Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

iPhone 4 "i skadetoppen" enligt Dagens Nyheter

Tråden skapades och har fått 35 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Dyr men oerhört skör - så beskrivs iPhone 4 i landets största dagstidning.

Den unika designen av iPhone 4 med glas på båda sidor av chassit orsakar enormt mycket serviceärenden som inte täcks av garantin. Detta har i sin tur följts av ärenden i Allmänna Reklamationsnämnden och många sura ägare.

99mac har enormt mycket iPhone-användare och borde kunna utgöra ett vettigt underlag för en omröstning. I en undersökning 2009 hade 81% av besökarna en iPhone och den siffran har knappast sjunkit senaste året...

Citat:

Den nya Iphone 4 lanserades i våras. I Sverige började de första exemplaren säljas i slutet av juli och i dag ligger den hett eftertraktade modellen i topp på försäljningslistorna. Men den smarta mobilen klättrar också när det gäller skador. Den svaga länken på både föregångaren, Iphone 3, och den uppgraderade Iphone 4, är glaset. Dessutom har Iphone 4 glas på både fram- och baksida. En Iphone kostar mellan 6.000 och 8.000 kronor.

Det amerikanska hemelektronikförsäkringsföretaget Squaretrade har synat över 20.000 olycksdrabbade Iphone 4. Bolagets granskning visar att under de fyra första månaderna som Iphone 4 varit bruk är glasskadorna drygt 80 procent fler än de som drabbat föregångaren Iphone 3G.

Här är artikeln i DN:
Succémobilen i skadetoppen - DN.se

Har du spräckt glaset på din iPhone 3 och/eller 4? Hur lagade du den - kommentera!

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-11-19 13:35

Ja, tappade min 3GS efter en vecka på grovt grus. Fick en ny mot en självkostnad på 2500 hos tre, tog det på hemförsäkringen.

Har haft den i ett fodral sedan dess.

Min 3G lyckades jag fan tappa i ALLT hårt som går att tappa i utan att det hände något. Sedan råkade den falla 50 cm från ett litet bord ner på golvet och då hade skärmen gjort sitt. Lite komiskt efter allt den varit med om.

Har tappat min iphone 2g utan case i stengolv från midjehöjd 2 gånger och inget har hänt.
Vad gäller min iphone 4 har jag den i case och inte tappat den än. Ska göra mitt bästa för att se till att det förblir så

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2010-11-19 14:20

Min 3G gick i golvet/marken ett flertal gånger, körde aldrig fodral/case till den. Varje gång jag plockade upp den steg pulsen innan jag hunnit titta så att glaset var helt.

Min 4:a har ett fylleskal. Men det är mest för att jag fick det via skal-programmet. Jag är osäker om jag hade skaffat ett om det inte varit gratis.

  • Medlem
  • International user
  • 2010-11-19 14:28

Jag röstade JA (iphone 2G), det var eg min fru som mördade den men det var ju min så... Det krävdes dock en rejäl luftfärd ner i ett klinkergolv för att spräcka skärmen. Jag har själv tappat både 2G och 4G fler gånger än jag kan minnas utan att den skadats.

Visst är telefoner med så stor skärm utsatta men att kalla iphone för "oerhört skör" är nog att ta i.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2010-11-19 14:36

Finns det inga jämförelser mellan olika smartphones med avseende på glasets hållbarhet? Skulle vara kul att se hur iPhone 4 står sig mot andra premiumprodukter.

Ursprungligen av Kasaen:

Skulle vara kul att se hur iPhone 4 står sig mot andra premiumprodukter.

Finns det några andra premiumprodukter är då motfrågan?

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2010-11-19 18:15
Ursprungligen av Björnström:

Finns det några andra premiumprodukter är då motfrågan?

Ett par citationstecken kring premiumprodukter hade kanske varit på sin plats.

  • Medlem
  • Vimmerby
  • 2010-11-19 21:41
Ursprungligen av Björnström:

Finns det några andra premiumprodukter är då motfrågan?

He shoots. He Scooooooores!!!

  • Medlem
  • Trollbäcken
  • 2010-11-19 15:16

Har dängt både min 3G och 4G i klinkersgolv ett antal gånger utan några skador...

  • Medlem
  • International user
  • 2010-11-19 15:33

På min 3G har jag en spricka i plasten, vid laddningskontakten. iPhone 4 är än så länge utan skador.

Jag är glad att Apple bytte plastbaksidan mot glas.
Det var det första som gick sönder på min 3G, fick precis som "-David-" en spricka, sedan sprack det även upp runt volymknappen och hela metallknappen ramlade bort.. :/

  • Medlem
  • International user
  • 2010-11-19 15:58
Ursprungligen av rosen888:

Jag är glad att Apple bytte plastbaksidan mot glas.
Det var det första som gick sönder på min 3G, fick precis som "-David-" en spricka, sedan sprack det även upp runt volymknappen och hela metallknappen ramlade bort.. :/

Alla tester tycks peka på att nya glasbaksidan är skörare än plastdito. Dina anekdotiska erfarenheter till trots.

Två telefoner inom en månad - min egna och sedan tappade grabben sin...

  • Medlem
  • International user
  • 2010-11-19 17:05

Jag hoppas att bara för att jag röstade nej tappar jag inte min iPhone 4 i backen. Peppar peppar

Även om iPhone 4 ser väldigt elegant ut med glas på både fram och baksidan så hoppas jag att Apple ändrar designen nästa år och byter ut glas baksidan mot plast. Det skulle göra den lite lättare och vara tåligare mot slag.

//Rob

  • Medlem
  • International user
  • 2010-11-19 18:07

Vilken nyhet DN, bara drygt en månad efter....

iPhone 4 More Prone to Accidental Damage Than 3GS - Mac Rumors

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-11-19 18:19

Har aldrig tappat min iPhone. Men då är jag också av försiktig natur. Jag betraktar den som en dator. Vem skulle till exempel berusad dra fram sin Mac Pro på krogen och låta sina berusade polare bolla runt med den? Eller tappar ni era iPhones nyktra, på gatan, helt utan anledning? Då kanske det är dags att uppsöka läkare.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2010-11-19 18:22
Ursprungligen av marf:

Har aldrig tappat min iPhone. Men då är jag också av försiktig natur. Jag betraktar den som en dator. Vem skulle till exempel berusad dra fram sin Mac Pro på krogen och låta sina berusade polare bolla runt med den? Eller tappar ni era iPhones nyktra, på gatan, helt utan anledning? Då kanske det är dags att uppsöka läkare.

Alkohol ökar ju självklart risken. Men jag har tappat mycket, och däribland telefoner, i marken även nykter.

Det är ju inte så att det sker varje dag, men då och då är det längre mellan hjärna och hand.

En bekant till mig tappade sin iPhone i ett glas vin. Även om fallet var mjukt så tålde inte fånen alkohol.

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2010-11-19 21:44

Har tappat min 3Gs ex antal ggr men lyckas alltid sparka till den innan den landar så konstigt nog har den inte gått sönder än. Kör utan skydd förutom när jag är ute på byggarbetsplatser. Annars alltid utan skydd, man ska ju njuta av mobilen!

  • Medlem
  • Vimmerby
  • 2010-11-19 21:47

Jag cyklade vid tillfället ca 25 kilometer i timmen. Jag skulle upp på en trottoar och missbedömde höjden på den. Jag tog en präktig nose dive och fick sy 5 stygn i hakan. I min vänstra ficka hade jag som alltid min, på den tiden, iPhone 3g.

Efter jag ställt mig upp och konstaterat att "satan, hakan måste sys" insåg jag att telefonen inte låg kvar i fickan längre. Tre meter framför mig ligger den på marken. Med glaset nedåt.

"Jahopp... sy i hakan och köpa ny mobil blev min andra tanke"

Jag röstade nej. Telefonjäveln höll! Inte en repa ens. Som tur är gled den med glaset nedåt, kanske man ska säga!?

Idag har jag en iPhone 4. Har tappat den lite här och där. Vanligast är väl klinkersgolvet på dass. Från ca 40 cm höjd ;-). Inget sprickor än, tack gode gud!!!!.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-11-20 10:26

Har en litet läderfodral :"> till min vita lille 3gs så den har skyddat ett fall i backen.

Läder, läder , läder doftar gott O:-)

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2010-11-20 10:46

Men, det kanske inte är så stor skadefrekväns om man samtidigt tittar på antalet sålda lurar.
Ju fler telefoner som säljs, dessto fler skador blir det.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-11-20 13:41

Som jag skrev mitt i myllret av hat (och folk som tycker de är otroligt fyndiga för att de har kommit på att man kan stava det "i-Fån" samt kommer med tröttsamma skämt om frukter) på DN:s kommentarer:

Aldrig tidigare har den stora massan haft en smartphone. En smartphone är stor och tung och går sönder om man tappar den. Man kan inte jämföra rakt av med en billig liten simpel mobil.

När en dyr smartphone går sönder väljer man också betydligt oftare att göra försäkringsärende av det. En billig simpel mobil kostar ofta mindre än självrisken och även om den inte gör det bryr man sig inte lika mycket om att laga just den - man skiter i den och köper en ny.

Och till sist så är iPhone den utan tvekan mest populära smartphonen. Självklart är den då kraftigt överrepresenterad i "skadetoppen".

Min 3GS (med siliconfodral) har överlevt minst 2st tvåmeters fall och minst 5st enmetersfall.
Jag får alltid skit av tredkänsliga vänner för att jag skaffar fodral till mina prylar, själv kallar jag det självinsikt... ^^

Glaset är helt. Däremot har sonen badat med den. Går visst att fixa för en dryg tusing så det är det väl värt.

  • Medlem
  • International user
  • 2010-11-21 20:42
Ursprungligen av Blackers:

Glaset är helt. Däremot har sonen badat med den. Går visst att fixa för en dryg tusing så det är det väl värt.

Ge din son en gummianka istället för en iPhone nästa gång han går och badar.

//Rob

Ursprungligen av Robo-X:

Ge din son en gummianka istället för en iPhone nästa gång han går och badar.

//Rob

Vad ska man då med Rubber Duck-appen till?

Själv så har jag tappat min 3Gs ett par gånger, men har lyckats dämpa fallet med foten de gånger det hänt. Endast blivit några repor på äpplet (...inte kul...) och hörn som skavts lite grann

Rätt intressanta resultat i omröstningen - tycker inte ni det?

Bevaka tråden