Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Steve Jobs uttalar sig om OS X SSD-funktionalitet (TRIM)

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Steve Jobs har uttalat sig om huruvida TRIM behövs i OS X. Inte helt oväntat hävdas att OS X sköter detta på ett redan överlägset manér. Vilket får mig att tro att vi inte någonsin kommer få se något liknande INTEL SSD Toolbox för OS X.

Verkar inte som om någon uppmärksammade detta när jag postade här. (Edit: Länk borttagen. /Mod)

Skulle vilja höra era åsikter om riktigheten, så jag ger det en egen tråd.

Hittade mailsvaret här:
Tråd på Sweclockers

Citat:

On Nov 11, 2010, at 11:10 AM, Steve Jobs <[email protected]> wrote:

Actually, due to our deep experience with using flash memory, OSX already has technology built in that's better and more advanced than TRIM.

Sent from my iPhone

On Nov 11, 2010, at 1:55 AM, Per wrote:

Hi Steve!
I am very satisfied with my Macbook pro 17" i5!
And I would like to upgrade to SSD. But after reading about OS X lack of TRIM support.
It's weird that Windows works better on new flashy super fast SSD:s?

Will you implement TRIM support for OS X?
If so, when?

Peace and Love
//Per from Sweden

Senast redigerat 2010-11-17 14:04
  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2010-11-17 14:00

Sålänge Apple implementerar lösningen på problemet(att flagga data som kan skrivas över) i antingen i tex firmwaren för kontrollern, eller i drivrutinen, så är jag nöjd. Man måste ju inte ha stöd för TRIM för att få en trevlig garbage collection.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-11-17 14:45
Ursprungligen av Sidde:

Sålänge Apple implementerar lösningen på problemet(att flagga data som kan skrivas över) i antingen i tex firmwaren för kontrollern, eller i drivrutinen, så är jag nöjd. Man måste ju inte ha stöd för TRIM för att få en trevlig garbage collection.

Jo det måste man. Och jag tror Jobs pratar i nattmössan.

Så länge du ansluter din SSD device över ett block-baserad interface (SATA) så krävs en controller EFTER SATA-interfacet som gör om block-kommandon till flash-kommandon. En så kallad Flash Translation Layer (FTL).

Flash file system - Wikipedia, the free encyclopedia

TRIM är ett kommando som kan användas genom ett block-orienterat protokoll (över SATA) för att berätta för FTL att ett disk-block inte längre används.

Om flash ansluts direkt (MTD) så finns det möjlighet för filsystem som begriper vad det gör (YAFFS2, JFFS2) att strunta i FTL och hantera flash-minnet direkt. Här behövs inte TRIM. HFS+ är inte flash-aware utan är skrivet för att fungera mot block device. Android däremot använder YAFFS2 mot ett MTD.
Memory Technology Device - Wikipedia, the free encyclopedia
JFFS2 - Wikipedia, the free encyclopedia
YAFFS - Wikipedia, the free encyclopedia

Det talas mycket om garbage collection för SSD och att detta skulle vara en ersättning för TRIM. Detta kan göras av FTL-controllern på två sätt:
- Controllern begriper sig på filsystemet, läser det som står och kan därmed lista ut vad som används och inte. Detta finns för NTFS-diskar. Jag tror inte det existerar för HFS+. Nackdelen är att controllern blir väldigt beroende av att den EXAKT förstår vad filsystemet gör. Minsta glitch (eller att en ny subrelease av filsystemet kommer) så har man datasallad på flashen. Personligen är jag skeptisk.
- Man har en massa extra utrymme på flashen som man inte visar. Controllern kan då ligga i bakgrunden och defragmentera stora blocks. Nackdelarna är controllern måste jobba och dra ström då datorn annars är ledig. Kan fungera på en personlig data men är sämre i en server som kanske har last för jämnan. Nu satsar väl inte Apple på servers...

Tyvärr verkar uttalandet från Jobs (om det är sant) att TRIM inte kommer den närmaste tiden, vilket jag tycker är tråkigt.

P.S.
Artikeln som lilledanne refererar ska ni inte tro på (vilket har rapporterats tidigare men jag hittar ingen referens). De hade felaktig testmetodik. De "nollställde" flashen genom en OS X-formatering som skriver nollor i alla block. Detta återställer INTE flashens prestanda. Jag känner inte till något sätt på OS X att återställa prestanda på någon SSD.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-11-17 16:08

Den toshiba controllern som sitter i macbook air skall i alla fall ha garbage collection implementerat i firmware enligt anandtech. Dom nya Kingston SSD diskarna har samma controller. Sedan har ju apple ett något unikt utgångsläge bland persondatorer i och med att man har större kontroll över hela plattformen. Man skulle ju även kunna lösa det i filsystemet.

http://www.anandtech.com/show/4010/kingston-ssdnow-v-plus-100-review

Ursprungligen av kitesurf:

...Verkar inte som om någon uppmärksammade detta när jag postade här.

Skulle vilja höra era åsikter om riktigheten, så jag ger det en egen tråd...

Det är helt ok att frågan får en egen tråd. Men då borde du ha raderat det andra inlägget först. Korspostning är inte tillåtet.

Jag har raderat det andra inlägget nu.

/Mod

Verkar inte vara taget ur nattmössan.. men hur det fungerar verkar vara en väl förborgad hemlighet.

Kolla testerna här :

Mac SSD performance and TRIM in OSX | bit-tech.net

Apple egna mjukvarautvecklare har tidigare uttalat sig på utvecklarforum att de arbetar på att implementera TRIM så vad Jobs säger behöver inte vara värt den sekund det tar att läsa hans meddelande.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-11-17 16:28
Ursprungligen av pepparkaka:

Apple egna mjukvarautvecklare har tidigare uttalat sig på utvecklarforum att de arbetar på att implementera TRIM så vad Jobs säger behöver inte vara värt den sekund det tar att läsa hans meddelande.

Eller så är det så att det TRIM-stödet de menar är till diskar som inte skeppas från Apple.

1
Bevaka tråden