Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Dubbla möss med olika inställning?

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag har en mus och en trackballmus - samtidigt.
Båda Bluetooth.
Kan man ha olika inställningar på dem? T.ex. acceleration.

Hur?

  • Medlem
  • 2010-11-20 22:02

Om det är Logitech, så kommer de upp som olika enheter och kan ställas in individuellt.

Ursprungligen av torsig1967:

Jag har en mus och en trackballmus - samtidigt.
Båda Bluetooth.
Kan man ha olika inställningar på dem? T.ex. acceleration.

Du måste nog lämna lite mer information...

T.ex. vilka möss det rör sig om. Det blir lättare att tipsa om eventuell programvara då...

Hur ställer du in dem nu?
Via Apples mus-inställningar i Systeminställningar?
Eller via tillverkarens programvara (och vilken programvaruversion är det i så fall)?
Eller via tredjepartsprogram (typ USB Overdrive eller SteerMouse)?

Ja, allt går via Systeminställningar. Det är en Kensington Slimblade och en Apple Mighty mouse. Bluetooth. Ingen extra programvara installerad.

Med USB Overdrive kan du ha olika inställningar för olika enheter.

"Creating settings for a specific device
Same as above. Select "New Duplicate Settings" in the top menu of the Settings section, then choose the target device in the "Device:" menu. You can select both a target application and a target device at the same time to make your settings even more specific. Again, the currently selected settings are copied to the new ones if you do not change the device type."

http://www.usboverdrive.com/

Några nackdelar:
- USB Overdrive kostar $20. Men du kan ju ladda ner och testa innan du köper det.
- Det har gått mer än 1 år sedan senaste uppdateringen (v3.0.1, 2009-09-29). Han verkar inte lägga så mycket tid på det här längre
- Bristen på uppdateringar gör att det kan bli konflikter med andra nyare drivrutiner, som t.ex till Magic Trackpad som inte verkar fungera så bra ihop med USB Overdrive.

Ja, jag har hört talas om det programmet. Men eftersom jag håller på med musik på datorn och usb måste fungera så klanderfritt som möjligt så vågar jag mig inte på tredjepartsmjukvara för sånt här.

Ursprungligen av torsig1967:

...vågar jag mig inte på tredjepartsmjukvara...

Det kunde du ju ha berättat från början...

Då börjar vi om igen...

Kanske kan du lösa det med två AppleScript som ändrar accelerationen. Då får du köra det ena scriptet när du ska använda den ena musen, och sen köra det andra scriptet när du ska byta till den andra musen.

OK, tack. Tänkte om det fanns en enkel lösning.
Det blir nog att jag köper Apples nya trackpad istället för trackballen.

Hade jag gjort från början om den funnits ute i våras.

  • Oregistrerad
  • 2010-11-25 22:00
Ursprungligen av torsig1967:

OK, tack. Tänkte om det fanns en enkel lösning.
Det blir nog att jag köper Apples nya trackpad istället för trackballen.

Hade jag gjort från början om den funnits ute i våras.

Va! Överväger du en trackpad istället för en trackball? Det är ju som att säga "jag kan tänka mig en ryndraket i röven eller en god glass" - det är ju inte samma sak.

1
Bevaka tråden