Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hur spara flera mailadresser som en grupp?

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Alvesta
  • 2010-11-16 19:58

Kort fråga angående Apple Mail (MacOS X 10.6.5), hoppas på snabbt svar.

Jag har ett mail med ett större antal mottagare i Till-fältet.

Dessa mottagare vill jag spara som en grupp i adressboken.

Hur gör jag detta?

  • Medlem
  • 2010-11-16 20:35

Du skapar en ny grupp i fältet längst till vänster i adressboken och sen drar du in de mottagaradresser till gruppen som du vill skall ingå. Glöm inte att spara och sen är det klart.

Trettiosju minuter! Go 99mac

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-11-16 22:59
Ursprungligen av Björnström:

Trettiosju minuter! Go 99mac

(Macaddict…du hann före…men jag låter mitt inlägg bestå…)

Njae Martin…kanske inte ändå…;)

Som jag tolkade ursprungsfrågan, så hade akesson just x antal adresser, i ett mail, vars adresser skall ingå i en grupp. En grupp i just adressboken.

Korsriddarens lösning förutsätter att adresserna redan ligger i adressboken, vilket kanske inte är fallet…!

Varken att dra-och-släppa eller att kopiera-klistra adresser från ett mail till adressboken fungerar…

Så hur gör man…!?

Undrar oxo,

- Torkel

Senast redigerat 2010-11-17 00:25

Men det går ju inte att dra adresser från mail till gruppen i adressboken!

Jag har funderat på just detta. Vad jag förstår kan man bara fylla på en grupp genom att dra adresser inom adressboken till gruppen i vänster kolumn. Jag har inte lyckats dra adresser från mail.

Man kan alltså bara fylla på med adresser som man redan har i adressboken. Dumt!

  • Oregistrerad
  • 2010-11-16 23:04

Högerklicka på adresserna - Lägg till i Adressbok.

Om man gör det får man in en massa nya adresser i adressboken som inte blir särskilt välsorterade. Blir lite jobb att leta reda på alla adresser som ska vara i den nya gruppen.

  • Oregistrerad
  • 2010-11-16 23:20

Senaste import kanske? Läggs dom inte där? Och sedan bara dra över till ny lista? (har ej testat)

Ursprungligen av Macaddict:

Om man gör det får man in en massa nya adresser i adressboken som inte blir särskilt välsorterade. Blir lite jobb att leta reda på alla adresser som ska vara i den nya gruppen.

Sant! ..där ligger dom ju! Därifrån kan man skapa en ny grupp.

Bra!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-11-17 00:29

akesson,

Kolla in Andreas Åmann:s MailScrips

En massa matnyttiga tillägg till Apple Mail, såsom ex.v.:

Add Addresses

  • Select all messages you want to use for creating the mailing list (for creating a mailing list, you would choose all messages in a mailbox which contains all messages on a certain topic).

  • Run the script and you get a list with all addresses contained in the selected messages - mark all the addresses you want to add to the Address Book using the checkboxes.

  • From the popup menu, choose which group you want to update with the selected addresses or select "Create new Group..." and enter the name for the new group to be created.

  • The script checks whether an address is already present before adding it to the Address Book in order to avoid duplicate entries. If additional information is available for an entry already present in the Address Book (e.g., full name information for an entry which had prior been email-only), the entry will be updated.

Är väl i stort sett det du var ute efter…eller…!?

- Torkel

1
Bevaka tråden