Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Laga trasig iBook AC-adapter m.m

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2003-05-20 22:45

Har en trasig iBook laddare, se bifogad bild. Kan man få tag på en liknande kontakt och löda dit istället för den avbrutna som finns på kabeln idag?

Passar denna laddare till en PB G4 1Ghz? Skillnader i specfikationer är som följer.

iBook adapter:
Input: 1.2A Output: 24V, 1.875A

PB G4 1Ghz adapter:
Input: 1.5A Output: 24.5V, 2.65A

  • Oregistrerad
  • 2003-05-20 22:53

Bilden vill inte komma med, varför...?

  • Oregistrerad
  • 2003-05-20 23:08

Glömde en sak, det handlar om en vit iBook dual USB.

Det är ju en lite halvudda avart av RCA-kontakt som man kopplar in i iBooken, och jag tror att det kan bli väldigt svårt att få tag i en likadan. Möjligen att Elfa har något, men jag skulle inte satsa sådär överdrivet mycket på det, tyvärr...

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2003-06-02 11:26

Det känns som att din iBook-adapter inte orkar att mata så mycket ström som G4:an behöver. Att spänningen diffar på 0,5V må vara hänt, men att det skiljer sig så mycket på ström-sidan tror jag är värre.

  • Oregistrerad
  • 2003-06-02 11:32

Japp, det är det jag misstänker oxå...

Använd aldrig en transformator som inte kan leverera den uteffekt som apparaten kräver. Nog för att Powerbooken förmodligen inte tar skada av det, men det finns en risk att man bränner transformatorn. Då sitter du helt plötsligt med två trasiga transformatorer i stället för en, och det är inte alls kul...

Jag har väl en ca. 40 st trasiga laddare. Lösa kontakter vore guld värda...:(

Citat:

Skrevs ursprungligen av Micke W
Jag har väl en ca. 40 st trasiga laddare. Lösa kontakter vore guld värda...:(

Det finns en "piratladdare" som har en liten "plutt" som konverterar laddarens anslutning så att den passar i iBooken.
Kanske kan du löda på normala anslutningar på dina trasiga laddare och köpa lösa "pluttar"?

Jag hittade detta, kanske en möjlighet för några av er, tyvärr har de inte allt.

http://www.targus.com/configurator/bestbuy/

1
Bevaka tråden