Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

MBP vägrar boota Leopard-install DVD

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej,

Jag har sökt men inte hittat någon liknande fråga.

Så här är min fråga. Jag skall installera en SSD i optibay. Så jag tänkte vara smart att installera OSX Leopard på disken innan jag fysiskt kopplar in den. Hur som helst. Jag stoppar in OSX Leopard men MBP vägrar att boota upp disken även om jag försöker via "option" samt "c". Disken snurrar lite men går snabbt ner i vila

tröttsamt. någon som har svar?

tack,
fredrik

  • Medlem
  • 2010-11-20 19:37

Så att jag inte ställer en dum diagnos, är det DVDn med Leopard som inte funkar som startskiva i din MBP eller är det en formaterad SSD som inte får datorn att starta?

det är dvd'n som inte fungerar. varken på min MBP 13" eller min iMac 27" - misstänker att skivan är dålig. hur den nu kan bli det?

  • Medlem
  • 2010-11-20 21:58

Jag utgår ifrån att DVDn är en retailskiva köpt efter det att dina datorer tillverkades. Har du provat att tvätta skivan i diskmedel och vatten och torkat den ordentligt? Går den att kopiera till en ny DVD?

Tro det eller ej men jag har råkat ut för PRECIS SAMMA sak, på ett flertal datorer.

Jag har en retail Leopard DVD och helt plödsligt så kunde jag inte boota någon av en mängd olika PowerBook G4 datorer, både 12" och 15".

Jag är mycket försiktig med alla mina CD och DVD och ser inga fel på skivan alls, men ändå kan jag inte starta någon dator med den. Startup processen börjar men sedan stannar boot-processen bara.

Som tur är har jag backup image av skivan som jag bränt till en dual-layer skiva och det fungerar, fast iofs så rapporteras det att skivan inte är ok om jag låter skivan testas innan installationen, men startup processen och installationen fungerar utan problem om jag väljer att hoppa över skivtesten.

Alla datorer jag provat på har varit nya innan skivan fanns så det är inte att systemet är för gammalt, och skivan har alltid fungerat fram tills den dagen den slutade fungera, och sedan dess har den aldrig fungerat på någon dator, men ingen fysisk åverkan har skett.

Ställer mej i kön med undrande...

LCR

det är en retailskiva

knappt använd...inga repor. strange.

får testa lite olika saker. tack för svar och inspel!

fredde

  • Medlem
  • 2010-11-20 22:51

Nu spånar jag friskt, men det kan inte vara så att någon firmwareuppdatering eller liknande kommit efter det att DVDn pressades, som gör att den blir obsolet? Jag hade helt klart vänt mig till Apple och bett dem skicka en ny skiva. Det är deras skyldighet om det är något som blivit knas och skivan är felfri. Mycket skumt problem indeed.

Svara gärna i tråden när/om du kommit fram till en lösning/svar oavsett positivt/negativt.

LCR

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2010-11-21 12:19

Jag har råkat ut för samma problem ett flertal gånger. Lägger jag DVDn i en extern firewire-ansluten DVDspelare funkar det. Apple som har billiga/dåliga spelare i sina datorer?

  • Medlem
  • 2010-11-21 14:03

Kan vara kvalitetsproblem med skivorna. Köpte precis en macmini till min far, och systemskivan funkade hur bra som helst, däremot DVD2 den med iLife och sådant, funkar inte i macminin, däremot i min externa samsungbrännare.

Undrar om det har att göra med om skivorna är dåligt balanserade?! Det kan göra att de blir svårlästa.

Ursprungligen av kenjon:

Jag har råkat ut för samma problem ett flertal gånger. Lägger jag DVDn i en extern firewire-ansluten DVDspelare funkar det. Apple som har billiga/dåliga spelare i sina datorer?

  • Medlem
  • International user
  • 2010-11-21 13:38

Inbyggda superdrive går snabbt sönder har jag märkt. Kanske sugs dammet in och lägger sig på laserlinsen. Det hjälper ibland att blåsa rent så fungerar superdrivern igen.

//Rob

Jag har samma problem på intern och extern DVD.

LCR

1
Bevaka tråden