Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

"Låsa filmljudet" Går det?

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Eskilstuna
  • 2010-11-15 14:27

Hej.
Nybörjare som jag är på imovie#08 så undrar jag:
Jag har ett långt klipp med ljud som jag vill lätta upp med olika kortare klippbilder här och där. Finns det möjlighet att "låsa" ljudet i det långa klippet?
Som jag gör nu när jag lägger på ett kort inklipp i den långa sekvensen, så flyttar sig ljudet framåt eller bakåt när jag egentligen vill att det nya inklippet skall lägga sig "över" det befintliga ljudet. (Faan vad svårt detta var att förklara).
Exempel, någon står i en talarstol och snackar. Film på helfigur med synkat tal, klipp in på hennes fötter, tillbaka till helbild och då skall det fortfarande vara synk, klipp på händer..osv. (detta blir ingen kul film, men ändå..)
Är det nån som fattar och kan hjälpa mig med mitt problem, eller skall jag försöka förklara igen?

//a

  • Medlem
  • International user
  • 2010-11-15 14:30
Ursprungligen av andersn:

Hej.
Nybörjare som jag är på imovie#08 så undrar jag:
Jag har ett långt klipp med ljud som jag vill lätta upp med olika kortare klippbilder här och där. Finns det möjlighet att "låsa" ljudet i det långa klippet?
Som jag gör nu när jag lägger på ett kort inklipp i den långa sekvensen, så flyttar sig ljudet framåt eller bakåt när jag egentligen vill att det nya inklippet skall lägga sig "över" det befintliga ljudet. (Faan vad svårt detta var att förklara).
Exempel, någon står i en talarstol och snackar. Film på helfigur med synkat tal, klipp in på hennes fötter, tillbaka till helbild och då skall det fortfarande vara synk, klipp på händer..osv. (detta blir ingen kul film, men ändå..)
Är det nån som fattar och kan hjälpa mig med mitt problem, eller skall jag försöka förklara igen?

//a

Jag är inte säker men jag tror du behöver nyare iMovie för det. Det var nog i iMovie 09 som man kunde styra ljudet bättre.

//Rob

  • Medlem
  • Eskilstuna
  • 2010-11-15 14:32

OK, jag har en annan dator med 09 på.
Hur gör man då?
//a

  • Medlem
  • International user
  • 2010-11-15 14:43
Ursprungligen av andersn:

OK, jag har en annan dator med 09 på.
Hur gör man då?
//a

Hur ska jag veta det? Jag såg iMovie demot att man kan spela upp ljudet medan man spelar upp andra klipp.

Hittade den här tutorial som beskriver hur man hanterar olika ljudspår i iMovie 09.

Video Tutorials | MacMost Now 278: Layering Audio in iMovie 09

//Rob

  • Medlem
  • Eskilstuna
  • 2010-11-15 14:54

Tack!
Skall plugga vidare.
//a

1
Bevaka tråden