Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Jag har köpt en Palm Pre 2

Tråden skapades och har fått 19 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2010-11-14 23:23

Vet inte riktigt hur det gick till men jag har alltid varit nyfiken på webos då det är så smart konstruerat. Tycker det vore synd om det får gå i graven (det lär väl inte hända med HP nu men man vet aldrig)

Så idag när palm i UK släppte nya Pre 2 operatörsfri kunde jag inte hålla fingrarna styr. När dom var så snälla och bjöd på UPS frakt till sverige så, va ska man göra

Får se när jag får hem den, blir ett par tester med min Iphone 4, sen får vi se vem som åker ut, apple eller hp

Har flyttat tråden till rätt forum, och har förtydligat rubriken lite.

/Mod

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-11-14 23:44

Det är ju gammalt iPhone/Apple-folk som gjort WebOS, så telefonen är nog riktigt trevlig. Har själv aldrig provat, men har fått intryck av att Palm haft det enda mobiloperativsystemet som kan ge iOS en match gällande elegans och användarvänlighet. Tyvärr räcker det ju inte alltid med en bra produkt, man ska behärska spelreglerna också för att lyckas (vilket Apple själva misslyckades med en gång i tiden, men de har som bekant lärt sig sin läxa sedan dess). Vi får se vad HPs muskler tillför framöver.

Återkom med mer detaljer när luren kommit

Spännande! Ser fram emot recension!

  • Oregistrerad
  • 2010-11-17 16:36

Fick den idag. Har bara pillat på den ännu, lagt in facebook, mail osv.

Kommer nog en recension framåt helgen..

Ursprungligen av studiox:

Fick den idag. Har bara pillat på den ännu, lagt in facebook, mail osv.

Kommer nog en recension framåt helgen..

Tänk på att 99mac kommer att vara otillgängligt en stor del av helgen. Fixa recension nu!

Länk till tillverkaren och produkten iaf:

Palm USA | Palm Pre 2 Phone | Features, Details

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-11-17 20:41

Är också lite sugen på en likadan lur. Hittade dock inget erbjudande om fri frakt. Beställde du här?

Palm UK - Mobile Products for Consumers, Professionals, and Businesses

Sen undrar jag om det stämmer att man måste registrera den i ursprungslandet första gången för att komma åt Palms app store? Så fattar jag det när man läser här:

http://www.precentral.net/unlocked-palm-pre-2-still-geo-restricted-apps

  • Oregistrerad
  • 2010-11-17 21:58

Jag betalade ingen frakt för min iaf, möjligt att dom ändrat det nu. I mitt fall debiterade dom mig för mycket, så jag fick ett mail där jag fick tillbaka 23.37 pund. Har inte loggat in på internetbanken ännu och tittat (Swedbank har ju haft problem)

Ja, man måste tydligen registrera den, fast det verkar vara lite debatt om huruvida det kommer fungera ändå eftersom det finns många sätt att identifiera i vilket land man befinner sig.

Är rätt sur för App Store faktiskt, dom skeppar till sverige men det är otroligt få apps dom är tillgängliga här eftersom du även om du ger ut gratisapps kan bestämma i vilka länder dom får finnas (på samma sätt som elaka apple mao) - det betyder att linkedin som jag använder ofta exempelvis inte finns, (däremot kan jag synca mina linkedin kontakter) samt inte heller twitters officiella app.

Cards är däremot en fröjd att jobba med, det är sjukt snabbt (har haft 10 program igång samtidigt, varav några spel och att hoppa mellan programmen är otroligt snabbt, bra mycket snabbare än min iphone 4g)

hinner inte skriva så mycket mer innan helgen, har ju ett jobb o sköta också

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-11-17 22:45

Tack för svar. Kul att luren verkar bra så långt. App catalog borde man ju komma åt på något sätt ändå. Det finns en rätt stor community kring Pre vad jag förstått, och det borde väl finnas något likt market enabler för Android.

Skamligt iofs att man ska behöva hålla på och trixa för att få betala för sig, men jag är ändå ingen storkonsument av apps, så jag slår till på en order ikväll.

  • Medlem
  • International user
  • 2010-11-22 02:09

Kanske lika bra att trycka in ett engelskt sim kort första gången du startar mobilen? UK är den näst största marknaden efter US, så när folk släpper nya apps är sannolikheten rätt stor att de väljer England men inte Sverige.

  • Oregistrerad
  • 2010-11-22 14:18

Det hjälper inte om du trycker in ett engelskt simkort (så vitt jag förstått saken rätt)

Den tittar på geolocation, så om du inte kan simulera en egen GPS ström till din telefon så är du körd iaf.

Det ska tydligen gå att köra svenskt sim, men du måste stå i england så att säga Det verkar dock vara lite osälkert då andra källor säger att telefonen tittar på BÅDE carrier OCH GeoLocation...

Surt är det iaf då inte ens alla gratisapps verkar vara tillgänliga (Jag kan leva med att inte ha Payapps just nu, var ju samma sak med iphone)

Däremot vill jag ha linkedin appen (som är gratis) men som bara är tillgänlig för vissa carriers (launchcarriers förmodligen har inte undersökt närmare)

Att försöka hacka sin "palm profile" verkar inte ha varit framgånsriks heller så vitt jag förstår, det finns ett hack för Pre 2.0 webos som ska fungera, men det är imunt mot 2.0.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-11-27 11:14

Har du hunnit testa luren något mer? Lite nyfiken på hur den funkar i svenska nätet med mms o dyl. Undrar även hur tangentbordet känns då detta är mitt främsta köpargument vs. iPhone. Tycker inte om touch.

  • Oregistrerad
  • 2010-11-27 14:46

Jag har fått äschlett ur vagnen som det heter på öschtötska nu och skrivit ett litet test.

Min första review av Palm Pre (2) « Nabonidus

Ursprungligen av studiox:

Jag har fått äschlett ur vagnen som det heter på öschtötska nu och skrivit ett litet test.

Min första review av Palm Pre (2) « Nabonidus

Trevlig recension. Jag blir faktiskt frestad. Har du kört den mot en ordinarie (icke-moln) Exchange-server och hur funkar kalender/kontakter då?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-11-28 10:44

Då kan du tanka min app Bensinjakt från App Catalog
Det är den första svenska appen till webos, vad jag vet.
http://developer.palm.com/appredirect/?packageid=com.splitworksmobile.bensinjakt

mvh
b0bben, palm pre utv. och ägare

Senast redigerat 2010-11-28 11:01
  • Oregistrerad
  • 2010-11-28 12:06
Ursprungligen av b0bben:

Då kan du tanka min app Bensinjakt från App Catalog
Det är den första svenska appen till webos, vad jag vet.

Du kan ju inte skicka en länk till webben, där går det ju inte att ladda hem Men jag kanske hittar den i butiken online.

Är det en riktig app eller JS?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-11-28 12:14
Ursprungligen av studiox:

Du kan ju inte skicka en länk till webben, där går det ju inte att ladda hem Men jag kanske hittar den i butiken online.

Är det en riktig app eller JS?

Tja,

Den finns i app catalog för hela EU, så kan du ladda hem gratis appar kmr du hitta den under Navigation->Driving eller sök.

Det är en riktig app. Riktiga appar skrivs i JS på webos.

mvh
b0bben, som rankar webos som nr2 direkt efter iOS och ljusår före android + wp7

  • Oregistrerad
  • 2010-11-28 23:17

Jag har inte kört den mot någon av mina exchange servrar än men har svårt att se att det skulle ge några problem. Du kan själv bestämma (precis som iphone) vilka delar som ska syncas (kalender, epost osv) samt då om kontakterna ska vara "med" i syngery.

Det är ganska sköt att inte ha exchange kontakter då jag är konsult och har access till 3-4 exchange servrar och ett par tusen kontakter, min stackars telefon skulle säkert dö då

  • Oregistrerad
  • 2010-12-16 10:06

Nu verkar det som hela app catalog är borta - hittar inte ett enda program där längre. inte bra.

1
Bevaka tråden