Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Mobiloperatörer varnar Apple - ta inte bort SIM-korten från iPhone

Tråden skapades och har fått 75 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av zappee:

Fast du kan ha hur många sim-kort som helst, är de inte kopplade till ett abonnemang så får du ingen tillgång till Internet.

Det var därför jag menade att jämförelsen med nätverkskort och MAC adress haltar. Ett SIM kort liknar mer IP-adressen än MAC adressen. MAC adressen följer hårdvaran, det gör inte IP adressen.
SIM kortet (abbonemanget) är inte kopplat till en specifik hårdvara (telefonen) utan kan flyttas

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-11-20 15:26

Känns som det suger om de skulle krångla Med kortet av ngn anledning.
Ser däremot en fördel: väl ute och reser kommer det mkt smidigt att hitta billiga möjligheter att använda sin telefon, snabbt.

Ursprungligen av kladda:

Känns som det suger om de skulle krångla Med kortet av ngn anledning.
Ser däremot en fördel: väl ute och reser kommer det mkt smidigt att hitta billiga möjligheter att använda sin telefon, snabbt.

Tvärtom känner jag. Om du åker utomlands och vill ha ett tillfälligt kontantkort, hur gör du då? SIM-korten är ju unika och det känns krånligt om det ska programmeras om i telefonen när man byter operatör/abonnemangsform.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-11-20 22:02
Ursprungligen av PeeMaN:

Tvärtom känner jag. Om du åker utomlands och vill ha ett tillfälligt kontantkort, hur gör du då? SIM-korten är ju unika och det känns krånligt om det ska programmeras om i telefonen när man byter operatör/abonnemangsform.

Nu är jag inte helt insatt, men jag tänker att det kmr finnas ganska få bindningstider och det då kmr bli ganska enkelt att on-The-go byta leverantör.
Därför när man landar i landet man ska bara i en längre period kunna kika vilja som erbjuder bästa, för dig, abo. då också refill.

Ursprungligen av kladda:

Nu är jag inte helt insatt, men jag tänker att det kmr finnas ganska få bindningstider och det då kmr bli ganska enkelt att on-The-go byta leverantör.
Därför när man landar i landet man ska bara i en längre period kunna kika vilja som erbjuder bästa, för dig, abo. då också refill.

Bindningstiden lär knappast minska för att SIM-kortet är inbyggt i telefonen. Och det är inte själva "valet" utan det tekniska som ställer till problem.

  • Medlem
  • International user
  • 2010-11-21 15:46
Ursprungligen av PeeMaN:

Bindningstiden lär knappast minska för att SIM-kortet är inbyggt i telefonen. Och det är inte själva "valet" utan det tekniska som ställer till problem.

Vad för tekniska problem?

Ursprungligen av zappee:

Vad för tekniska problem?

Well, jag hade ett snack om det här med Tele2 när jag skulle byta abonnemang. Varje SIM-kort är ju unikt. Ett SIM-kort kan vara inaktiverat och inte ha något nummer, däremot måste varje nummer vara kopplat till ett SIM-kort. Om du kommer utomlands och ska ha exempelvis ett pay-n-go så blir det tekniska problem eftersom SIM-kortet bara kan hantera ett nummer i taget. Och det sim-kort som sitter i iphonen måste vara binda ditt "vanliga" nummer eftersom numret måste ha ett sim-kort.

Kanske låter lite snurrigt, men det är iallafall så jag förstått det. Hänger du med?

  • Medlem
  • Hjo
  • 2010-11-21 19:45
Ursprungligen av PeeMaN:

Well, jag hade ett snack om det här med Tele2 när jag skulle byta abonnemang. Varje SIM-kort är ju unikt. Ett SIM-kort kan vara inaktiverat och inte ha något nummer, däremot måste varje nummer vara kopplat till ett SIM-kort. Om du kommer utomlands och ska ha exempelvis ett pay-n-go så blir det tekniska problem eftersom SIM-kortet bara kan hantera ett nummer i taget. Och det sim-kort som sitter i iphonen måste vara binda ditt "vanliga" nummer eftersom numret måste ha ett sim-kort.

Kanske låter lite snurrigt, men det är iallafall så jag förstått det. Hänger du med?

Men behöver det inbyggda SIM-kortet vara begränsad till endast ett nummer?
Eftersom det inte är ett fysiskt kort man stoppar i telefonen utan en "krets" inbyggd i telefon vilket skulle ju kunna öppna för möjligheten att ha t ex 10 nummer samtidigt, programmera flera operatörer (genom iTunes naturligtvis) osv.
Det finns ju redan telefoner med 2 SIM-kortshållare.
iTunes kan ju redan idag uppdatera t ex firmware om jag fattat det rätt?

Ursprungligen av Hjopek:

Men behöver det inbyggda SIM-kortet vara begränsad till endast ett nummer?
Eftersom det inte är ett fysiskt kort man stoppar i telefonen utan en "krets" inbyggd i telefon vilket skulle ju kunna öppna för möjligheten att ha t ex 10 nummer samtidigt, programmera flera operatörer (genom iTunes naturligtvis) osv.
Det finns ju redan telefoner med 2 SIM-kortshållare.
iTunes kan ju redan idag uppdatera t ex firmware om jag fattat det rätt?

Mjukvara för telefonen och för simkortet är annorlunda. Jag är ingen fysiker, men jag drömmer om att man behöver dubbla "simkort" för att det ska fungera.

  • Medlem
  • International user
  • 2010-11-21 22:28
Ursprungligen av PeeMaN:

Mjukvara för telefonen och för simkortet är annorlunda. Jag är ingen fysiker, men jag drömmer om att man behöver dubbla "simkort" för att det ska fungera.

En krets kan ju säkerligen innehålla ett ganska stort antal "simkort" om man inte behöver programmera ett fysiskt chip och sätta i, eller? Den lilla mängd information som ryms i ett SIM-kort kan ju inte ta upp särskilt mycket plats om man istället lägger den i en annan form av lagring som inte behöver kopieringssäkras eller av vilken förlegad anledning man fortfarande har chippen som de ser ut idag. Eller har verkligen inte tekniken gått längre fram på 15 år?

Ursprungligen av imaster:

En krets kan ju säkerligen innehålla ett ganska stort antal "simkort" om man inte behöver programmera ett fysiskt chip och sätta i, eller? Den lilla mängd information som ryms i ett SIM-kort kan ju inte ta upp särskilt mycket plats om man istället lägger den i en annan form av lagring som inte behöver kopieringssäkras eller av vilken förlegad anledning man fortfarande har chippen som de ser ut idag. Eller har verkligen inte tekniken gått längre fram på 15 år?

Varför SIM-korten ser ut som de gör idag har inte så mycket att göra med om tekniken har gått framåt eller inte på 15 år. Jag ser två stora anledningar till att inte ändra för mycket på det fysiska utseendet

  • bakåtkompatibilitet

  • fysisk hantering

Framför allt fysisk hantering är nog huvudskälet. Ett kort kan inte vara hur litet som helst och ändå vara möjligt att hantera. Och det känns inte som en "förlegad anledning".

Dessutom så behöver vi inte ändra fungerande lösningar bara för att det går att ändra.

  • Medlem
  • International user
  • 2010-11-21 22:43
Ursprungligen av PeeMaN:

Well, jag hade ett snack om det här med Tele2 när jag skulle byta abonnemang. Varje SIM-kort är ju unikt. Ett SIM-kort kan vara inaktiverat och inte ha något nummer, däremot måste varje nummer vara kopplat till ett SIM-kort. Om du kommer utomlands och ska ha exempelvis ett pay-n-go så blir det tekniska problem eftersom SIM-kortet bara kan hantera ett nummer i taget. Och det sim-kort som sitter i iphonen måste vara binda ditt "vanliga" nummer eftersom numret måste ha ett sim-kort.

Kanske låter lite snurrigt, men det är iallafall så jag förstått det. Hänger du med?

Fast vem säger att det inbyggda kommer vara begränsat till ett?

Ursprungligen av zappee:

Fast vem säger att det inbyggda kommer vara begränsat till ett?

Just nu spånar och fantiserar vi ju vilt. Men mer än ett sim betyder ju rent fysiskt "större telefon". Men som sagt, ingen säger att något kommer vara begränsat. Vi pratar ju som sagt om något som inte finns "på papper" och som verkar ligga i "vilande läge"

Ursprungligen av Björnström:

[B]
Apples idé är tydligen att bygga in SIM-kortet i telefonen så att telefonen blir låst till Apple.

Jag kan inte låta bli att le lite åt den oavsiktliga ironin i formuleringen... En Iphone som tillverkas av Apple, blir låst till Apple?

Oavsett om det är ett inbyggt SIM-kort eller ett "traditionellt" så lär en Apple Iphone alltid vara en Apple:)

Apple har nog inga planer på att bli en världsomspännande nätoperatör - i sådana fall har Jobs verkligen drabbas av hybris.

Jag är, för att uttrycka saken milt, inget fan av Apples mobila affärsmodell, hur framgångsrik den än har varit. Detta till trots är det helt uppenbart för min del att det är Apple som har rätt i den här frågan - eftersom den funktionella skillnaden mellan ett byte av fysiskt simkort och en onlineändring i motsvarande hårdvara uteslutande handlar om bekvämlighet för användaren finns det inga principiella invändningar operatörerna kan göra. Det går ju alldeles utmärkt att fortsätta sälja låsta enheter med kontraktuella begränsningar som låser dem till en given operatörs nät, oavsett om det följer med ett sim-kort eller inte (jag antar här att Apple är villigt att leverera operatörslåsta enheter, vilket förefaller rimligt mot bakgrund av att de ju gör det i massiv utsträckning idag).

Det är egentligen bara fråga om att operatörerna vill fortsätta tillskansa sig ekonomisk dödviktsförluster - dels kan man ta ett ohemult premium för de fysiska korten, som i princip är gratis per enhet i bulk men går att kränga för en hundring styck, dels kan kunderna inte använda en extern tjänst för att löpande binda sig till det billigaste alternativet med täta byten. Och det finns ju aldrig någon anledning att låta något särintresse - här operatörerna - sko sig på dödviktsförluster om det går att kringgå dem med enkla medel. I den här fajten hoppas jag Apple står på sig.

Om man vände på det hela o sa så här istället:

För att kunna surfa på internet med internetleverantör A måste du ha ett nätverkskort från dem, vill du byta till Internetleverantör B så måste du byta nätverkskort till ett som kommer från dem. Har du en dator med inbyggt nätverkskort (MacBook, iMac) ja då är det kört för dig o du får helt enkelt nöja dig med den leverantör från vilken kortet kommer.

Det är ungefär det samma med sim-korten. Du kan iofs byta till simkort från en annan leverantör med det kostar dig ofta en upplåsningsavgift...

Ska jag vara ärlig så skulle jag gärna slippa sim-kortet. Min lucka sitter löst så jag får ofta "inget simkort" som meddelande. Rätt störande när det händer mitt i ett samtal!

Ursprungligen av CyberPet:

Ska jag vara ärlig så skulle jag gärna slippa sim-kortet. Min lucka sitter löst så jag får ofta "inget simkort" som meddelande. Rätt störande när det händer mitt i ett samtal!

Det är inte det lättaste att få ut dem ur telefonen alltid heller. Jag har en Sony Ericsson Elm o på den liksom min tidigare K510i så sitter sim-kortet fast på ett sådant vis att det krävs en pincett för att få ut kortet. Det är mao en riskabel operation att ta ur och stoppa i sim'en.

Inbyggt SIM... Jag vet inte, känner mig skeptisk.
Hur gör man om mobilen går sönder och måste in på lagning?
Hur gör man om man vill byta till en annan telefon tillfälligt?
Hur gör man om man vill ha två olika nummer och byta emellan?

Visserligen tekniska frågor som säkert går att lösa, men _måste_ lösas innan vi är där....

  • Medlem
  • International user
  • 2010-11-19 23:42
Ursprungligen av PeeMaN:

Inbyggt SIM... Jag vet inte, känner mig skeptisk.
Hur gör man om mobilen går sönder och måste in på lagning?
Hur gör man om man vill byta till en annan telefon tillfälligt?
Hur gör man om man vill ha två olika nummer och byta emellan?

Visserligen tekniska frågor som säkert går att lösa, men _måste_ lösas innan vi är där....

Allt är ju beroende på hur andra telefoner har det, om du ska ha en annan telefon undertiden din är på lagning o.s.v får du få ett simkort från din operatör.

Hur ofta har man två nummer att byta mellan?

Ursprungligen av zappee:

Allt är ju beroende på hur andra telefoner har det, om du ska ha en annan telefon undertiden din är på lagning o.s.v får du få ett simkort från din operatör.

Hur ofta har man två nummer att byta mellan?

Det finns skäl att ha två nummer, hur otroligt det än låter.

  • Medlem
  • International user
  • 2010-11-20 00:22
Ursprungligen av PeeMaN:

Det finns skäl att ha två nummer, hur otroligt det än låter.

Sure, fast sällan på en mobil där man hela tiden byter simkort väl?

  • Medlem
  • 2010-11-20 11:14
Ursprungligen av zappee:

Sure, fast sällan på en mobil där man hela tiden byter simkort väl?

Lösningen blir att man har två mobiler. Det är inte helt ovanligt. Skönt att slippa.

  • Medlem
  • International user
  • 2010-11-20 11:18
Ursprungligen av Baron:

Lösningen blir att man har två mobiler. Det är inte helt ovanligt. Skönt att slippa.

Ja, fast då spelar Apples lösning ingen roll.

Ursprungligen av zappee:

Sure, fast sällan på en mobil där man hela tiden byter simkort väl?

Har många kollegor som arbetar i flera länder i Europa som har ett simkort för varje land. Detta för att spara pengar på roaming så klart.

  • Medlem
  • International user
  • 2010-11-20 13:11
Ursprungligen av pmarriott:

Har många kollegor som arbetar i flera länder i Europa som har ett simkort för varje land. Detta för att spara pengar på roaming så klart.

Ja, vad jag fattar det som är det meningen att man ska kunna byta även om det är inbyggt.

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2010-11-20 10:44

Tycker det är ett bra förslag, utvecklingen måste gå framåt.
Varför ska teleoperatörerna diktera vad som gäller? Är dom lika rädda som skivindustrien?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-11-20 13:08

Skulle detta hända skulle man så klart kunna ha lösningar för att använda två olika abonnemang. Varför skulle det bara gå att byta abonnemang om man kan byta ett fysiskt kort?

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2010-11-20 13:31

Protesterna från operatörerna kan möjligen bero på att om Apple "sitter på" SIM-kortet så måste man förmodligen gå till iTunes för att byta operatör. Man kan då bara välja bland de operatörer som finns i iTunes lista och för att få finnas med i iTunes lista över operatörer så måste operatörerna förmodligen betala avgifter till Apple.
Samma resonemang gäller naturligtvis de andra tillverkarna.

Ursprungligen av Gunnar B:

Protesterna från operatörerna kan möjligen bero på att om Apple "sitter på" SIM-kortet så måste man förmodligen gå till iTunes för att byta operatör. Man kan då bara välja bland de operatörer som finns i iTunes lista och för att få finnas med i iTunes lista över operatörer så måste operatörerna förmodligen betala avgifter till Apple.
Samma resonemang gäller naturligtvis de andra tillverkarna.

Protesterna beror på att Apples beslut skulle ge kunderna mycket större valfrihet o rörlighet än vad operatörerna skulle vilja ge dem. När man inte längre kan "låsa in" kunder i långvariga kontrakt som det krävs avgifter för att lösa upp så skulle man behöva hitta andra lösningar för att säkra sina inkomster. Många kanske skulle tvingas höja sina taxor vilket skulle innebära att färre kunder väljer dem till förmån för leverantörer som är billigare...

Bevaka tråden