Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Mobiloperatörer varnar Apple - ta inte bort SIM-korten från iPhone

Tråden skapades och har fått 75 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Financial Times har idag en förstasidesnyhet där mobiloperatörer som Vodafone, France Telefon och Spanska Telefónica varnar Apple från att skrota SIM-korten i nya iPhones.

Apples idé är tydligen att bygga in SIM-kortet i telefonen så att telefonen blir låst till Apple. Genom Apple (antagligen via webben eller i telefonen) kan man sen byta flytta sitt telefonnummer mellan operatörer och alltid välja det bästa erbjudandet. Operatörerna klagar över att dom endast kommer stå för själva nät-uppkopplingen där dom inte kan konkurrera med mycket mer än priset. Apple står för tjänsterna och "upplevelsen".

I princip tror jag Apple vill göra som på iPad:
Apple - iPad - Stay connected everywhere you go. Man väljer abonnemanget direkt på skärmen...

Operatörerna hotar med att sluta subventionera telefonerna vilket kan påverka Apples försäljning.

Artikeln finns här (kräver registrering):
FT.com / Telecoms - Apple warned over built-in Sim cards

Diskutera - Hur skulle mobilvärlden förändras om SIM-korten var inbyggda? Då går det nog inte att importera telefoner från utlandet längre till exempel...

Skulle vara så typiskt apple. Gör dom det, då säljer jag mina Apple prylar och skaffar annat!

Ursprungligen av robertkarlsen:

Skulle vara så typiskt apple. Gör dom det, då säljer jag mina Apple prylar och skaffar annat!

Varför denna reaktion då?

Det behöver ju inte bli någon skillnad större mot var det är idag, mer än att vi slipper fippla med och byta SIM-kort.

Det är ju inte omöjligt att fortfarande låsa en mobil till en operatör under en viss tid, bara för att man inte längre har ett fysiskt SIM-kort.

Dr Tinnitus

Ursprungligen av Dr Tinnitus:

Varför denna reaktion då?
Det behöver ju inte bli någon skillnad större mot var det är idag, mer än att vi slipper fippla med och byta SIM-kort.
Det är ju inte omöjligt att fortfarande låsa en mobil till en operatör under en viss tid, bara för att man inte längre har ett fysiskt SIM-kort.
Dr Tinnitus

Det handlar nog mer om princip. Apple ska inte ha möjligheten att kontrollera detta område. Som tidigare påpekats så kan det säkert användas till att bland annat hindra "gråimporten", och varför ska då Apple eller andra företag hindra mig från att köpa en iPhone 4 i t.ex. UK istället för i Sverige?

Nej, någonstans måste man dra en gräns.

  • Medlem
  • International user
  • 2010-11-19 18:03
Ursprungligen av Tobias Schelin:

Det handlar nog mer om princip. Apple ska inte ha möjligheten att kontrollera detta område. Som tidigare påpekats så kan det säkert användas till att bland annat hindra "gråimporten", och varför ska då Apple eller andra företag hindra mig från att köpa en iPhone 4 i t.ex. UK istället för i Sverige?

Nej, någonstans måste man dra en gräns.

Om Apple vill hindra gråimporten så kan de göra det redan idag.

Ursprungligen av zappee:

Om Apple vill hindra gråimporten så kan de göra det redan idag.

Jag tror inte att Apple får förhindra dig att köpa en iPhone 4 i t.ex. England. Däremot kan de ju så klart vägra att skicka telefonen till dig i Sverige, och därmed tvinga dig att gå genom en mellanhand eller åka dit och köpa den personligen.

  • Medlem
  • International user
  • 2010-11-19 23:40
Ursprungligen av Tobias Schelin:

Jag tror inte att Apple får förhindra dig att köpa en iPhone 4 i t.ex. England. Däremot kan de ju så klart vägra att skicka telefonen till dig i Sverige, och därmed tvinga dig att gå genom en mellanhand eller åka dit och köpa den personligen.

Vilket de inte gör.

Ursprungligen av robertkarlsen:

Skulle vara så typiskt apple. Gör dom det, då säljer jag mina Apple prylar och skaffar annat!

Tror knappt inte dom genomför detta retroaktivt på redan levererade prylar. Men du kan ju välja andra fabrikat nästa gång du köper.

Ursprungligen av robertkarlsen:

Skulle vara så typiskt apple. Gör dom det, då säljer jag mina Apple prylar och skaffar annat!

Skulle knappast sluta använda Mac OS X bara för att jag inte skulle använda iPhone...

Använder en SonyEricsson idag samt massor av Apple produkter hur deras policy än skulle bli angående SIMkort. iPhone kan jag fortsätta att leva utan...

LCR

  • Medlem
  • 2010-11-19 15:50
Ursprungligen av robertkarlsen:

Skulle vara så typiskt apple. Gör dom det, då säljer jag mina Apple prylar och skaffar annat!

Ja det är ju viktigt att få bli våldtagen av en och samma teleoperatör i minst två år...

Ursprungligen av robertkarlsen:

Skulle vara så typiskt apple. Gör dom det, då säljer jag mina Apple prylar och skaffar annat!

Vaffodådå?

Är en alldeles för stor Ray Bradbury fan för att göra relativt neutrala inlägg i en sådan här debatt.

Jag tycker att mycket av det Apple gör är allt annat än bra, både kortsiktigt och långsiktigt (se andra trådar om liknande ämnen).

Redan som situationen är idag med att det inte går att backa i iOS versioner (ominstallera) och aktiveringen av iPhone gör att jag minimerar mitt iOS användande.

LCR

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-11-19 14:25
Ursprungligen av Björnström:

Hur skulle mobilvärlden förändras om SIM-korten var inbyggda? Då går det nog inte att importera telefoner från utlandet längre till exempel...

Kunde inte läsa artikeln på grund av registreringen...

Finns det någon annan öppen sajt som visar vad det hela egentligen handlar om? Jag förstår inte varför det måste blir mer låsningar bara för att man använder modernare teknik.

Ursprungligen av pesc:

Kunde inte läsa artikeln på grund av registreringen...

Och man får inte citera Financial Times - får upp en stor copyright varning när man tar "copy" på deras sida

Ursprungligen av Björnström:

Och man får inte citera Financial Times - får upp en stor copyright varning när man tar "copy" på deras sida

Kan du inte skärmdumpa den? "bulle + shift +4"

Ursprungligen av pesc:

Kunde inte läsa artikeln på grund av registreringen...

Finns det någon annan öppen sajt som visar vad det hela egentligen handlar om? Jag förstår inte varför det måste blir mer låsningar bara för att man använder modernare teknik.

Det är väl samma symptom som skivbolagen visat upp att bra tag nu. Klamrar sig fast vid gammal teknik för att de blir feta av det.

  • Medlem
  • Hillared
  • 2010-11-19 14:31

Är det inte så att man egentligen vill flytta in möjligheten att lagra informationen på SIM-kortet (operatör, tjänster mm) till ett minne i telefonen istället för att krångla med simkortshållare osv?
Så uppfattar jag det (kan inte läsa artikeln). Som jag ser det (lekman på detta ) så ligger simkortets information i ett litet minne i telefon istället för i minnet på simkortet. Kan det inte bli så att man "flashar" det minnet i telefonen med information från operatören beroende på om man byter osv? Lite som att man synkar sin iPhone mot iTunes idag när man tagit bort operatörslåset.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-11-19 15:26
Ursprungligen av Björnström:

Apples idé är tydligen att bygga in SIM-kortet i telefonen så att telefonen blir låst till Apple.

...

Operatörerna hotar med att sluta subventionera telefonerna vilket kan påverka Apples försäljning.

...

Då går det nog inte att importera telefoner från utlandet längre till exempel

Jag ser det hela tvärt om (som vanligt ).

Idag använder tele-operatörerna inlåsning och säljer låsta telefoner. Detta gör det svårare att importera lurar från utlandet. Det är även svårare om man köpt sin telefon hos Telia, fått den låst, åker till Thailand en månad och vill köpa ett kontant SIM-kort där.

Detta skulle ju vara ett sätt att bryta operatörernas kontroll över kunderna och ge kunderna möjligheten att välja fritt, efter pris och tillgänglighet. Utmärkt tycker jag som kund, men förstår om operatörerna blir oroliga. Perfekt om operatörerna tvingas konkurrera med service (Visual Voice Mail???) istället för inlåsningsfasoner.

På vilket sätt skulle detta ge Apple mer kontroll över luren än de redan har (med tanke på att de redan kontrollerar iOS och dess uppgraderingar)?

Största hindret för denna utveckling är väl att operatörerna konstrar och vägrar sälja abonnemang om de inte får låsa in.

Jag ser SIM-kortet som en boot-floppy. Dags att göra sig av med den och sköta registrering av telefonnummer över internet, speciellt om telefonen har internet.

  • Medlem
  • International user
  • 2010-11-19 15:32
Ursprungligen av pesc:

Jag ser det hela tvärt om (som vanligt ).

Idag använder tele-operatörerna inlåsning och säljer låsta telefoner. Detta gör det svårare att importera lurar från utlandet. Det är även svårare om man köpt sin telefon hos Telia, fått den låst, åker till Thailand en månad och vill köpa ett kontant SIM-kort där.

Detta skulle ju vara ett sätt att bryta operatörernas kontroll över kunderna och ge kunderna möjligheten att välja fritt, efter pris och tillgänglighet. Utmärkt tycker jag som kund, men förstår om operatörerna blir oroliga. Perfekt om operatörerna tvingas konkurrera med service (Visual Voice Mail???) istället för inlåsningsfasoner.

På vilket sätt skulle detta ge Apple mer kontroll över luren än de redan har (med tanke på att de redan kontrollerar iOS och dess uppgraderingar)?

Största hindret för denna utveckling är väl att operatörerna konstrar och vägrar sälja abonnemang om de inte får låsa in.

Jag ser SIM-kortet som en boot-floppy. Dags att göra sig av med den och sköta registrering av telefonnummer över internet, speciellt om telefonen har internet.

Intressant! Om det skulle vara såhär skulle man även slippa jaga SIM-kort när man är utomlands. Istället surfar man bara in på en websida och väljer ett avtal (ex 1 månad kontantkort, 6 mån abonnemang etc).

Man skulle då alltid få en totalt olåst telefon och kanske till och med kunna ha två operatörer igång samtidigt. Typ multiSIM.

  • Medlem
  • 2010-11-19 15:49
Ursprungligen av Björnström:

Operatörerna klagar över att dom endast kommer stå för själva nät-uppkopplingen där dom inte kan konkurrera med mycket mer än priset. Apple står för tjänsterna och "upplevelsen".

Jag fattar att operatörerna blir oroliga, men vad är det egentligen för "tjänster och upplevelser" som de tror att de konkurrerar med? Förinstallerade crapware på telefoner med deras abonnemang? Musiktjänster med ett taffligt utbud till höga priser? Nyhetsportaler som erbjuder en bråkdel av en normal nyhetssida på nätet? Dagens horoskop och aktiekurser via SMS till en icke-ringa kostnad?

Operatörer, ge upp. Redan nu är det ingen som är intresserade av era tjänster förutom själva nätuppkopplingen...

  • Oregistrerad
  • 2010-11-19 15:53

I framtiden har alla mobila mojänger "inbyggt" SIM (eller vad det kommer att kallas för den dagen) - precis som datorer har inbyggt nätverkskort (MAC-adress). SIM är en parentes i utvecklingen.
Apple är bara först som vanligt.

  • Medlem
  • 2010-11-19 16:02
Ursprungligen av James Clerk Maxwell:

I framtiden har alla mobila mojänger "inbyggt" SIM (eller vad det kommer att kallas för den dagen) - precis som datorer har inbyggt nätverkskort (MAC-adress). SIM är en parentes i utvecklingen.
Apple är bara först som vanligt.

+1

Du har just vunnit ett internet.

Embedded SIM cards with remote activation planned for 2012 by the GSM Association

kommenterar till detta är Operatörerna kommer att släpas in detta nya val som kunden kommer att få.

Ursprungligen av cubeuser_vol2:

Embedded SIM cards with remote activation planned for 2012 by the GSM Association

kommenterar till detta är Operatörerna kommer att släpas in detta nya val som kunden kommer att få.

Que? Jag förstod inte direkt vad du egentligen menade med inlägget? Att operatörerna ska släpas in på detta? Men vilka tror du egentligen är med i GSM Association?

Citat:

The GSMA-led task force comprises a group of leading technical experts drawn from operators including AT&T, China Mobile, Deutsche Telekom, France Telecom Orange, KT, NTT DOCOMO, SK Telecom, Telecom Italia, Telefonica, Verizon Wireless and Vodafone. The group will work in cooperation with major SIM producers.

Intressant att notera att Verizon Wireless också är med...

Ursprungligen av BlackSmp:

Que? Jag förstod inte direkt vad du egentligen menade med inlägget? Att operatörerna ska släpas in på detta? Men vilka tror du egentligen är med i GSM Association?

Intressant att notera att Verizon Wireless också är med...

ja, det skrivs om att operatörerna skall "vägra" och annat... , men i själva verket så är de med i detta från grunden. Därmed inte sagt att alla är överens i denna grupp om vilken riktning som är den man slutligen väljer. Men visst blev det snabbt debatt om "iphone" var med på löpsedeln?

mest det jag ville belysa.. utan att verka konspiratorisk

Ursprungligen av James Clerk Maxwell:

I framtiden har alla mobila mojänger "inbyggt" SIM (eller vad det kommer att kallas för den dagen) - precis som datorer har inbyggt nätverkskort (MAC-adress). SIM är en parentes i utvecklingen.
Apple är bara först som vanligt.

Är Apple verkligen först?

Ursprungligen av James Clerk Maxwell:

I framtiden har alla mobila mojänger "inbyggt" SIM (eller vad det kommer att kallas för den dagen) - precis som datorer har inbyggt nätverkskort (MAC-adress). SIM är en parentes i utvecklingen.
Apple är bara först som vanligt.

Helt riktigt.

Det blir som disketten 8", 5.25" 3.5" -> borta (minnepinne)

Simkort som ett kreditkort , Sim, miniSim(ip4+iPad), borta (inbyggt).

En lucka mindre, en detalj mindre att fräsa ur, ett hål mindre för fukt&smuts att komma in i luren.

Bara bra.

Ursprungligen av James Clerk Maxwell:

I framtiden har alla mobila mojänger "inbyggt" SIM (eller vad det kommer att kallas för den dagen) - precis som datorer har inbyggt nätverkskort (MAC-adress). SIM är en parentes i utvecklingen.
Apple är bara först som vanligt.

Nu är väl SIM-kort och nätverkskort inte riktigt jämförbart eftersom SIM-kortet inte hanterar nätverksaccessen utan abbonemanget (i din analogi skulle det vara din internetleverantör). Du kan ha hur många inbyggda nätverkskort som helst - utan en internetleverantör så får du ändå ingen tillgång till internet.

MAC-adressens motsvarighet är inte kopplat till SIM-kortet utan till just telefonen: IMEI

Citat:

IMEI, akronym av International Mobile Equipment Identity, är en personlig identifiering för alla GSM- och UMTS-mobiltelefoner. Identifieringen är oftast utskriven på eller under telefonens batteri. Identifieringsnumret kan också visas genom att man knappar in *#06# i telefonen. IMEI används av GSM-nätverket för att fastställa och godkänna mobiltelefoner, och kan på så sätt stoppa stulna mobiltelefoner och göra dem oanvändbara.

  • Medlem
  • International user
  • 2010-11-20 11:02
Ursprungligen av BlackSmp:

Nu är väl SIM-kort och nätverkskort inte riktigt jämförbart eftersom SIM-kortet inte hanterar nätverksaccessen utan abbonemanget (i din analogi skulle det vara din internetleverantör). Du kan ha hur många inbyggda nätverkskort som helst - utan en internetleverantör så får du ändå ingen tillgång till internet.

MAC-adressens motsvarighet är inte kopplat till SIM-kortet utan till just telefonen: IMEI

Fast du kan ha hur många sim-kort som helst, är de inte kopplade till ett abonnemang så får du ingen tillgång till Internet.

Bevaka tråden