Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Får inte uppdatera program trots att jag har rättigheter?

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Västervik
  • 2010-11-17 12:01

Sitter på OS 10.4.11

Vill installera en programuppdatering, "ÄR ADMIN med fulla rättigheter" av datorn.

Men får inte uppdatera, får detta medelande..

Åtgärden kan inte slutföras eftersom du inte har tillräcklig behörighet för några objekt.

Nån som har tips på vad som e galet?

Ilkka

  • Medlem
  • Täby
  • 2010-11-17 12:22

Tänk på att sätta en tydlig rubrik som beskriver problemet.
Rubrik ändrad.
/Admin

Vad är det för uppdatering du försöker installera?

Har du provat att köra "Reparera behörigheter" i Skivverktyg?

  • Medlem
  • Västervik
  • 2010-11-17 12:28
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Vad är det för uppdatering du försöker installera?

Har du provat att köra "Reparera behörigheter" i Skivverktyg?

JA!

Och det är ClamXv virusuppdatering..

Vet att det är obefintligt med virus på MAC, men vår nätverksadmin kräver att vi har virusprogram i våra MAC-datorer.

Leta upp ClamXavs filer (System/Library, ~User/Library, Application Support, tror jag), och kolla vilka rättigheter din användare har till dessa filer, och rätta dem manuellt

Eller avinstallera ClamXav och installera om det. (använd gärna ett avinstallationsprogram som AppCleaner, AppDelete eller AppZapper, så att du verkligen får bort allt)

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-11-17 12:50

Eller ännu bättre, använd avinstallationsscriptet som kommer med installations-dmg:n.
En annan sak Ilkka, Mac är ingen förkortning utan del av ordet Macintosh. Dessutom så betyder MAC något helt annat så skriv inte med stora bokstäver. Blir enklare om man håller sig rätt namn på saker och ting.

Ursprungligen av acke:

Eller ännu bättre, använd avinstallationsscriptet som kommer med installations-dmg:n.

Ja, om det avinstallationsscriptet fungerar, så är det naturligtvis bättre att använda det.

Jag känner inte till just ClamXavs avinstallation, men sådana script till vissa andra program tar inte bort allt, och då kan tredjeparts-avinstallationsprogram vara bättre.

Ursprungligen av acke:

Mac är ingen förkortning utan del av ordet Macintosh. Dessutom så betyder MAC något helt annat så skriv inte med stora bokstäver. Blir enklare om man håller sig rätt namn på saker och ting.

Jo, en förkortning är precis vad det är.
Men det är inte en akronym

Mac är en förkortning av Macintosh
MAC är en akronym för (bl.a) Media Access Control.

Senast redigerat 2010-11-17 13:07
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-11-17 13:26
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Jo, en förkortning är precis vad det är.
Men det är inte en akronym

Mac är en förkortning av Macintosh
MAC är en akronym för (bl.a) Media Access Control.

Haha, ja det har du ju rätt i. Snurrigt.

Ursprungligen av Ilkka:

OK, sorry...
Trots att ha använt Macintosh sedan 1990 talets början så är jag tydligen dålig på nämna saker med dess rätta namn..

Ingen stor grej, kan bara vara bra och använda sig av rätt ord och ju förr man får höra det desto snabbare skriver man rätt, inte menat som en näsknäppning.

  • Medlem
  • Västervik
  • 2010-11-17 13:02
Ursprungligen av acke:

Eller ännu bättre, använd avinstallationsscriptet som kommer med installations-dmg:n.
En annan sak Ilkka, Mac är ingen förkortning utan del av ordet Macintosh. Dessutom så betyder MAC något helt annat så skriv inte med stora bokstäver. Blir enklare om man håller sig rätt namn på saker och ting.

OK, sorry...
Trots att ha använt Macintosh sedan 1990 talets början så är jag tydligen dålig på nämna saker med dess rätta namn..

1
Bevaka tråden