Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Mac Pro hänger sig vid stora filer

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2010-11-20 13:38

Hej!

Min Mac Pro har ett ytterst frustrerande problem.

Om jag ska flytta stora filer, bränna/läsa DVD-skivor, packa/packa upp stora filer eller rendera stora mediaprojekt så händer följande:

Uploaded with ImageShack.us

Detta innebär att jag inte kan lägga in ljudbanker som jag köpt, göra färdigt samplingsbanker som jag håller på med osv.

Jag har haft datorn i 1 1/2 år och har Apple care, men har inte haft tid att lämna iväg den då jag hela tiden har olika projekt som måste göras med datorn som måste göras.

Vad tror ni detta beror på? vad ska jag göra med datorn?

När jag använder skivhanteraren och läser/reparerar behörigheter så hittar den ingenting och allting ser bra ut.

Tack på förhand

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2010-11-20 18:29

Den hänger sig inte - den kraschar (sk. kernel panic). Det beror ofta på ett hårdvarufel. Inte sällan är det problem med minnet. Och just stora filer som du har problem med kan ju tänkas hänga ihop med att du använder verkligen hela minnet vid kopieringar. Möjligen, men ingen garanti.

  • Medlem
  • 2010-11-20 18:51

Tack Frazze!

men då är det mer eller mindre ett måste att lämna in den?
Ska ringa Kullander och försöka boka en tid så fall.
Tack

  • Oregistrerad
  • 2010-11-20 21:05

du bör nog lämna in den. Alternativt om du har vanan inne kan du plocka ur allt ditt minne och sätta in det igen. känns som ett minnesproblem.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2010-11-21 10:20

Eller har TS möjligen stoppat i mera minne vid ett senare tillfälle? Ta ut det och sätt i originalminnet. Brukar var ett bra första steg.

Ursprungligen av frazze:

Eller har TS möjligen stoppat i mera minne vid ett senare tillfälle? Ta ut det och sätt i originalminnet. Brukar var ett bra första steg.

Det är grunderna i felsökning öht.

Ändra ngt, försök framkalla felet igen.

Ex. ta ur minne, behåll minimalt med minne, byt och se om du kan få felet.

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2010-11-21 12:46

Om det just händer med hantering av stora filer låter det verkligen som minnesproblem. Vissa delar av minnet, högt upp i adressrymden, kanske bara används vid hög minnesbelastning. Och stora filer sparas undan i minnet och därav används de annars oanvända minnesdelarna. Om du har 4st minnespinnar eller fler. Ta ut ett par åt gången, och testa att göra samma saker.

Sedan roterar du alla tills du upptäcker felet.

  • Medlem
  • 2010-11-22 14:28

Har ingen vana av att plocka ur minnet och minnet är samma som kom med när den införskaffades. Har dock haft problemet med detta sedan datorn köptes.

Att återupprepa problemet är enkelt, det inträffar exakt varje gång jag jobbar med stora filer utan undantag.

Men det blir nog till att lämna in den efter att projektet jag arbetar med nu är avslutat.

Tack för alla tips.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-11-22 14:37

stäng av datorn.

Öppna locket
Minnena sitter ungefär i mitten långt ner i 2 plan.
Ta tag med 2 fingrar och dra ut hela plattan. Först den ena och sedan den andra.
knäpp till låsen och dra ut minnet.

volá!

http://manuals.info.apple.com/en/MacPro_MemoryDIMM_DIY.pdf

  • Oregistrerad
  • 2010-11-22 15:07
Ursprungligen av atomlab:

stäng av datorn.

Öppna locket
Minnena sitter ungefär i mitten långt ner i 2 plan.

Njae. Så där ser det ut på 2006 års modell enbart. Alla andra nyare har ett separat cpu-board för både minne och processor och byts såhär:

http://manuals.info.apple.com/en_US/Mac_Pro_Mid2010_UG_5686.pdf

Ursprungligen av studiox:

Njae. Så där ser det ut på 2006 års modell enbart. Alla andra nyare har ett separat cpu-board för både minne och processor och byts såhär:

Nej, det är inte enbart 2006-modellen - även 2008-modellen ser ut så där.

  • Oregistrerad
  • 2010-11-22 16:43
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Nej, det är inte enbart 2006-modellen - även 2008-modellen ser ut så där.

Bra o veta

1
Bevaka tråden