Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Söker tips: Ska hantera en Microsoft Access-databas via en hemsida

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-11-20 01:12

Hej!

Jag ska försöka mig på att skapa en hemsida där man som användare kan komma åt vissa poster i en Microsoft Access-databas (denna databas finns redan och måste förbli i Access-formatet) och där man kan göra några simpla manipulationer av databasen (lägga till poster och ta bort poster).

Nu har jag dock ingen tidigare erfarenhet av databashantering och hemsidor. Dock kan jag HTLM, CSS, JavaScript och Java och tänkte att denna kombination borde kunna fungera.

Min fundering är att skapa ett server side Java-program som får prata med databasen och att man sedan har något enklare JavaScript som pratar med Java-programmet. Låter detta som en genomförbar lösning eller finns det någon smidigare väg att gå?

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2010-11-20 08:35

Den allra enklaste vägen, om web-servern stödjer det, borde väl vara att skriva sidan i asp.net som har "inbyggt" stöd för access-databaser samt färdiga kontroller för det du vill göra.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-11-20 09:35

Jag vill minnas att det går att skapa webgränsnitt för Accessdatabaser direkt från Access. Det var ett tag sen jag tittade på det här.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-11-20 23:53

Tack båda två!

Magobes tips att köra asp.net verkar egentligen bäst. Jag har blivit avrådd ifrån att bygga in funktionaliteten direkt in i databasen. Varför det var en dålig idé fick jag inte riktigt grepp om men asp verkar helt klart göra det jag vill.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-11-24 17:32

Dock har jag nu problemet att Boot Camp vägrar göra en partition av disken åt mig, vilket i sin tur innebär att jag inte kan få in Windows på min Macburk, vilket i sin tur innebär att jag inte kan få igång asp.

Vad skulle en alternativ lösning vara om man promt måste köra OS X? Jag har dragit hem Mono för att köra asp men det hela är ju en extremt icke-minimalistisk soppa som bara ger mig huvudvärk.

Jag har pulat med .ASP-sidor (som bland annat hämtar data från en liten Accesssatabas) med Dreamweaver i Mac OS X. Som testserver använder jag Windows XP via VMWare Fusion (samma Mac). Funkar bra och det var ganska lätt att sätta upp som jag minns det.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-11-24 22:06

Bra förslag.

Jag ska kolla in VMWare Fusion och se om jag kan få in Windows 7 på det sättet.

  • Medlem
  • Österåker
  • 2010-12-03 21:34

Det är inga problem att komma åt Accessdatabasen från tex ASP, men kan du Java och är mer hemma i den världen så fungerar det utmärkt med tex JSP eller Servlets (via en ODBC koppling tex). Du behöver inte blanda in Javascript.

Viktigt är dock att veta att Access är inte tänkt att användas på det sättet. På mitt företag hade vi för en del år sedan en hel del mindre webbapplikationer som använde Accessdatabaser för lagring och vi fick ofta problem med att Accessdatabasen låstes och enda sättet att få applikationen att kunna komma åt databsen igen var att starta om hela webbservern (IIS i vårt fall). Vi tror att problemet i först hand dök upp när vi hade flera samtidiga användare mot databasen som gjorde uppdateringar i den.

Det jag ville säga med det här är att du kan få problem med stabilitet. Även prestanda är inte det bästa med Access som databas.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-12-04 10:54

Hej Hayabusa!

Tack för dina tankar.

Jag hade gärna sluppit att använda access-databasen då jag, av princip, normalt sett undviker allting som har med Microsoft att göra per default. Dock är den nu en integrerad del av den arkitektur jag ska jobba med, så det finns nog egentligen inget utrymme för mig att göra några förändringar på den punkten.

Databasen används egentligen i ett större, och mycket mer komplicerat program, som körs lokalt på datorer. Vad jag ska göra är att göra ett enklare webinterface där man kan göra några små förändringar i den.

Men det låter problematiskt om du säger att access tycker om att hänga sig och hålla på. Stabilitet känns som en ganska viktig punkt eftersom det är tanken att detta webinterface ska kunna installeras på datorer där användaren inte har någon aning om vad typ IIS är. Det kan bli problematiskt om man ska behöva ge support i form av att åka ut och klicka på restart-knappen titt som tätt.

Skulle du säga att någonting liknande skulle fungera stabilare med en annan typ av databas?

Hmmm....

Senast redigerat 2010-12-04 17:11
  • Medlem
  • Österåker
  • 2010-12-04 22:23

Vi löste problemen genom att konvertera dem till SQL Server databaser men jag förstår att det inte är möjligt för er.

Nu var det några år sedan och då använde vi IIS6 och Access XP och Access 2003, så saker kan ha hänt. IIS7 är ju helt omskriven så det är möjligt att det fungerar bättre. Men då vi inte har kvar några Accessdatabaser så vet jag inte ...

Ska ju också nämna att överlag fungerade det, det vara bara ibland de låste sig. Dock var det ofta nog för att vi skulle ta bort dem.

En enkel lösning är att göra webbapplikationen till en en-användarapplikation, dvs bara tillåta en session i taget och se till att när sessionen där avsluta alla kopplingar till databasen (i både ASP och ASP .NET är det enkelt). Men samma här, det kanske inte är ett alternativ (det tar ju bort lite av nyttan med en webbapplikation).

Ska man göra det mer avancerat så är ju givetvis en möjlighet att använda en annan databas (tex SQL Server) för själva webbapplikationen och sedan synka data mellan dem. Min erfarenhet säger dock att det är väldigt svårt att få det bra.

Det verkar ju som du är "fast" med att använda Access. Mitt råd är, utveckla applikationen och testa. Det är inte säkert att det är ett problem för er.

1
Bevaka tråden