Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hoppande DIVar på sida med PHP-include

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag har byggt den här sidan med php-include
MALÖRT FÖRLAG

Nu har jag fått veta att ramen flyttar sig ett par mm hit eller dit beroende på vilken sida man befinner sig. Detta syns riktigt bra i Chrome. Annars verkar det också som om hela sidan skakar till varje gång den laddas.

Jag har validerat alla sidor, nu har jag ändrat fram o tillbaka lite granna men det borde vara ok fortfarande.

Lusläser koden men jag förstår inte vad det kommer ifrån.
Jag skulle verkligen behöva lite hjälp....

Senast redigerat 2010-11-24 20:37
  • Medlem
  • Sverige
  • 2010-11-20 09:58

Det är nog en sån enkel sak att på vissa sidor har du "scrollbar" andra inte vilket att sidorna upplevs som de hoppar.

En enkel lösning är att tvinga att en "scrollbar" finns hela tiden.

Force a Vertical Scrollbar

Kan vara en del av problemet.. men man ser i chrome hur ramen flyttar sig ett par mm i _sidled_ beroende på vilken sida man tittar på.

Ursprungligen av klarabara:

Kan vara en del av problemet.. men man ser i chrome hur ramen flyttar sig ett par mm i _sidled_ beroende på vilken sida man tittar på.

Jag provade i Chrome och jag upplever inte det problemet. Jag testade att endast jämföra sidor med scrollisten samt jämföra sidor utan scrollisten och allt ligger så fint så.

Hm.. jag upplever verkligen att allt innehåll rör sig (synbart) i sidled om jag går från nyheter till utgivet (till exempel), du ser alltså inte det? Inte heller att det hoppar till ifall du laddar om samma sida?

Ursprungligen av klarabara:

...rör sig (synbart) i sidled om jag går från nyheter till utgivet ...

Självklart hoppar det lite i sidled när du går från Nyheter (utan scroll bar) till Utgivet (med scroll bar).

Men om du går från Utgivet till Kommande, som båda har scroll bar, så är det inget som hoppar.

aaah... nu förstår jag vad ni var ute efter!

Det händer ändå att det skakar till när jag går från en sida med scroll till en annan med scroll. Skulle det alltså avhjälpas med en forced-scroll?

Nu har det sluta hoppa fram o tillbaka, tydligen hängde det hela kvar i safari 4.0.3
Finns det ett sätt man kan komma åt just den versionen av safari och sätta någon special css för det?

Eftersom en medverkande till sidan sitter på win2000 och menar att Gill Sans inte alls funkar hos honom (att det blir hackigt), går det att ordna så bara win-plattformen får se en annan font och vi "andra"/på mac får se gill sans?

Senast redigerat 2010-11-21 02:20
  • Medlem
  • International user
  • 2010-11-21 02:59

body {
font-family:"Gill Sans", Arial, Helvetica, sans-serif
}

//Rob

Om nu fonten ändå läses in och det ser ut som skräp, så spelar väl det ingen roll om jag ändrar listan och lägger till arial etc..? Browsern läser ju in den första så varför gå till nästa? Eller?

  • Medlem
  • International user
  • 2010-11-21 11:49

Det låter konstigt att texten ser hackigt ut på hans dator när gill sans är installerat. Förmodligen är hans gill sans trasigt. Ser det bättre ut om du tar bort gill sans från css?

//Rob

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-11-23 18:13

Hur bra är Win 2000 på ClearType? (MS kantutjämning för text).

Antagligen sitter den personen dessutom med någon äldre Explorer. Du kan ha en Explorer-specifik stilmall med hjälp av "conditional comments", i stil med:

och i ie.css så sätter du css-en för det typsnittet som IE skall se.

Om det inte är IE, så finns det möjlighet att göra via javascript/jquery:
jQuery browser and OS detection plugin

Men ärligt talat: Win 2000, hur många besökare förväntas komma in på den sidan med det OS:et? Det är nog mycket därute som ser ut som skräp med ett så gammalt system. Är det rimligt att begränsa frihetsgraden därefter?

Jag håller fullständigt med.

Nu är sidan i alla fall uppe med css-familjen som Robo-X föreslog, har inte hört något mer klagomål.

Vid nästa uppdatering ska jag definitivt göra en ie.css

Tack så mycket för all hjälp!

1
Bevaka tråden