Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Bästa sättet att skapa en nätverksdisk?

Tråden skapades och har fått 3 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hallå,

Jag har några servrar som kör OS X server. Nu vill jag skapa en central punkt där alla uppladdade bilder lagras. Alla bilderna/filerna måste vara tillgängliga för tex. PHP script m.m. Har tänkt spara alla filerna på den servern som har störst diskar.

Frågan är vad är det enklaste, säkraste och snabbaste sättet att göra detta på?

Alla maskinerna är ihopkopplade på ett lokalt LAN.

Köra AFP mounts? FTP in till maskinen? SCP? Av vad jag har förstått så är FTP snabbast då det är minst "overhead". Fördelen med en AFP disk är väl att man kan accessa filerna som om de vore lokala på servern?

Tacksam för svar!

Ingen som har erfarenhet av detta?

  • Medlem
  • Tranemo
  • 2010-11-11 13:30

Well, när jag är lat så gör jag det ganska enkelt för mig, min NAS hittas via bonjour, ja AFP, sen för att PHP script skall fungera till 100% är det bara att göra ett alias, mitt alias är "media" så alla filer laddas upp och sorteras automatiskt via PHP scriptet i mappar månads och dagsvis, med alias pekad mot lagringsservern så landar dom automatiskt där.

Aldrig haft några prestandaproblem med det. Har snarare blivit tvärt om för mig, webbservern har 1 utgående IP, så har även lagringsservern så med "Alias" skickas filerna som laddas upp direkt till lagringsservern, sen för att speeda upp hämtningen när man surfar på någon av sidorna så har mediafilen en egen subdomän, så för alla dom webbläsare som bara hämtar 2 http request åt gången / IP/Domän så hämtar den från 2 ställen samtidigt, går ju speeda upp lite till genom att ha en till server som lagrar alla interfacebilder. Finns massa sätt att göra det på, enklaste är att använda subdomäner eller varför inte rena IP om man så vill.

Tack för svar. Kommer PHP åt lagringsservern när man inte är inloggad? Jag måste ha lagringsservern uppkopplad hela tiden automatiskt vid omstart m.m.
Har läst lite om AFP och tydligen så fungerar det dåligt om flera är inloggade på den delade skivan. För att skriva och läsa samtidigt med flera klienter ska man tydligen köra NFS alternativt FTP:a filerna.

1
Bevaka tråden