Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Kräver Sonos en Router? Funkar inte med bara Airport express?

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2010-11-01 09:28

Har just införskaffat Sonos Zoneplayer S5, men har ingen router.

Nu har jag "bara" en Airport Basstation kopplat direkt till bredbandet (anslutningsbox Triple Play) som skapar ett trådlöst nät .

Behöver jag en router mellan min Airport basstation och bredbandsboxen (som jag sedan också sätter en Sonosenhet kopplad till förstås)?

Behöver denna (routern alltså) i sådana fall inte vara trådlös utan jag fixar det trådlösa nätet precis som nu via Airport?

Enligt Sonos hjälptexter ska ju Airporten då vara inställd på "Brygga", men skapar den ett trådlöst nät då? (Variant ett i följande beskrivning:
https://sonos.custhelp.com/cgi-bin/sonos.cfg/php/enduser/std_adp.php?p_faqid=1100&p_created=1276099927

Tacksam för hjälp - vill helst inte lägga ner en massa pengar på en trådlös router också...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-11-01 11:06

Sonos-enheterna skapar ju ett trådlöst nät mellan sig, men till någon av enheterna man har behövs anslutning till ethernetporten. Artikeln som du länkar till tror jag förklarar hur man sätter upp en brygga med APE för att slippa dra kabel hela vägen till sin router. Som jag tolkar det så använder du din APE som router/accesspunkt till ditt trådlösa nät, då finns det väl i nuläget ingen ledig ethernetport kvar att ansluta S5:an på? Om du kompletterar med en router borde du kunna konfigurera APE som brygga på samma sätt som beskrivs i artikeln...

/magnus

  • Medlem
  • 2010-11-01 11:50

Tack!

Exakt så - jag saknar ledig Ethernetport eftersom det inte finns någon på basstationen ju...

Men då får jag testa att köra på en router som jag kopplar in både Zoneplayern och APE:en i och kör den som vanlig som accesspunkt till trådlösa nätet?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-11-02 21:12

Ja, antingen stänger du av WLAN i routern och fortsätta använda APE:n, eller låter du routern ersätta APE:n helt. Möjligt att det finns fördelar med Airport, har ingen egen erfarenhet, men de är säkert smidigare att konfigurera. Fast har du långt mellan routern och Sonosen, så kan du använda den som brygga istället:

[Box]---[Router]~~~trådlöst~~~[APE]---[S5]

/magnus

  • Medlem
  • 2010-11-23 15:08

Fortsätter i min egen tråd, med en lite annan fråga.
Jag får inte min airport att ansluta till mitt trådlösa nät (så jag kan använda Airplay). Man ska väl inte behöva ha två olika nät? (Nu måste jag ju byta till det nät som APEn skapar - den vägrar ju logga in på mitt andra. Den bara hänger sig när jag uppdaterar och den startat om...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-11-23 22:52

Skulle gissa att du måste koppla upp dig mot airporten och stänga av DHCP, så som beskrivs i tråden hos Sonos ovan, då kopplar den upp sig på ditt WLAN och tar en adress därifrån istället...

/magnus

  • Medlem
  • 2010-11-24 06:41

Problemet är bara att jag inte kommer åt min trådlösa router (TP-Link) via Airport verktyget. Den har ju en egen setup, ska se om jag kan göra inställningen där...

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2010-11-24 07:59

Läs i manualen "Designing networks with Airport..." så framgår det där vilka alternativ som du har för att bilda ett nätverk av din AE och din TP-Link. Nyckelordet är WDS. Själv har jag också anslutet en AE till en Netgear som en vanlig klient (utan WDS) men då får man bara tillgång till AirTunes.

1
Bevaka tråden