Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Krönika: 99mac lägger grunden för framtiden

Tråden skapades och har fått 25 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Rubriken är väldigt pretentiös men sammanfattar rätt bra vad vi jobbat med dom senaste veckorna. Denna vecka kommer vi uppgradera 99mac sajten till version 4.0 och jag tänkte berätta lite om vad vi planerat.

Under sajtens första två levnadsår (2001-2003) använde vi oss av en forumprogramvara kallad UBB som då var ledande men som byggde på tusentals filer istället för en databas vilket gjorde sökningar till ett gigantiskt projekt i takt med att sajten växte. Varje tråd var en fil - gissa om det tog tid att söka igenom sajten när vi hade 25.000 trådar...

Sedan 2003 har vi använt vBulletin ramverket som idag är världens främsta community-programvara med över 100.000 installationer och många av världens största forum använder vB som det ofta förkortas. vBulletin har genomgått stora förändringar senaste två åren sedan dom gick ifrån en ett mindre entusiastföretag i England till att nu ägas av ett amerikanskt börsnoterat företag som flyttat utvecklingen till Los Angeles.

Uppdateringen för dig
99mac planerar nu att gå över till vBulletin 4 - senaste versionen av ramverket. För dig som användare innebär det en hel del småförbättringar som kommer uppenbara sig efter uppdateringen och dom närmaste veckorna då vi inte tänkt slå på alla nya knappar & funktioner på en gång. En av dom mest efterfrågade funktionerna ligger fortfarande några veckor bort: 99mac iPhone App.

Vi kommer gå igenom forumet rejält och försöka göra det med överskådligt. Ett forum för iPod mini var najs en gång i tiden men nu är det snart 2011...

En riktigt efterlängtad funktion är det nya CMS-systemet som gör att vi för första gången kan skilja på foruminnehåll och redaktionellt innehåll. Fram tills idag har förstasidans material alltid genererats från forumet (som denna krönika).

Uppdateringen för oss
För oss som bygger sajten innebär uppdateringen en hel del jobb. Alla skins/templates är nu 100% CSS (äntligen) men dom måste byggas om från noll. Alla plug-ins och moduler som byggts för tidigare versioner måste skrivas om och det har tagit 1.5 månad.

Arvid och Adrian jobbar med veckovisa iterationer (uppdateringar) i Pivotal Tracker och vi kommer ha ett system för er alla att buggrapportera och lämna "feature requests". Vår plan är att släppa uppdateringar av sajten varje vecka framöver.

Kommande helg stänger vi för uppdatering
Mer information om det här.

Följ uppdateringarna via Facebook när 99mac är nere:
http://www.99.se/nyheter-99/282143-foelj-99mac-pa-facebook.html

  • Medlem
  • 2010-11-15 11:39

Låter om ett hästjobb. Låter mycket trevligt med iPhone app måste jag säga.

Strålande!

Men... jag då? vad ska jag göra under tiden? Sluta skrämma mig sådär! Det är inte kul

Låter riktigt spännande!

  • Medlem
  • Göteborg/Maastricht
  • 2010-11-15 17:55

Kul! Imponerande jobb ni lägger ner.

  • Medlem
  • Jakobsberg
  • 2010-11-15 18:38

Yes! RIKTIGT najs med en app!

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2010-11-15 19:57

Ni är bara BÄST

Ser fram mot det med spänning !

Samma här, ser fram emot det - ett tecken att jag måste börja komma tillbaka till forumet och inte bara använda RSS.

Ser fram emot det! Ni gör ett riktigt bra jobb!

Imorgon bitti börjar arbetet med att finslipa det som är unikt för 99mac och ju mer man gräver desto mer hittar man - blir fullt ös sista dagarna inför lanseringen...

CMS = content management system som kuriosa.

Björnström - Jag undrar jag om lärande/kurs aspekten kommer med i det nya.

Jag har skrivit till dig en gång om detta.

Det som kunde vara intressant då är ett LMS liknande upplägg.

LMS = Learning management system

Ursprungligen av cubeuser_vol2:

CMS = content management system som kuriosa.

Björnström - Jag undrar jag om lärande/kurs aspekten kommer med i det nya.

Jag har skrivit till dig en gång om detta.

Det som kunde vara intressant då är ett LMS liknande upplägg.

LMS = Learning management system

Berätta mer!

99Mac är trevligast när Björnström är hemma och pillar med sidan

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2010-11-17 16:11
Ursprungligen av Mutant:

99Mac är trevligast när Björnström är hemma och pillar med sidan

Jag håller med, han ska hålla sig hemma

Vill bara påminna om att vi stänger ner sajten ganska snart så ni inte blir chockade och förvånade

Ursprungligen av Björnström:

Vill bara påminna om att vi stänger ner sajten ganska snart så ni inte blir chockade och förvånade

Jag får väl ta och börja jobba lite istället då...

Jag startade om 99mac webservern nyss efter 84 dagars uptime.

Inom femton minuter gör vi en sista check och alla får chansen att säga "go/no go" för lanseringen. Sen stänger vi och drar igång!

Ursprungligen av Björnström:

Inom femton minuter gör vi en sista check och alla får chansen att säga "go/no go" för lanseringen. Sen stänger vi och drar igång!

Blev det "no go"? Nu har det gått betydligt mer än 15 minuter - nästan 2 timmar.

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Blev det "no go"? Nu har det gått betydligt mer än 15 minuter - nästan 2 timmar.

Japp - Arvid kunde inte ge tummen upp för en del han byggt så vi skjuter på uppdateringen några timmar medan han bygger om en import/export modul.

Det gör egentligen inte så mycket eftersom sajten är öppen under tiden. Tanken med "go/no go" mötet är just att man ska vara helt redo innan vi drar igång så att inte stoppet blir så långt.

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2010-11-19 11:43

Lycka till

Ser fram emot helgens resultat.

Ni får hemskt gärna uppdatera er Twitter-feed (http://www.twitter.com/99se för den som inte riktigt har koll) under arbetets gång så att vi får samma insikt där som ni kommer att ge på Facebook.

Ursprungligen av Tobias Schelin:

Ser fram emot helgens resultat.

Ni får hemskt gärna uppdatera er Twitter-feed under arbetets gång så att vi får samma insikt där som ni kommer att ge på Facebook.

Ingen av oss här kör Twitter (och tyvärr äger vi inte 99mac kontot) så det kommer inte hända denna helg tyvärr. Men det är kanske något vi skulle titta på.

Låter som Apollo 13

-Allright Apollo flight controllers, I need a Go or No go for the moon..
- Boosters - Go
- Capcom - We're Go
...

Skönt när man hittar felen innan..

Arvid är klar med modulen som behövde skrivas om så vi planerar nytt "go/no go" möte inom kort!

1
Bevaka tråden