Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Snart köper jag en Dell!

Tråden skapades och har fått 22 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-06-02 17:37

Jag måste få avreagera mig! Sedan februari har min PM 2x867 MDD varit på service 5 gånger och under mer än 8 veckor. Min ÅF/serviccenter försöker få den DOA:d av Apple, men icke! Hittills är power supply och processorkort bytt. Problemet tycks vara av hårdvarunatur och resulterar i ständiga kernelpanics. När jag lämnade in burken första gången var den ett knappt halvår gammal. Är detta verkligen rimligt?:mad: Jag gillar Apples produkter och har köpt mer av dessa än vad som skulle kallas sunt, har heller aldrig haft några egentliga problem förrän nu... Jag använder datorn i jobbet och känner mig nu som en taxi-chaufför utan bil. Detta inlägg skriver jag från min server...jag är så in i h-e j-a besviken på Apples brist på service. Ska jag gå och köpa en PeCe nu?

snacka med konsumentverket om det hela...

jag är inte säker på detta, men det kan ju vara värt att kolla upp...

en kund har rätt till att häva köpet om det varit inne på reparation för samma fel mer än 3 gånger.
OBS, för samma fel alltså !!!
de första 3 gångerna är det upp till försäljaren om han ska reparera varan eller lämna en ny vara.
efter dessa 3 gånger så är det upp till kunden om han vill ha en ny vara eller pengarna tillbaka.

som sagt, inte helt hundra på detta, men kolla med konsumentverket, dom lär ju ha järnkoll.

datorer kanske också skiljer sig från "vanliga" varor, men i slutändan så...

Jag hade ju inte varit nöjd med skiten, jag hade domderat och krävt mina pengar tillbaka för länge sedan.

M

alternativt så snacka med tidningar och media, apple vill kanske inte ha dålig publicitet....

Nu kan du ju råka ut för motsvarande otursexemplar vilken produkt du än skaffar iofs. Det där är ju inget vanligt strul på en ny dator. Trist att du inte får ny maskin men fortsätter strulet så kan du ju faktiskt bli "uppgraderad" längre fram om nya modeller släpps.

Dra ditt fall för konsumentrådgivaren på kommunen och kolla vad konsumentlagen säger om liknande ärenden.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-06-02 19:20

Det är två problem: Det första är att den norska snubben som sitter på Apples kundtjänst på Irland skiter fullständigt i mina problem och säger rakt ut att jag ska försöka häva köpet hos min ÅF. Det andra är att min ÅF då hette Core. Core finns inte längre... jag lämnade in den på InLife (som är delar av fd Core) för service. De har varit hyggliga men har knappast lust/skyldighet att byta ut min burk och själva stå för kostnaden.

Det fjantigaste i hela historien är ju att min burk nu kostat Apple mer än de fick för den vid försäljning med tanke på uybytesdelar och alla servicetimmar. Det hade mao varit billigare för dem att byta ut den med en gång. Jag rekomenderar fö att de byter ut sin kundtjänst!:mad:

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-06-02 19:30

Begär att få tala med norrbaggens chef. Berätta att du har verkliga problem med datorn och vill ha hjälp med det. Om det ändå inte funkar gör du in en anmälan till Konsumentverket.

Att du skulle ha rätt att häva köpet och få pengarna tillbaka efter att samma fel behövt åtgärdas tre gånger låter bekant och stämmer nog enligt konsumentköplagen eller vad den heter. Kolla som sagt med din kommun. Om återförsäljaren sedan har kursat så tycker i alla fall jag att det vore rimligt att tillverkaren fick ta över ansvaret, men vad som i själva verket gäller vet jag tyvärr inte.

Dock återstår frågan vem som äger maskinen. Är den privatköpt eller har den köpts genom/till ett företag? I det senare fallet räknas köparen nämligen inte som en konsument och därmed är inte heller nämnda lag tillämpningsbar.

Rätta mig om jag har fel.

Mitt tips är att inte börja med att gå till tidningar och sånt. Det är bättre att gå till källan direkt först. Nu har du iofs bråkat rätt mycket med din ÅF och apples servicefolk men jag föreslår ändå att du gör en sak själv innan du går till media.

Skriv ett mail till Apples Vd i Sverige, Oscar Bjers på bjers.o@euro.apple.com. Beskriv på ett sakligt och moget sätt vad du råkat ut för och berätta att du inte tänker finna dig i att ha köpt en så dyr dator och sen bli behandlad som luft när den går sönder.

Jag har själv råkat ut för ett liknande fall och då gav mailet till Oscar resultat. Han verkar mån om användarna och agerade snabbt på mitt mail. Jag kan dock inte garantera att det är något han alltid gör men jag har stort förtroende för honom nu.

Lycka till!!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-06-02 19:45

Oscar ducka!;)

det hela ska inte behöva gå så långt som till tidningar o media, det där är liksom sista vägen ut om man inte får rätt mot en leverantör.
Då skulle jag bara se det hela som en uppmaning att sprida fakta om vad som hänt...

men men som sagt, sista vägen ut.

Jag tycker att du i första hand ska trycka på svenska apple, eftersom det faktiskt är dom som leverar till fd Core.
Att Core i sig har kursat ska inte spela någon roll, eftersom Core inte är Apple.

Däremot så är det Core som skulle gett dig dina pengar tillbaka på ett kasst köp, men om Cora har kursat så kanske det bara finns en väg kvar, och det är att du får en ny dator.
När jag menar ny dator så snackar vi inte bara en likvärdig maskin, jag snackar om plåster på såren också...

Svenska Apple borde ta det hela som en "good will" grej och ge dig en fetare mac än den som du köpte, dels för at behålla dig som kund, och dels för att du ska anse att Apple har ett gott rykte och rekommendera Apple datorer till andra presumtiva köpare.
Denna vägen skulle kosta Apple minst tid och pengar, dessutom så skulle Apple då få behålla en nöjd kund, vilket är det allra viktigaste för dom.

Så tryck på Svenska Apple för så här ska det absolut inte funka.
Det liknar ju en cirkus som man till slut bara skrattar åt och det vill man (apple) ju inte.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-06-03 10:20

Mailade Oscar, och han svarade snabbt att han skulle kolla upp ärendet. Känns i alla fall som att han tog det på allvar.:)

Citat:

Skrevs ursprungligen av sputnik
Jag måste få avreagera mig! Sedan februari har min PM 2x867 MDD varit på service 5 gånger och under mer än 8 veckor. Min ÅF/serviccenter försöker få den DOA:d av Apple, men icke! Hittills är power supply och processorkort bytt. Problemet tycks vara av hårdvarunatur och resulterar i ständiga kernelpanics. När jag lämnade in burken första gången var den ett knappt halvår gammal. Är detta verkligen rimligt?:mad: Jag gillar Apples produkter och har köpt mer av dessa än vad som skulle kallas sunt, har heller aldrig haft några egentliga problem förrän nu... Jag använder datorn i jobbet och känner mig nu som en taxi-chaufför utan bil. Detta inlägg skriver jag från min server...jag är så in i h-e j-a besviken på Apples brist på service. Ska jag gå och köpa en PeCe nu?

Kolla med konsumentverket. Jag har för mig att de är skyldiga att byta ut varan vid trejde omgången.
Jag hade in min PB G4 800 tre gånger på misslyckade reparationer, sen hänvisade jag till konsumentverket och krävde en ny.
Det gick!

Jag hade samma problem när jag köpte en pbook för cirkus två år.
efter tredje inlämningen av datorn på service utan att något blev direkt bättre så pratade jag med Jimmy på apple och han tyckte synd om mig och lovade att byta min burk. två månader senare fick jag en sprillans ny pbook och som var den senaste modellen.

Detta var för mig service och jag hade glömt mina tidigare sura miner mot Apple.

Citat:

Skrevs ursprungligen av sputnik
Mailade Oscar, och han svarade snabbt att han skulle kolla upp ärendet. Känns i alla fall som att han tog det på allvar.:)

Där ser du!! Han har vuxit nå grymt i mina ögon när han hjälpte mig med mitt problem. Det är precis sånt här folk Apple behöver, såna som tar sina användare på allvar och håller kontakten med dem.

Jag hoppas han fortsätter så och att han blir kvar länge på Apple!! Han har redan räddat kvar mig som Apple-användare och nu ytterligare en vad det verkar.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-06-03 18:17

Då så! Saken är Oscar. Ahahahaha ummm...

Lite OT kanske men jag hade ett liknande problem med en PC för ett antal år sedan som utmynnade i ett riktigt diaboliskt skadeglädjeskratt för min del.
Köpte en PC av en mindre firma i GBG. Den strulade redan från början och jag lämnade in den efter någon månad.
Jag poängterade att jag misstänkte att det var något hårdvarufel och att de skulle koncentrerade sig på den biten och inte bara ominstallerade Windows som lata servicekillar alltid gör.
Och eftersom den berömde Murphy som vanligt visade sig ha rätt så blev det en lång serie av verkstadsbesök. Varje gång jag fick tillbaka datorn och tittade på specifikationen så stod det "Åtgärd: ominstallerat Windows". Trots att jag gång på gång påpekade att det inte hjälpte.
Efter ett år tröttnade jag (varje servicevända tog ca 2 månader - för att ominstallera Win!!!) och ringde kunsumentvägledningen.
De sade att säljaren har två försök på sig att rätta till felet, sedan kunde jag häva köpet. Och det var precis vad jag gjorde.
Tog alltihopa och promenerade till butiken, ställde det på disken och krävde att få tillbaka de 18500 kronor jag betalat ett år tidigare. Givetvis protesterade de men jag hänvisade till kunsumentvägledningen. Då försökte de få mig att ta emot en helt ny dator med betydligt bättre prestanda. Men jag vägrade givetvis. Så till slut fick de skriva ut en check och jag gick triumferande ut ur butiken.
Rätt åt dem tycker jag. Genom lathet, usel kundmottagning och service har de förlorat över 18 papp. För den ett år gamla (och fortfarande defekta) datorn var väl knappast värd någonting.
Kort senare gick firman i konkurs (oväntat..) så jag var ute i sista stund.
Man lär så länge man lever. Undrar varför jag inte switchade redan då..?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-06-03 21:49

Hur skönt som helst, men dock inte applicerbart i detta fall då ÅF:en kursat. Men jag kanske skulle ta burken, sätta mig på tuben och åka ut till Apple i Kista

  • Oregistrerad
  • 2003-06-05 20:04
Citat:

Skrevs ursprungligen av Pelleman
...Och eftersom den berömde Murphy som vanligt visade sig ha rätt så blev det en lång serie av verkstadsbesök. Varje gång jag fick tillbaka datorn och tittade på specifikationen så stod det "Åtgärd: ominstallerat Windows". Trots att jag gång på gång påpekade att det inte hjälpte...

Håller med om att det lyssnas för lite och görs för lite. Min bärbara HP (1 år gammal) som ägs av skolan var inne på service åtminstone tre gånger för samma fel: glapp i tangentbordskontakten på moderkortet. Det enda service-killarna på HP gjorde var att byta ut tangentbordet, trots att mina lokala tekniker påpekade att det var moderkortet det var fel på.

Till slut kom den tillbaka med utbytt moderkort och har sedan dess fungerat felfritt.

Tyvärr verkar det alltså som om de flesta datortillverkare inte klarar av att lyssna på feldiagnoser (ens från egenutbildade tekniker som jobbar på skolan![i mitt fall]).

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-06-17 16:38

Slutet gott allting gott, vad det verkar. Fick just ett samtal från Apple om att de byter ut datorn mot en sprillans - och eftersom 2x867.an utgått så blir det en 2x1,25

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-06-17 16:42
Citat:

Skrevs ursprungligen av sputnik
Slutet gott allting gott, vad det verkar. Fick just ett samtal från Apple om att de byter ut datorn mot en sprillans - och eftersom 2x867.an utgått så blir det en 2x1,25

Lite plåster på såren alltså. Hyfsat skönt att få 766 mhz gratis så där. Grattis.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-06-17 16:46

Citat:

Skrevs ursprungligen av sputnik
Slutet gott allting gott, vad det verkar. Fick just ett samtal från Apple om att de byter ut datorn mot en sprillans - och eftersom 2x867.an utgått så blir det en 2x1,25

Gött Mos !!!
Så ska det funka, inget knussel med såna saker !!!

Grattis !!!!!!!!!!!!

Citat:

Skrevs ursprungligen av sputnik
Slutet gott allting gott, vad det verkar. Fick just ett samtal från Apple om att de byter ut datorn mot en sprillans - och eftersom 2x867.an utgått så blir det en 2x1,25

Det är bara att bita ihop!

1
Bevaka tråden