Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Projektor-problem

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2010-11-21 21:20

Jag ska visa upp videosekvenser genom en projektor på fredag. Jag vet ännu inte vilken projektor det är men får reda på det imorn då jag ska dit och titta.

Jag vill inte att hela mitt skrivbord ska komma upp på väggen, utan vill använda projektorn som en extra skärm. Där jag kan flytta över ett fönster ifrån min skärm så att detta fönster är det enda som visas på projektorn. Medan det jag gör på min datorskärm inte syns via projektorn. Om jag gör mig förstådd?

Någon som kan ge några råd? Vore oerhört tacksam för hjälp.

Det kommer att fungera precis så som du vill. När du kopplar in projektorn har du en extra skärm som du kan flytta över fönster till.

Jag utgår från att du har en mac laptop, så då är väl det enda problemet att skaffa en riktig kabel/konverter om du inte har det sedan tidigare.

Projektorn har säkert vga och hdmi ingångar, din mac har förmodligen mini display port eller mini dvi.

  • Oregistrerad
  • 2010-11-21 21:59

tusen tack, jag tror att jag är lite kär i dig.

  • Medlem
  • 2010-11-21 23:31

Riktigt så enkelt är det inte. Även om man brukar köra en extern skärm till sin dator, så brukar det bli så att när man pluggar in datorn till en projektor, så kommer samma sak som visas på datorskärmen upp på projektorn. Vad man får göra då är att efter tillkopplingen, gå in i inställningar/bildskärmar/uppställning och bocka ur skärmbildsdubblering. Sen ställer man in saker och ting precis som när man ansluter en extra skärm. Tyvärr är de flesta projektorer jag sett därute VGA, och då brukar detta hända.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2010-11-22 01:10
Ursprungligen av Korsriddaren:

Riktigt så enkelt är det inte. Även om man brukar köra en extern skärm till sin dator, så brukar det bli så att när man pluggar in datorn till en projektor, så kommer samma sak som visas på datorskärmen upp på projektorn. Vad man får göra då är att efter tillkopplingen, gå in i inställningar/bildskärmar/uppställning och bocka ur skärmbildsdubblering. Sen ställer man in saker och ting precis som när man ansluter en extra skärm. Tyvärr är de flesta projektorer jag sett därute VGA, och då brukar detta hända.

Det beteendet är väl normalt på Windows men inte på OS X om jag inte missminner mig? För när jag ansluter något på min MacBook Air så får jag en ren desktop på den externa. Precis som TS önskar.

  • Medlem
  • 2010-11-22 01:25

Jag kör inte windows mer än för ett program, så jag vet inte. Har haft mac sen 1987. Senast i förra veckan skulle jag hålla ett föredrag och när jag kopplade in min macbook till projektorn, så blev det som jag beskrev.

Ursprungligen av frazze:

Det beteendet är väl normalt på Windows men inte på OS X om jag inte missminner mig? För när jag ansluter något på min MacBook Air så får jag en ren desktop på den externa. Precis som TS önskar.

Se till att du har en adapter för VGA (="gammal hederlig bildskärmskontakt"). Lita aldrig på att projektorn har andra ingångar. Eller om den mot all förmodan har det så kanske projektorn sitter monterad i taket med endast VGA-kabel framdragen till datorplatsen...

  • Medlem
  • 2010-11-22 07:23

Förbered dig genom att ha inställningen för bildskärmar tillgänglig i menyraden. Du kan också "öva" på en gammal skärm med vga-anslutning och låg upplösning, typ 1024x768.
Du kan också lägga upp snabbval i menyn.

1
Bevaka tråden