Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

F-knapparna fungerar inte! Blir galen!

Tråden skapades och har fått 13 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej!

Mina F-knappar slutade fungera häromdagen. Blir galen, hjälp mig!

F1, F2 (justering av skärmljus) samt F10, F11 och F12 (reglering av ljud) fungerar inte. Jag har varit inne på inställningar av tangentbord och bockat av "Använd F1 och F2 osv.......". Volymknapparna bör alltså fungera utan att man håller in fn-knappen. Det funkar inte, varken med eller utan fn-knapp. Övriga knappar fungerar utan problem (t.ex. få upp dashboard m.m).

Googlat i över sex timmar, men inte hittat någon med samma problem!

Jag vet inte hur du googlat i sex timmar utan att hitta någon information om det, men jag hjälper dig att göra det igen.
På de 10 första resultaten fick jag minst 5 förklaringar och lösningar.

Let me google that for you

Har du kollat systeminställningarna? Det går att slå på/av hur F-tangenterna ska fungera.

kaptang: Nepp, jag hittar verkligen ingen lösning på mitt problem. De flesta med liknande problem, hade inställningen "Använd F1 och F2 osv....." i bockad. Är ganska ny med mac.

CyberPet: Redan kollat dessa inställningar!

Iofs så tror jag inte själv på mitt förslag men kanske just de knapparna har gått sönder? Har du något program som har någon inställningsfunktion som du kan ställa in till dessa knappar och se om du får någon reaktion?

du skulle kunna gå till tangebordinställningarna och försöka att ändra kortkommandot för exempelvis skärmbilder så att de använder de problematiska knapparna?

Eller prova med att "återställa förval". det är kanske något som har råkat definera om just dessa knappar.

Ursprungligen av BlackSmp:

Iofs så tror jag inte själv på mitt förslag men kanske just de knapparna har gått sönder? Har du något program som har någon inställningsfunktion som du kan ställa in till dessa knappar och se om du får någon reaktion?

du skulle kunna gå till tangebordinställningarna och försöka att ändra kortkommandot för exempelvis skärmbilder så att de använder de problematiska knapparna?

Eller prova med att "återställa förval". det är kanske något som har råkat definera om just dessa knappar.

Knapparna fungerar eftersom att jag t.ex. kan få upp t.ex dashboard om jag håller in fn-knappen tillsammans med f12. Även testat "återställa förval".

Har du tryckt in nån sån där irriterande Num Lock eller Caps Lock? Några "handikappsinställningar" (Systeminställningar -> Hjälpmedel) som råkat slås på av misstag?

Ursprungligen av johan_tanying:

Har du tryckt in nån sån där irriterande Num Lock eller Caps Lock? Några "handikappsinställningar" (Systeminställningar -> Hjälpmedel) som råkat slås på av misstag?

Varit inne på systeminställningar -> hjälpmedel och kollat flera gånger... Allt ser ut som det ska. Om du har lust och tid, kan du väl printa hur dina inställningar ser ut. Tror dock inget är knasig där.

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2010-11-19 17:27

Kanske man kan använda ett program som detta för att testa om knapparna funkar, det läser koden på den knapp som trycks ner:

Download Full Key Codes 1.2 Free - A little utility to display code informations about each key of the keyboard - Softpedia

Händer ingenting alls? Kommer inte högtalarindikatorn upp? Kan du styra ljudet på något annat sätt?

Ursprungligen av BlackSmp:

Händer ingenting alls? Kommer inte högtalarindikatorn upp? Kan du styra ljudet på något annat sätt?

Nej, högtalarindikatorn dyker inte upp. Ikonen för reglering av skärmljuset visas inte heller. Inget händer dvs. Kan reglera ljudet "manuellt" via systeminställningar och högtalarikonen i menyraden.

Någon idé?

Har du provat att logga in som en annan användare? Ska pa en ny "ren" användare. Om knapparna fungerar som de ska i ett annat konto är det troligen någon inställningsfil som ballat ur.

Kasta/flytta då alla filer som heter något i stil med com.apple.....keyboard....plist i användare/[användarnamn]/bibliotek/preferences. Det kan finnas fler filer som har med keyboard-layout att göra trots att det inte framgår av namnet. Man får pröva sig fram.

Ursprungligen av M. Sundbom:

Har du provat att logga in som en annan användare? Ska pa en ny "ren" användare. Om knapparna fungerar som de ska i ett annat konto är det troligen någon inställningsfil som ballat ur.

Kasta/flytta då alla filer som heter något i stil med com.apple.....keyboard....plist i användare/[användarnamn]/bibliotek/preferences. Det kan finnas fler filer som har med keyboard-layout att göra trots att det inte framgår av namnet. Man får pröva sig fram.

Hmm... lustigt. När jag öppnar "konton" i systeminställningar står det följande:
Fel i inställningar - Kunde inte läsa in inställningspanelen konton.

Kan jag testa kasta alla filer du nämnt, utan att skapa ett nytt konto?

Du kanske skulle prova med Skivverktyg och reparera skivbehörigheter. Det brukar vara en sådan där allmän reparation som kan lösa en del konstiga problem - och som skulle kunna passa in med kontoproblemet

1
Bevaka tråden