Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Svåra prestandaproblem på MBP 17" (2010)

Tråden skapades och har fått 49 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Hej!

Sitter med en MBP 17" från maj 2010. 2,8 GHz, 4GB 1067Mhz ram och 500GB 5400rpm HDD.

Jag upplever att datorn beter sig "segt", kör ofta iTunes, Skype, Vlc & Chrome samtidigt...

Skulle jag t.ex. öppna iPhoto vilket jag ofta vill göra går det segt, att skifta mellan program, använda programmen blir slött.

Bra exempel är när jag idag skulle redigera en film filmad med iphone 4 i iMovie '11.
iMovie tog ungefär 1-2 minuter att starta och har ett litet projekt sedan tidigare i iMovie.

Efter att jag redigerat i ungefär 5 minuter hängde sig iMovie och stängdes av automaGiskt.

Tycker att en såpass dyr dator som den trots allt är borde vara kvickare...

Borde jag uppgradera den med mer ram? snabbare HHD?

Tips uppskattas verkligen!

MVH W

  • Medlem
  • Vallentuna
  • 2010-11-18 03:22

Låter onekligen udda. Har den alltid betett sig så? Jag hade nog börjat kolla på att ringa Support isåfall. Disken är ju rätt långsam men det ska inte spela någon roll efter att programmen väl är startade.

skulle nog ta och göra det! Har ju trots allt apple care (tjoho)

kan inte komma ihåg att den bettet sig annorlunda. Har iofs aldrig gjort en "clean" install på datorn, alltså alltid återställt från Time Machine..

Ringer iofs hellre till Apple och frågar än att formatera hårddisken

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2010-11-18 08:25

Det som jag har upptäckt är en prestandaätare (på en MacBook Air Rev A) är Skype. Normalt så tar den 55-60% av cpu:n när den kör video. Motsvarande siffra med Facetime är ca 25%. Nu har dock MacBook Air delat minne så det kan ju påverka mer än på din MacBook Pro som har dedicerat minne för grafiken.

  • Medlem
  • International user
  • 2010-11-18 08:56

Jag har samma utförande förutom en 7200 disk i och jag är faktiskt extremt missnöjd med maskinen. Jag har en macpro 1.1 hemma och den är, trots sin ålder, fortfarande 100ggr snabbare än macbook pron. Jag måste varit väldigt naiv när jag läste specarna på laptoppen och trodde att den skulle vara i samma kaliber som min gamla macpro. Aldrig mer en laptop för mig. O då är den kopplad till en raid via e-sata.

1. Hur mycket ledigt utrymme har du på din hårddisk? Är det under 20% av storleken, i detta fall runt 100GB ledigt så har vi hittat ett problem.

2. När datorn "segar" - starta aktivitetskontrollen (Program->Verktygsprogram) och klicka på "Systemminne" fliken. Hur mycket ledigt minne har du? Är "Sidor ut" 0 byte eller har den börjat växa?

3. Du kör en 5400rpm hårddisk och dom är sega. Jag hade en 7200rpm hårddisk i min MacBook Pro men den var också för långsam så jag uppgraderade till en SSD för systemet och en 7200rpm för "filer". GIGANTISK skillnad.

Angående frågan om Mac Pro vs MacBook Pro så är det enorm skillnad i prestanda. Nedanstående test gäller just Logic men visar att det finns en poäng att ha 16 processorkärnor och snabba diskar...

Hej

1. har runt 200 GB ledigt

2. Stängde precis av transmission (som för övrigt ej hade några aktiva torrent igång) och då såg jag att processen "mds" användare "root" tog över 70% av processorn???

3. Skulle nog allt vilja ha kvar min optiska enhet, bränner t.ex. skivor till bilen. Vet inte om jag skulle klara av att bara ha runt 70GB som lagring på daatorn om jag nu skulle byta till SSD (är en relativt fattig student). En vän till mig köpte nyligen en Raptor HDD (10 000rpm) som jag ska hjälpa att installera under veckan, då även testa hur den känns. BIlligare alternativ än SSD...

Tycker att min dator borde gå fortare, har bara "normala" program installerade, typ skype iWork, office photoshop, facetime etc...

Dessa borde väl inte sega ner datorn?

Ser processer som windowsserver_
googelchromerender
-""-
-""-
-""-
shockwaveflash
usbmuxd
VMware fusion start menu
VMware fusion helper
vmnet-netuifup
-""-
vmnet-natd
vmnet-dhcpd
-""-
vmnet-bridge
TiSwither
RFBRegisterMDNS
notifyd
mdworker
krb5kdc
hidd
imagent
fontd
dynamic_pager

etc etc...

herregud(inget ord jag använder vanligen) men shit, verkligen många processer som jag inte har koll på varför de är igång...

Tror ni en formatering av HDD'n skulle hjälpa mig? Kan jag isf utan att återställa till gammal TM koppla mitt nya system till den gamla eller iaf återställa filer från gamla TM ?

Låter en snabbare HDD mycket mer i min MBP?

Har ett HDD kabinett till en gammal 3,5", har ni några tips på snyggt och tyst sätt att enkelt koppla ihop min interna 2,5" och 3,5" till min MBP?:)

Många frågor, hoppas ni har många svar:) Uppskattas verkligen!

Budgeten ligger runt 1000kr, kanske mer... max 2000

MVH Wilhelmsson

Ursprungligen av Snabeldrake:

Min i5 med Intel är i alla fall vrålsnabb. Från avstängd till helt användbar på 12,8 sekunder.

Det tog 18 sekunder för iPhoto att bli användbart från start....

Ursprungligen av wilhelmsson:

Hej

1. har runt 200 GB ledigt

2. Stängde precis av transmission (som för övrigt ej hade några aktiva torrent igång) och då såg jag att processen "mds" användare "root" tog över 70% av processorn???

3. Skulle nog allt vilja ha kvar min optiska enhet, bränner t.ex. skivor till bilen. Vet inte om jag skulle klara av att bara ha runt 70GB som lagring på daatorn om jag nu skulle byta till SSD (är en relativt fattig student). En vän till mig köpte nyligen en Raptor HDD (10 000rpm) som jag ska hjälpa att installera under veckan, då även testa hur den känns. BIlligare alternativ än SSD...

Tycker att min dator borde gå fortare, har bara "normala" program installerade, typ skype iWork, office photoshop, facetime etc...

Tror ni en formatering av HDD'n skulle hjälpa mig? Kan jag isf utan att återställa till gammal TM koppla mitt nya system till den gamla eller iaf återställa filer från gamla TM ?

Låter en snabbare HDD mycket mer i min MBP?

Har ett HDD kabinett till en gammal 3,5", har ni några tips på snyggt och tyst sätt att enkelt koppla ihop min interna 2,5" och 3,5" till min MBP?:)

Många frågor, hoppas ni har många svar:) Uppskattas verkligen!

Budgeten ligger runt 1000kr, kanske mer... max 2000

MVH Wilhelmsson

Det tog 18 sekunder för iPhoto att bli användbart från start....

1. Bra

2. Transmission "tar över" datorn helt när den är igång och tankar torrents. Jag hade en Mac mini som Transmission-burk hemma men den klarade inte av jobbet så jag köpte en Mac Pro med RAID-diskar som nu agerar hemmaserver. Dvs kör du Transmission så kan du inte göra något annat på datorn typ.

3. Om du installerar en OptiBay så flyttas din optiska enhet till ett separat USB2 chassi. Så du kan fortfarande bränna skivor när du behöver... Du får en Intel X25V SSD för 750kr inkl moms på webhallen men egentligen borde du nog ha en X25M 80GB för 1500kr...

4. Angående processerna ser jag att du kör VMWare Fusion - den segar väl ner datorn enormt mycket? Om du kör Transmission och Fusion samtidigt förstår jag om datorn är helt oanvändbar på en 5400rpm hårddisk.

5. En 7200rpm hårddisk ska inte låta mer men det hänger nog på modell & märke. Jag har SSD och hårddisk i min dator och jag märker när hårddisken snurrar igång för annars är datorn helt tyst och vibrationsfri.

6. Ja en formatering och ominstallation skulle hjälpa dig men inte om du återställer via Time Machine. Jag gissar att ditt problem är att du kör fel saker på datorn - inte att datorn är trasig. Installera om systemet och kör inte Transmission och Fusion (och säkert andra saker du har som slukar processer) så är datorn som ny

Ursprungligen av Björnström:

1. Bra

2. Transmission "tar över" datorn helt när den är igång och tankar torrents. Jag hade en Mac mini som Transmission-burk hemma men den klarade inte av jobbet så jag köpte en Mac Pro med RAID-diskar som nu agerar hemmaserver. Dvs kör du Transmission så kan du inte göra något annat på datorn typ.

3. Om du installerar en OptiBay så flyttas din optiska enhet till ett separat USB2 chassi. Så du kan fortfarande bränna skivor när du behöver... Du får en Intel X25V SSD för 750kr inkl moms på webhallen men egentligen borde du nog ha en X25M 80GB för 1500kr...

4. Angående processerna ser jag att du kör VMWare Fusion - den segar väl ner datorn enormt mycket? Om du kör Transmission och Fusion samtidigt förstår jag om datorn är helt oanvändbar på en 5400rpm hårddisk.

5. En 7200rpm hårddisk ska inte låta mer men det hänger nog på modell & märke. Jag har SSD och hårddisk i min dator och jag märker när hårddisken snurrar igång för annars är datorn helt tyst och vibrationsfri.

6. Ja en formatering och ominstallation skulle hjälpa dig men inte om du återställer via Time Machine. Jag gissar att ditt problem är att du kör fel saker på datorn - inte att datorn är trasig. Installera om systemet och kör inte Transmission och Fusion (och säkert andra saker du har som slukar processer) så är datorn som ny

Tack så mycket för att du lägger tid på att hjälpa mig

2. Transmission har jag förstått att det tar otroligt mycket prestanda för datorn så brukar egentligen bara använda det över natten eller kortare perioder under dagen. När jag använt transmission under längre perioder under dagen har jag begränsat nedladdnings-hastigheten och antalet "peers" som får ansluta.

3. Jag kan inte köpa en "super drive" som egentligen är till för MBA? Har för mig att de var begränsade till endast MBA?! 1500 för 80GB känns konstigt än så länge, måste nog helt enkelt sitta framför en dator som har en SSD i sig för att övertygas Ska försöka hitta någon som använder SSD.. BTW, SSD, är det ungefär samma prestanda som i de nyaste MBA's flashdisk? Kompis till mig kommer inom kort köpa en!

4. Jag kör nästan ALDRIG med VMware Fusion, hade inte startat VMware Fusion någon gång under senaste boot av datorn. Men att VMF tar otroligt mycket prestanda har jag allt märkt när jag använt det

5. SSD är ju helt klart lockande, har en snygg extern 2,5" Seagate FreeAgent Go FW som är riktigt snyggt & tyst, får ström genom FW 800. Den skulle helt klart kunna användas om jag skulle skippa optibay och endast använda SSD ist. för HDD.
Vet att det finns många trådar om 7200rpm HDD så ska inte be dig kolla om några vettiga modeller

6. Jag får göra en ominstallation tror jag allt, trots allt inte installerat om den sen jag fick den i mars april någon gång! Har varit försiktig med att installera konstiga program, enda "udda" är väl geektool, click2flash och growl...
Får se till att endast använda program jag känner mig mer säker med att installera. Samt försöka spara mer på utrymmet.

Igår kväll när innan jag somnade kollade jag lite på vlc och använda chrome, Inga speciella aktiviteter i aktivitetshanteraren, datorn hängde sig 2 gånger genom att snurrande äpplet kom fram och kunde inte röra något. Skrev lite på Facebook (inte chatten) och var inne på några bloggar och läste när det skedde. Vlc spelades fortfarande men kunde inte göra något med t-bordet eller musen.
Tog ungefär 1 minut för "hängningen" att upphöra... Hängningen började hos Chrome, så slutligen: Är chrome att rekommendera? Min mus började försvinna när jag rörde den över flash material i Safari så tvingades byta till Chrome.

Tack ännu en gång för att du/ni tar er tid.

Har märkt att Transmission funkar bättre på snabbare HDD, alltså måste man begränsa hastigheten man laddar ner och antal peers för att få de att fungera utan större problem...

Ursprungligen av wilhelmsson:

Tack så mycket för att du lägger tid på att hjälpa mig

2. Transmission har jag förstått att det tar otroligt mycket prestanda för datorn så brukar egentligen bara använda det över natten eller kortare perioder under dagen. När jag använt transmission under längre perioder under dagen har jag begränsat nedladdnings-hastigheten och antalet "peers" som får ansluta.

3. Jag kan inte köpa en "super drive" som egentligen är till för MBA? Har för mig att de var begränsade till endast MBA?! 1500 för 80GB känns konstigt än så länge, måste nog helt enkelt sitta framför en dator som har en SSD i sig för att övertygas Ska försöka hitta någon som använder SSD.. BTW, SSD, är det ungefär samma prestanda som i de nyaste MBA's flashdisk? Kompis till mig kommer inom kort köpa en!

4. Jag kör nästan ALDRIG med VMware Fusion, hade inte startat VMware Fusion någon gång under senaste boot av datorn. Men att VMF tar otroligt mycket prestanda har jag allt märkt när jag använt det

5. SSD är ju helt klart lockande, har en snygg extern 2,5" Seagate FreeAgent Go FW som är riktigt snyggt & tyst, får ström genom FW 800. Den skulle helt klart kunna användas om jag skulle skippa optibay och endast använda SSD ist. för HDD.
Vet att det finns många trådar om 7200rpm HDD så ska inte be dig kolla om några vettiga modeller

6. Jag får göra en ominstallation tror jag allt, trots allt inte installerat om den sen jag fick den i mars april någon gång! Har varit försiktig med att installera konstiga program, enda "udda" är väl geektool, click2flash och growl...
Får se till att endast använda program jag känner mig mer säker med att installera. Samt försöka spara mer på utrymmet.

Igår kväll när innan jag somnade kollade jag lite på vlc och använda chrome, Inga speciella aktiviteter i aktivitetshanteraren, datorn hängde sig 2 gånger genom att snurrande äpplet kom fram och kunde inte röra något. Skrev lite på Facebook (inte chatten) och var inne på några bloggar och läste när det skedde. Vlc spelades fortfarande men kunde inte göra något med t-bordet eller musen.
Tog ungefär 1 minut för "hängningen" att upphöra... Hängningen började hos Chrome, så slutligen: Är chrome att rekommendera? Min mus började försvinna när jag rörde den över flash material i Safari så tvingades byta till Chrome.

Tack ännu en gång för att du/ni tar er tid.

Har märkt att Transmission funkar bättre på snabbare HDD, alltså måste man begränsa hastigheten man laddar ner och antal peers för att få de att fungera utan större problem...

Man är ju problemjägare till yrket - älskar att jaga ett fel och sen slå ihjäl det

2. Om du kört Transmission brukar den äta upp allt internminne och sen när du stänger det så "får du inte tillbaka" minnet igen. Dvs Transmission använder allt RAM trots att programmet inte är igång längre. Nästa gång du får prestandaproblem - gör som jag skrev tidigare: starta aktivitetshanteraren, klicka på "systemminne" och titta på siffrorna. Hur mycket ledigt minne har du? Hur mycket står det under "sidor ut"? (se bild nedan)

3a. Nej den fungerar endast för MBA. Och du får med ett USB chassi med OptiBay så du behöver ju inte köpa något - din interna Superdrive hamnar i chassit...

3b. SSD är sjukt snabbt. Räkna med 4-5 gånger snabbare än din 5400rpm hårddisk. Och ja - MacBook Air använder samma typ av flash/SSD så testa på den!

4. Men jag såg att du hade Fusion processer rullande på datorn?

Jag tror din dator är seg för att du har processer som arbetar och att du har helt slut på internminne. Starta om datorn så rensar du minnet och problemet bör försvinna. Trist att det ska behövas på ett nytt operativsystem men program som Transmission är ju "hemmahackade" och då kan sånt uppstå.

Ursprungligen av Björnström:

Man är ju problemjägare till yrket - älskar att jaga ett fel och sen slå ihjäl det

2. Om du kört Transmission brukar den äta upp allt internminne och sen när du stänger det så "får du inte tillbaka" minnet igen. Dvs Transmission använder allt RAM trots att programmet inte är igång längre. Nästa gång du får prestandaproblem - gör som jag skrev tidigare: starta aktivitetshanteraren, klicka på "systemminne" och titta på siffrorna. Hur mycket ledigt minne har du? Hur mycket står det under "sidor ut"? (se bild nedan)

3a. Nej den fungerar endast för MBA. Och du får med ett USB chassi med OptiBay så du behöver ju inte köpa något - din interna Superdrive hamnar i chassit...

3b. SSD är sjukt snabbt. Räkna med 4-5 gånger snabbare än din 5400rpm hårddisk. Och ja - MacBook Air använder samma typ av flash/SSD så testa på den!

4. Men jag såg att du hade Fusion processer rullande på datorn?

Jag tror din dator är seg för att du har processer som arbetar och att du har helt slut på internminne. Starta om datorn så rensar du minnet och problemet bör försvinna. Trist att det ska behövas på ett nytt operativsystem men program som Transmission är ju "hemmahackade" och då kan sånt uppstå.

haha tur att jag har dig då

Igår när datorn hängde sig 2 gånger tog jag foton. på hur allt såg ut. Transmission var igång utan aktiva torrents.

3a. okej, smidigt Vilken optibay köpte du?
3b. Skall testa så fort jag får möjligheten Vännen med lite bättre ekonomiska möjligheter köpte största disken på 256gb... haha svin!

4. Fusion var inte igång och har inte använt det på en månad typ?

Ser ut som om att det är min enda räddning! Får tyvärr vänta med det tror jag... Vännen som köper MBA har även lånat min andra MBP då hans MBP gått sönder därav köpet av MBA. Skulle behöva en backup dator om något går snett med installationen då jag behöver datorn nästan hela tiden! Får se om ja kanske gör det ikväll/natt ändå:)

Här är skärmdumpen som jag gjorde så fort som möjligt när datorn hängde sig!

Ja, uppgradera om du kan. Med en Intel X25-M G2 80Gb lär du inte använda mekaniska diskar igen.

EDIT: Ja, eller vad som nu gäller för märke på SSD.

Min i5 med Intel är i alla fall vrålsnabb. Från avstängd till helt användbar på 12,8 sekunder.

Senast redigerat 2010-11-18 11:53
  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2010-11-23 09:31

Jag är förvånad hur folk kan sänka sin dator med Transmission. Vid tillfällen kan jag ha 8-10 torrents igång och jag sitter på en 100Mbps-lina med generösa maxhastigheter - dock inte gränslöst ska jag väl tillägga. Och det är kanske där vi har lösningen. Så prestandaproblem pga Transmission har jag svårt att förstå när jag själv sitter på en MacBok Air Rev A.

Ursprungligen av frazze:

Jag är förvånad hur folk kan sänka sin dator med Transmission. Vid tillfällen kan jag ha 8-10 torrents igång och jag sitter på en 100Mbps-lina med generösa maxhastigheter - dock inte gränslöst ska jag väl tillägga. Och det är kanske där vi har lösningen. Så prestandaproblem pga Transmission har jag svårt att förstå när jag själv sitter på en MacBok Air Rev A.

Problemet är när man kör stora Torrents (2GB+) och den kör någon slags "scrubbing" (kan vara fel ord) - då tvärdog min Mac mini pga för långsam disk. Nu när jag har RAID-5 med 7200rpm diskar så går det fint.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2010-11-23 14:55

Se upp: Rev A hade fortfarande PATA, medans Rev B och senare har SATA.

Titta närmare på skärmdumpen!

Du har 1.75GB RAM i din dator (256MB används som grafikminne) - systemet använder 3.98GB!

Ledigt RAM är 15MB och du har mer än 2GB som swappats ut på hårddisk. Dvs minnet är så fullt att Mac OS X börjar swappa (kopiera) ut interminnet på hårddisken. Hårddisken är 1/1000000 så snabbt som internminnet så inte konstigt att det börjar sega.

Köp massor med internminne - nu!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-11-24 09:18
Ursprungligen av Björnström:

Titta närmare på skärmdumpen!

Du har 1.75GB RAM i din dator (256MB används som grafikminne) - systemet använder 3.98GB!

Ledigt RAM är 15MB och du har mer än 2GB som swappats ut på hårddisk. Dvs minnet är så fullt att Mac OS X börjar swappa (kopiera) ut interminnet på hårddisken. Hårddisken är 1/1000000 så snabbt som internminnet så inte konstigt att det börjar sega.

Visserligen är mer internminne ofta bra, men jag kan inte se att 2GB swappats. Tänker du på "inaktivt RAM"? Det är inte minne som har "swappats ut". Det är minne som systemet vet vad det innehåller men i övrigt är lika användbart som "Ledigt minne". Jag tycker inte det verkar vara minnesbrist. (Kollar vi på samma bild?)

Enligt den dump jag ser har systemet skrivit ut 9,2 MB vilket inte är mycket och är långt ifrån 2GB. Växelfilerna (swap) är på 31 MB, dvs knappt använt.

Ibland behöver OS X skapa en ny växelfil och då kan man få en badboll i åtskilliga sekunder (fler om disken är fragmenterad). Man kan se vilka växelfiler man har genom att i Finder välja Gå->Gå till Mapp. Ange "/var/vm". Här ser man växelfilerna och när de skapades. Stämmer tidpunkten med en "badboll"?

haha vah? 1,75GB RAM? Har 4GB såvitt jag vet Eller missuppfattade jag dig gravt nu?

Han har ju 4GB minne i sin dator. Hur kan det då stå 1,75 där. Jag har 8 GB och det står 8 på det stället där det står 1,75 på hans. Kan det inte vara så att det är fel på ett av ramminnena?

Jag kanske är blind, men vart står det 1,75 GB RAM på första skärmdumpen?

Under cirkeldiagrammet.

det står ju 3,75?

På den skärmdumpen du tog innan systemet låste sig? Det ser ut som det bara är 1,75 där, men det är klart. Lite dålig upplösning på den är det allt. Då ser vi fel helt enkelt.

Under det blå gul röd lite gröna cirkeldiagrammet står det 3,75

Haha - det ser verkligen ut som att det står 1,75 för mig!

Hursomhelst har du slut på internminne - det ser du ju själv.

Jag har 8GB. Jag har SSD. Jag har inga problem

Stod 15MB ledigt igår, nu är det 22,8MB... haha så ja, det är bara och beställa nya RAM minnen... Nån som vill byta mot iPad? hehe

När jag köpt RAM till föregående mac datorer, MBP 15" och iMac alu 24" har jag köpt billigare alternativ... Har du/ni några rekommendationer på 8GB RAM ?

Klippt ur systeminformation:

Minneskortplatser:

ECC: Avaktiverat

BANK 0/DIMM0:

Storlek: 2 GB
Typ: DDR3
Hastighet: 1067 MHz
Status: OK
Tillverkare: 0x80CE
Artikelnummer: 0x4D34373142353637334548312D4346382020
Serienummer: 0x629B6AFF

BANK 1/DIMM0:

Storlek: 2 GB
Typ: DDR3
Hastighet: 1067 MHz
Status: OK
Tillverkare: 0x80CE
Artikelnummer: 0x4D34373142353637334548312D4346382020
Serienummer: 0x629B6AFA

Ursprungligen av wilhelmsson:

När jag köpt RAM till föregående mac datorer, MBP 15" och iMac alu 24" har jag köpt billigare alternativ... Har du/ni några rekommendationer på 8GB RAM ?

Macoteket

Tackar för all hjälp! 963 * 2 = 1926... pust, lite väl mycket för en student kanske... Extra jobbar på en expert butik, kan kanske hitta minnen där! Är det några speciella märken man ska se upp för eller föredra?

  • Medlem
  • International user
  • 2010-11-23 16:50
Ursprungligen av wilhelmsson:

Tackar för all hjälp! 963 * 2 = 1926... pust, lite väl mycket för en student kanske... Extra jobbar på en expert butik, kan kanske hitta minnen där! Är det några speciella märken man ska se upp för eller föredra?

Jag har köpt från Macsales.com de senaste gångerna. Med dollarns nuvarande värde mot kronan har det varit bra affärer.

2x4GB kostar nu 134,99$. Det blir lite billigare än macoteket. Frakt brukar vara under 10$.

(MacBook, MacBook Pro)

Ursprungligen av -David-:

Jag har köpt från Macsales.com de senaste gångerna. Med dollarns nuvarande värde mot kronan har det varit bra affärer.

2x4GB kostar nu 134,99$. Det blir lite billigare än macoteket. Frakt brukar vara under 10$.

(MacBook, MacBook Pro)

146$ = strax över 1000 kr... bra mycket billigare!

Bevaka tråden