas månads prenumerationer till iPad så småningom...

Har du läst tråden?

Det finns redan månadsprenumerationer för 185 kr, vilket nämndes första gången i inlägg #12.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-11-25 08:46
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Har du läst tråden?

Det finns redan månadsprenumerationer för 185 kr, vilket nämndes första gången i inlägg #12.

Missade tydligen det, sorry :">. håller på att flytta och har 1000 saker att göra så har dålig pejl just nu, och myror i brallan, så jag får skylla på det.

185 kr ( månaden för en iPad prenumeration på en morgontidning är ju helt okey då ser jag inget problem med priset.

Bevaka tråden