Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

APE för att förstärka det trådlösa nätverket?

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-11-20 16:12

Hej har ett litet problem. Jag har ett hus på två våningar i betong. På övervåningen har jag mitt Thompson modem som sedan skickar ut trådlöst. Problemet är att det blir en svag signal på nedervåningen och undrar nu om min APE som ligger här hemma kan användas till att ta emot och förstärka signalerna på nedervåningen?

Tacksam för all hjälp!

Johan

  • Medlem
  • 2010-11-20 16:17

Ja...

Ursprungligen av johan_e:

Hej har ett litet problem. Jag har ett hus på två våningar i betong. På övervåningen har jag mitt Thompson modem som sedan skickar ut trådlöst. Problemet är att det blir en svag signal på nedervåningen och undrar nu om min APE som ligger här hemma kan användas till att ta emot och förstärka signalerna på nedervåningen?
Tacksam för all hjälp!
Johan

Om ditt Thompson modem tillåter att nätverket utökas så kan du använda en AirPort Express för att skapa bättre signalstyrka på husets nedervåning. Du hittar sådana inställningarna i AirPort Utility under Utilities i Applications.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2010-11-21 12:13
Ursprungligen av johan_e:

Hej har ett litet problem. Jag har ett hus på två våningar i betong. På övervåningen har jag mitt Thompson modem som sedan skickar ut trådlöst. Problemet är att det blir en svag signal på nedervåningen och undrar nu om min APE som ligger här hemma kan användas till att ta emot och förstärka signalerna på nedervåningen?

Tacksam för all hjälp!

Johan

Har du möjlighet att dra en kabel från Thompson till din AE är det nog att föredra. Då har du två olika APs som du kan sätta till samma SSID men lägga dem på olika kanaler (helst med 4 kanalers separation). Då tappar du inte i hastighet.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-11-21 12:42

Tackar så mycket!

Tyvärr är det i nuläget inte intressant att dra kablar dit ner pga betongväggarna och att fräsa in nya kabelrör ska inte göras än på ett tag...

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2010-11-21 14:54
Ursprungligen av johan_e:

Tackar så mycket!

Tyvärr är det i nuläget inte intressant att dra kablar dit ner pga betongväggarna och att fräsa in nya kabelrör ska inte göras än på ett tag...

Jag förstår att det kan vara svårt. Men du har väl en trappa emellan våningarna, går det inte att dra kabeln den vägen? Clas-I-Sjön har väldigt små smidiga kabelkanaler i plast som knappt syns...

Home Plug

För att slippa dra kablar genom betongen kan du använda home plugs. Skickar ethernet via elnätet. Kostar under 1000-lappen för ett kit med två homeplugs. Sedan kopplar du in APEn med en ethernetkabel. Se bara till att eluttagen du använder går på samma fas.
Lycka till!

  • Medlem
  • Kungsbacka
  • 2010-11-25 10:17

Kan kan använda Airplay samtidigt

Hej,

Har samma problem... kablar vill man slippa. men undrar också om man kan använda Airplay samtidigt som man har APEn inställd som nätverksextender?

Tacksam för tips.

  • Oregistrerad
  • 2010-11-25 10:28
Ursprungligen av stenen:

För att slippa dra kablar genom betongen kan du använda home plugs. Skickar ethernet via elnätet. Kostar under 1000-lappen för ett kit med två homeplugs. Sedan kopplar du in APEn med en ethernetkabel. Se bara till att eluttagen du använder går på samma fas.

Ethernet-på-elnätet är nog den bästa lösningen även om du såklart kan göra som andra redan tipsat dig om här. Din APE måste vara en repeater. Det betyder ju inte att du får bra hastighet för det. En repeater förstärker inte signalen, den skickar bara vidare en dålig signal längre..

Så om du får dålig mottagning och hastighet på undervåningen kommer du få det med en repeater också.

1
Bevaka tråden