Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

PowerBook 12" and 15" upgrades 'just before WWDC'

Tråden skapades och har fått 23 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Taget från macnews.net.tc :

PowerBook 12" and 15" upgrades 'just before WWDC'

A source that has stayed mum for the past several weeks about the PowerBook 15" (Alu) has, now that the prices for the two models have been lowered in the US, updated us with more information about the next PowerBook updates. "You'll see the 12" upgraded to 1 GHz (to top the iBook's numbers) and the 15" upgraded to Alu."

Speculation on the source's part: "I believe we actually _won't_ see a PowerMac 970 at WWDC just yet. Apple hopes to sell more PowerBooks before introducing the new chip. But Apple will be ready to present them in July, ready to ship them in August."

Några tankar?

Senast redigerat 2003-06-03 16:42
  • Oregistrerad
  • 2003-06-03 19:52
Citat:

Skrevs ursprungligen av Daniel Bergvall
Taget från macnews.net.tc :

PowerBook 12" and 15" upgrades 'just before WWDC'

A source that has stayed mum for the past several weeks about the PowerBook 15" (Alu) has, now that the prices for the two models have been lowered in the US, updated us with more information about the next PowerBook updates. "You'll see the 12" upgraded to 1 GHz (to top the iBook's numbers) and the 15" upgraded to Alu."

Speculation on the source's part: "I believe we actually _won't_ see a PowerMac 970 at WWDC just yet. Apple hopes to sell more PowerBooks before introducing the new chip. But Apple will be ready to present them in July, ready to ship them in August."

Några tankar?

Mycket möjligt. Angåendet PowerBooksen tror jag inte att en prissänkning var påkallad för att försäljningen gick trögt (definitivt inte vad gäller 12"), det rör sig snarare om att tömma lagren. Lite märkligt att de inte sänkt priset på 17-tummaren om de vill knuffa PB-linjen över 1GHz-strecket. De kanske anser att 17-tummaren en tillräckligt utpräglad proffsprodukt ändå, eller så har de helt enkelt väldigt få i lager.
Det blir isåfall väldigt intressant att se om snabbare processor är enda förändringen av 12-tummaren. Lite svalka, GF4 440 Go-krets och L3-cache vore ju inte dumt...

När det gäller 970 kan jag inte ens gissa. Både hårdvara och mjukvara måste ju bli klar och vem vet vad för slags problem som kan uppstå.

Citat:

Skrevs ursprungligen av henrrrik
Mycket möjligt. Angåendet PowerBooksen tror jag inte att en prissänkning var påkallad för att försäljningen gick trögt (definitivt inte vad gäller 12"), det rör sig snarare om att tömma lagren. Lite märkligt att de inte sänkt priset på 17-tummaren om de vill knuffa PB-linjen över 1GHz-strecket. De kanske anser att 17-tummaren en tillräckligt utpräglad proffsprodukt ändå, eller så har de helt enkelt väldigt få i lager.

Stämmer inte. De har visst det sänkt priset på 17". Med 3000kr. Från 39000kr inkl moms till 36000kr. Det kan ju alltså helt enkelt vara en prisjustering för att apples inköpspriser sjunkit. Allt Apple gör behöver ju inte bero på en ny modell på G.

Många pc-laptops har sextiofyra mb grafikkort...verkar vara high end... normalitet. Är inte alla powerbooks high end och borde ha både level3 cache och kraftfulla grafikkort, jag vill välja bärbart utifrån mobilitets behov och tycker det optimala är 12 tummaren och en extern skärm. Att behöva acceptera sämre prestanda med liten skärm är tråkigt.

Hoppas Apple-strategi har liknande tankar inför uppgraderingen av Pb-linjen

Senast redigerat 2003-06-04 00:24
Citat:

Skrevs ursprungligen av Prusic
Hoppas Apple-strategi har liknande tankar inför uppgraderingen

Vilken uppgradering?

  • Medlem
  • Göteborg/Maastricht
  • 2003-06-03 21:18
Citat:

Skrevs ursprungligen av Prusic
Många pc-laptops har sextiofyra mb grafikkort...verkar vara high end... normalitet. Är inte alla powerbooks high end och borde ha både level3 cache och kraftfulla grafikkort, jag vill välja bärbart utifrån skärmbehov och tycker det optimala är 12 tummaren och en extern skärm. Att behöva acceptera sämre prestanda med liten skärm är tråkigt.

Hoppas Apple-strategi har liknande tankar inför uppgraderingen

Ska som sagt switcha och jag har försökt hitta en pc laptop med 12,1 tums skärm med ungefärliga prestanda som en pb 12, dvs med dvd brännare inbyggd bt, 32mb eller mer grafik och jag måste säga att det är svårt om inte omöjligt. Så för mig blir valet lätt. Frågan som blev ännu mer aktuell, innebär prissänkningen att pb 12:an blir uppdaterad?? Eller är det bara en justering pga av dollarn?

Tycker vi kan utgå från att det kommer en uppgadering av hela Pb-linjen.

Det borde vara en justering mot dollarn, men tror inte att den skulle göras så drastiskt...det verkar handla om att locka tveksamma köpare.

Nej..det finns inget på pc-sidan som kan ersätta Pb 12" när det gäller mobilitet

  • Medlem
  • Hammarö
  • 2003-06-03 23:03

Det är ju bara att se tillbaka på hur det släppt maskiner tidigare. Jag tror att det helt klart kommer nya bärbara inom kort. Powermacar kommer det nog att dröjja ett par månader till innan vi får se nya. Kom ihåg att Steve Jobs sa att 2003 är "the year of the powerbook" typ.

Det finns säker en strategisk tanke bakom det hela.

  • Oregistrerad
  • 2003-06-04 11:56
Citat:

Skrevs ursprungligen av Rickard A
Vilken uppgradering?

Det lär väl komma en förr eller senare?

  • Oregistrerad
  • 2003-06-04 12:19
Citat:

Skrevs ursprungligen av Robban G
Ska som sagt switcha och jag har försökt hitta en pc laptop med 12,1 tums skärm med ungefärliga prestanda som en pb 12, dvs med dvd brännare inbyggd bt, 32mb eller mer grafik och jag måste säga att det är svårt om inte omöjligt. Så för mig blir valet lätt. Frågan som blev ännu mer aktuell, innebär prissänkningen att pb 12:an blir uppdaterad?? Eller är det bara en justering pga av dollarn?

Handlade det bara om en dollarjustering hade de ju inte sänkt priset i USA, snarare tvärtom eftersom allt tillverkas i Asien. Dessutom skulle de sänkt priset på hela linjen, inte bara PowerBooks. Det måste betyda att offrar en del av sin vinstmarginal för en försäljningsökning, antingen 1) för att den går trögt (osannolikt, bärbara går förmodligen bäst just nu), eller 2) för att tömma lagren inför lansering.
Jag har också tänkt köpa en 12" (men utan superdrive) och slår antagligen till efter WWDC-keynoten 23 juni om inget händer innan dess. Som jag ser det är det mycket möjligt att de ger 12-tummaren en prestandaknuff i samband med att nya 15-tummarna släpps (och de torde komma när som helst).

  • Medlem
  • Göteborg/Maastricht
  • 2003-06-04 13:12

Nu blir det till att vänta som jag tänkt från början.. Var i kontakt med macforum i Göteborg då jag kommer vara där närmaste veckan men de väntade inte in några nya pb 12 med superdrive förräns om 2 veckor..Väntar med spänning på vad som kan komma, låt mig slippa pc:D

  • Oregistrerad
  • 2003-06-04 13:25

Såg just att 12- och 17-tummarna ligger 4:a resp. 6:a på amerikanska Apple Stores bästsäljarlista (de enda datorerna på topp 10). Om försäljningen går så bra tycker jag att det lutar åt att prissänkningarna handlar om att tömma lagren. Jag tror att hela linjen kommer att uppdateras. Aluminum-versionen av 15-tummarna måste ju rimligtvis bli snabbare än nuvarande 1 GHz och då tror jag inte att 17-tummaren kommer att ligga kvar på 1Ghz En bump av 15-tummarna till 1,24, 1,33, 1,42 eller vad det nu blir skulle annars få 17-tummaren att se eftersatt ut.
De vill nog inte heller att 12-tummaren ska ha en lägre klockfrekvens än snabbaste iBooken, så 1GHz där är nog inte otänkbart.

Senast redigerat 2003-06-04 14:44
  • Oregistrerad
  • 2003-06-04 13:43

Vill se uppdaterade 12" och 15" nu!

Känns oerhört frustrerande att sitta på pengarna men ingen önskvärd dator att beställa...

...jag vill lämna all PC-skit bakom mig nu, på sekunden!

*var bara tvungen att få det ur mig*

  • Oregistrerad
  • 2003-06-04 13:52
Citat:

Skrevs ursprungligen av osDesign
Vill se uppdaterade 12" och 15" nu!

Känns oerhört frustrerande att sitta på pengarna men ingen önskvärd dator att beställa...

...jag vill lämna all PC-skit bakom mig nu, på sekunden!

*var bara tvungen att få det ur mig*

Jag känner din smärta..

Citat:

Skrevs ursprungligen av osDesign
Vill se uppdaterade 12" och 15" nu!

Känns oerhört frustrerande att sitta på pengarna men ingen önskvärd dator att beställa...

...jag vill lämna all PC-skit bakom mig nu, på sekunden!

*var bara tvungen att få det ur mig*

Välkommen till mac-vänthallen. Hoppas varje år att det ska kommma bärbara maskiner som går att redigera proffesionellt på...det fungerar med de som finns till en gräns. Hoppas mycket på den nya processorn...på snabbare grafikkort. Vet att det kommer men inte när...det verkar alltid nära

  • Oregistrerad
  • 2003-06-04 14:08
Citat:

Skrevs ursprungligen av Prusic
Välkommen till mac-vänthallen. Hoppas varje år att det ska kommma bärbara maskiner som går att redigera proffesionellt på...det fungerar med de som finns till en gräns. Hoppas mycket på den nya processorn...på snabbare grafikkort. Vet att det kommer men inte när...det verkar alltid nära

Skönt att höra att jag inte är ensam, inte för att jag egentligen trodde det, men ändå.

Jag börjar dock oroa mig lite... jag köper nog en PB efter nästa uppdat. en 12:a eller en 15"... mina frågetecken är då:

Hur länge kommer en dator med en G4 "hålla" när väl de nya processorerna kommer? Med andra ord hur är det med kompabilitet etc, jag vill ju kunna ha min dator i många år utan att behöva byta!?

Tacksam för svar då jag inte är speciellt insatt, mer inställd på att köpa en PB inom två månader...

Tack på förhand!

// oscar

Har desvärre kommit fram till att det mest ekonomiska har varit att sälja datorn inom ett år, tänker då även på produktivitet. Men när det kommer en bärbar maskin som håller måttet..kanske bara en dröm, kan jag behålla den flera år...mac har bra livslängd.

Just nu tror jag de redan existerande processorerna håller måttet..att det verkar behövas kraftfullare grafikkort/kretsar. Apple verkar ta videoredigering på allvar, hoppas se resultatet av det allvaret inom kort.

  • Oregistrerad
  • 2003-06-04 15:12
Citat:

Skrevs ursprungligen av osDesign
Hur länge kommer en dator med en G4 "hålla" när väl de nya processorerna kommer? Med andra ord hur är det med kompabilitet etc, jag vill ju kunna ha min dator i många år utan att behöva byta!?

Det beror ju helt på vad du har tänkt använda den till och hur många år du menar med många. Vad skulle få dig att känna att du måste köpa nytt? När det kommer ett operativsystem du inte kan köra eller något specifikt program?
De grymmaste spelen och videolösningarna kommer ju hela tiden att anpassas efter de värsta maskinerna, så då måste man köpa nytt om man vill hänga med. Ska du däremot köra vanliga kontorsprogram kan du garanterat behålla den länge.
Jag misstänker att G4:orna kommer att finnas kvar i Apples sortiment ett bra tag. 970 kommer att fasas in stegvis. Först Xserve och PowerMac, sedan PowerBook följt av konsumentburkarna. Hur lång tid det tar kan man ju aldrig veta, men så länge Apple har G4:or i sortimentet måste ju OS X 10.3, 10.4, osv funka på G4.
Men det är klart, är taket nått för hur mycket snabbare G4-arkitekturen kan bli är det klart att utfasningen går snabbt. Frågan är om det betyder att supporten i form av programuppdateringar för G4 upphör lika snabbt.

  • Oregistrerad
  • 2003-06-04 15:31
Citat:

Skrevs ursprungligen av Prusic
Just nu tror jag de redan existerande processorerna håller måttet..att det verkar behövas kraftfullare grafikkort/kretsar. Apple verkar ta videoredigering på allvar, hoppas se resultatet av det allvaret inom kort.

Fast finns det så mycket snabbare kretsar att tillgå? Nvidia har släppt FX Go och ATI har Mobility 9600, men ingen verkar använda dem ännu. Konkurrenterna verkar köra Radeon 9000 eller Geforce4 420 Go hela gänget. Och gör verkligen grafikkortet någon större skillnad om man jobbar med videoredigering, alla finesserna i korten har ju med 3D-beräkning, antialiasing, etc att göra. Att bolla filmklipp fram och tillbaka och cruncha MPEG har väl mer med rå processorkraft att göra?

Citat:

Skrevs ursprungligen av Prusic
Hoppas varje år att det ska kommma bärbara maskiner som går att redigera proffesionellt på...det fungerar med de som finns till en gräns. Hoppas mycket på den nya processorn...på snabbare grafikkort. Vet att det kommer men inte när...det verkar alltid nära [/B]

Sitter själv med en pbook 667 och 512 mb och klipper en timmes professionell dokumentär. Det funkar, men visst segar det om man ska börja trixa med effekter osv.

Men då får man gå till en kraftfullare stationär dator och då går det bra.

Och grafikkortet spelar dock ingen roll om det är bättre eller sämre så länge de inte stoppar in ett sdi mobilty kort från voodoo - det vore super och som dessutom har stöd för realtids effekter.

men det är nog enbart en önskedröm

Jag tycker nog att macen står sig riktigt bra på den bärbara sidan.

Och jag tänker nog inte byta min nu gamla pbook på ett tag.

Taget från page2.macrumors.com:

PowerBooks Updates?
Friday June 06, 2003 01:09 AM

And unconfirmed/anonymous submission claims that the Powerbook line will see speed bumps on June 24th @ 9am at North Beach (@ WWDC).

That timeslot is available and scheduled as 'To Be Announced", but would be an unusual time for such an event... as Jobs' keynote is the day before at 10am.

Jag kör fortfarande min orangea iBook. Det funkar även om den börjar gå på knäna nu dryga tre år efter inhandlandet. Jag har tom satt en grafiskt tung pocket på den (även om jag mot slutet av det jobbet gick över till iMacen med bättre minne och större hårddisk).

  • Oregistrerad
  • 2003-06-06 19:07
Citat:

Skrevs ursprungligen av Patrik Hamberg
Jag kör fortfarande min orangea iBook. Det funkar även om den börjar gå på knäna nu dryga tre år efter inhandlandet. Jag har tom satt en grafiskt tung pocket på den (även om jag mot slutet av det jobbet gick över till iMacen med bättre minne och större hårddisk).

Jag kör min 3 år gamla iMac DV SE (400 MHz). Tycker att den hängt med rätt bra. OS X är segt, men den är ju å andra sidan byggd med OS 9.0 i åtanke. Största problemet med den är väl att grafikkortet inte funkar med Quartz Extreme så den redan klena processorn får göra hela jobbet. Förhoppningsvis lär det väl dröja ett tag innan det kommer en "prestandachock" a la OS X igen.

Citat:

Skrevs ursprungligen av Prusic
Välkommen till mac-vänthallen. Hoppas varje år att det ska kommma bärbara maskiner som går att redigera proffesionellt på...det fungerar med de som finns till en gräns. Hoppas mycket på den nya processorn...på snabbare grafikkort. Vet att det kommer men inte när...det verkar alltid nära

Jag förstår inte riktigt kritiken. Apple har lyckats rätt bra med sina bärbara men man kan ju inte begära det omöjliga. Om man utgår ifrån den maximala prestandan hos en PowerMac så gör Apple ett bra jobb med tanke på de begränsningar som kommer av att man stoppar in allting på sån liten yta. De har varit rätt bra på att stoppa in vassa grafikkort i de bärbara också.

Ha inte för höga förväntningar på att något radikalt ska ske, för det lär inte hända (inte än på ett tag). Istället blir det sakta men säkert bättre. Problemet är om man låter sig svepas med av alla rykten så blir man lätt besviken. Säg att G4:an lever kvar i PowerBook fram till 2004 (inte alls orimligt) då är det en lång väntan om man redan nu hoppas på PPC970 i bärbara.

1
Bevaka tråden