Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Imac 27 (mid 2010) brummar!

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-11-19 12:19

Hej!

Har haft min iMac sen i Augusti och nu har den börjat brumma.
Inte jättehögt, men man hör det och störs av det!

Om jag lyfter datorn så den bara vilar i mina händer upphör brummet!

Någon som upplevt liknande och vet vad det kan vara?

MVH
Henrik

Finns en låååååång tråd om detta. Finns jätte bra sökfunktion på forumet, uppe till höger

// W

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-11-19 12:37

Har använt sökfunktionen, hittade dock bara gamla trådar från 2008,

Länka gärna den rätta tråden

Trevlig helg!
Henke

Säkert inte samma problem som du har, men jag märkte också ett konstigt brummande från min iMac efter några veckor. Kunde för mitt liv inte avgöra var det kom ifrån, men märkte efter ett tag att det slutade när jag lyfte upp datorn. Det visade sig att det blev någon slags resonans i bordsskivan av någon anledning. Jag flyttade datorn en decimeter åt ena hållet så slutade det

  • Medlem
  • 2010-11-19 20:50
Ursprungligen av Kermit:

Säkert inte samma problem som du har, men jag märkte också ett konstigt brummande från min iMac efter några veckor. Kunde för mitt liv inte avgöra var det kom ifrån, men märkte efter ett tag att det slutade när jag lyfte upp datorn. Det visade sig att det blev någon slags resonans i bordsskivan av någon anledning. Jag flyttade datorn en decimeter åt ena hållet så slutade det

Jag har varit med om exakt samma sak. Testa att ha en tunn musmatta av gummi (obs) under foten. Skulle inte förvåna mig en sekund om brummandet upphör där och då.

Ursprungligen av FrrH:

Jag har varit med om exakt samma sak. Testa att ha en tunn musmatta av gummi (obs) under foten. Skulle inte förvåna mig en sekund om brummandet upphör där och då.

Japp, felsökte genom att lägga en disktrasa under foten, då blev det också bra =), Men då det även funkade att bara flytta den en bit kändes det som en bättre lösning

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-12-07 17:48

Hej!

Har nu provat att flytta runt datorn, lagt diverse saker under foten(hade inget gummi hemma)

Men ljudet fortsätter..
När jag ställde datorn på min lilla hurts så upphörde dock ljudet!

Värt att börja krångla med apple-support?

MVH
Henke

Jag skulle tippa på att det är samma fel som i denna tråd,
http://www.99.se/imac/279689-imac-27-2010-surrar-kvittrar-under-halva-ljusstyrkan.html

Troligtvis är det nätaggregatet som är trasigt.

  • Medlem
  • Solna
  • 2010-12-11 10:27

Det låter ju onekligen som att det är vibrationer från datorn. Vilken typ av skrivbord har du? Mitt skrivbord är ett billigt ikea med ihålig "fake" bordskiva. Min iMac brummar också men efter att ha satt ett mjukt cd-fodral under foten så har det näst in till upphört. Jag tror inte Apple support kan göra så mycket åt det om den inte låter när den står på en stabilare yta. Vissa rekommenderar att fästa bordskivan i väggen med vinkeljärn. Jag skulle först och främst testa med något tunt gummi material under datorn..

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2011-11-05 12:27

Jag har själv "felsökt" en hel del för att komma fram till en möjlig lösning på brumproblematiken. Målet har varit att det inte ska synas att datorn står på ngt. Musmattor och disktrasor har inte tagit bort det brummande ljudet helt för mig.

Idag fick jag snilleblixten, enligt mig själv, att använda tätningslister för fönster. Sagt och gjort, klippte till dem och fäste i bordet. Knäpp tyst. Tystare än tyst. Hel nöjd.

1
Bevaka tråden