Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Även Mac drabbas av virus - enligt Metro

Tråden skapades och har fått 23 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • White Beach, Puerto Galera
  • 2010-11-22 16:45

Här är mer från Metro

Ovanstående inlägg har brutits ut och flyttats hit från en annan tråd. Alla inlägg som nämner Metro behöver inte ligga i samma tråd. Det här har ingenting med ämnet i den tråden att göra.

/Mod

Virus?? Fyra trojaner och sex malware?

Om det står "Affected platforms: Windows" på 10 av 10, hur är det då frågan om Mac-virus?

Ursprungligen av marcushedenstrom:

Om det står "Affected platforms: Windows" på 10 av 10, hur är det då frågan om Mac-virus?

Precis. Det här handlar alltså om "Virus som har upptäckts av Sophos-programmet på Mac".

Men det säger ingenting om att Macar faktiskt har drabbats av dessa virus/malware/trojaner.

Det mesta (eller allt?) är alltså Windows-virus som Mac-Sophos-användare har fått via mail eller liknande.

Men det förstår tydligen inte journalisten som skrivit artikeln.

Om inte journalisten gjorde någon koppling att man kan installera *urk* windows på Mac. För då funkar viruset tekniskt sett på Mac.

Ursprungligen av marcushedenstrom:

Om det står "Affected platforms: Windows" på 10 av 10, hur är det då frågan om Mac-virus?

Har du en länk till där du hittade "Affected platforms"?

Jag tänker mejla den s.k. "journalisten"

Jag googlade på beteckningen och valde första träffen, som på alla utom en ledde direkt till Sophos.

Exempel.
Mal/ASFDldr-A
Mal/ASFDldr-A Malicious behavior - Sophos security analysis

Ett av dem, Mal/JavaK-CI, verkar bara nämnas i just den typen av artikel som cirkulerar under rubriken "Most common Mac-based malware revealed" eller något liknande.

Ok, tack.

Jag har skickat mail till den s.k. journalisten nu.

Det är ju inte första gången man klagar på en artikel - men det är tyvärr sällan man får svar.

  • Medlem
  • 2010-11-22 17:51

Någon som provat Sophos gratisprogram? Är det ett sådant som ligger i bakgrunden hela tiden och äter datorkraft, eller kan man använda det litet när man själv känner för det? Vill inte installera något som vid första anblicken verkar meningslöst.

Senast redigerat 2010-11-22 18:02
Ursprungligen av Korsriddaren:

Någon som provat Sophos gratisprogram?...

Det finns redan en tråd där man diskuterar det programmet. Den här tråden handlar om något helt annat (även om det berör Sophos-programmet).

http://www.99.se/ovrig-programvara/281915-aer-sophos-antivirus-vaert-0-kr-gratis-download.html

/Mod

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2010-11-22 18:56
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Det finns redan en tråd där man diskuterar det programmet. Den här tråden handlar om något helt annat (även om det berör Sophos-programmet).

http://www.99.se/ovrig-programvara/281915-aer-sophos-antivirus-vaert-0-kr-gratis-download.html

/Mod

Sorry Jesper, det handlar om samma sak. Falska virusvarningar från Sophos.

Jag har provat Sophos gratisprogram för Mac som gav mig en lång lista på virus på min Win-partition. När jag drar igång Win och Symantec Corporate Antivirus så hittar det inte ett enda virus.

Min slutsats är att Sophos ljuger och Metros artikel är ett resultat av dessa lögner.

Ursprungligen av Gunnar B:

Sorry Jesper, det handlar om samma sak.

Nej, du.

Att diskutera en artikel som handlar om Sophos och falska virusvarningar är INTE samma sak som att diskutera Sophos programvaror och hur de fungerar.

Två helt skilda ämnen som inte ska ligga i samma tråd. Speciellt inte när det ena ämnet redan har en tråd.

/Mod

Så nu fortsätter vi att diskutera artikeln, och inte själva programvaran...

Ursprungligen av Gunnar B:

Min slutsats är att Sophos ljuger och Metros artikel är ett resultat av dessa lögner.

Listan i sig är ju ingen lögn från Sophos. Det är ju faktiskt rätt att Sophos programvara har upptäckt de här virusen i en Mac.

Att sedan en s.k. journalist tolkar detta som att dessa virus även drabbat Macar är ju däremot falskt - men den felaktigheten kan du knappast skylla på Sophos. Det är Metros fel och ingen annan.

Finns det något som heter journalistvirus och vilken version är det nu?

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2010-11-22 18:28
Ursprungligen av Buchwald:

Finns det något som heter journalistvirus och vilken version är det nu?

Den var bra

  • Medlem
  • Värmdö
  • 2010-11-22 21:09

HAHAHAHAH!!! Han måste skojja eller?

Ursprungligen av tomtenisse till journalist:

Det finns visst virus till Mac. Här är listan på vilka som är vanligast.

Säger han med trumpen min...

Skall man skratta eller gråta? Vi får väl skratta den här gången (:D - sådärja), men mindre roligt är ju det faktum att det är ju inte alla ämnen man lika lätt kan upptäcka stolligheter, lögner och felaktigheter. Samma (typ av) journalister skriver ju också om politik, utrikesnyheter, ekonomi...

Förmodar att jag får ta den. På tal om mindre roligt....så har du förmodligen rätt.

Aftonbladet är ju alltid seriösa...
Metro finns det folk som hänger upp hela sin verklighetsuppfattning på.

Det som är jobbigt är all skit man skall få från folk som har lite mindre koll på läget och som kör Windows...
Joho, det finns visst virus, se här....

Känns som om han endast skrev artikeln för att provocera Mac folk!

De har lagt till ett litet förtydligande i slutet av artikeln nu.

Men det hjälper ju inte när man ändå behåller de andra formuleringarna i artikeln, som t.ex "listan är ett bevis för att virus även drabbar Mac".

Jag har nu skrivit ett nytt mail till dem (har inte fått svar på gårdagens mail), och påpekat att det hade varit bättre att skriva om artikeln än att lägga till ett ganska meningslöst förtydligande.

  • Medlem
  • International user
  • 2010-11-23 16:45

Sedan metro hade inne en artikel om att man kan ladda sin ipod med en lök och lite gatorade har jag helt slutat läsa deras "tekniknyheter".

1
Bevaka tråden