Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Pigga upp min gamla Macbook Pro

Tråden skapades och har fått 13 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Uppsala
  • 2010-11-14 18:55

Tänkte pigga upp min Macbook Pro C2D 2.4GHz som i dag har 3GB RAM och orginalhårddisken på 250Gb. Jag tror att en ny hårddisk ger den största skillnaden så jag börjar med den. Av 250GB, är 200GB utnyttjat i dag. Vet inte hur stor skillnad 1 extra GB i RAM ger allt för stor skillnad?

Hittade denna hårddisk som kanske kan va nått? WESTERN DIGITAL SCORPIO BLACK 500GB 7200RPM SATA/300 16MB - Produktinformation

Några åsikter?

Gör som jag:

- Köp en SSD och använd som systemhårddisk
- Köp en Optibay för att ersätta den inbyggda optiska enheten
- Montera din gamla hårddisk i Optibay

Jag skulle nog lägga pengarna för att gå upp till 4GB RAM om det inte kostar för mycket.

SSD hårddisk kommer göra att datorn känns som "ny".

Kan tipsa om en Seagate Momentus XT som är en hybriddisk.
Stoppade i en sådan för några veckor sedan i Mackbook alu 2008.

Kör bootcamp, Mac OSX och Windows 7.

Mycket nöjd med disken som har mycket bra prestanda.

Ursprungligen av heiko:

Kan tipsa om en Seagate Momentus XT som är en hybriddisk.
Stoppade i en sådan för några veckor sedan i Mackbook alu 2008.

Kör bootcamp, Mac OSX och Windows 7.

Mycket nöjd med disken som har mycket bra prestanda.

Helt ok hastighet på Momentus XT men jag tycker min vibrerar som en sovrumsleksak

Ursprungligen av ill_chrill:

Helt ok hastighet på Momentus XT men jag tycker min vibrerar som en sovrumsleksak

Låter som att något är fel på disken.
Min är helt tyst och inga vibrationer alls.

Ursprungligen av Björnström:

Gör som jag:

- Köp en SSD och använd som systemhårddisk
- Köp en Optibay för att ersätta den inbyggda optiska enheten
- Montera din gamla hårddisk i Optibay

Jag skulle nog lägga pengarna för att gå upp till 4GB RAM om det inte kostar för mycket.

SSD hårddisk kommer göra att datorn känns som "ny".

Det här låter onekligen som ett mycket intressant sätt att få lite fart på min gamla burk också (en svart macbook från 2007).
-Kan du säga något om hur svårt detta är göra själv? Krävs det att man är mycket van med datorer eller räcker det att man har öppnat en dator tidigare och har förstånd nog att följa en beskrivning?
-Vet du (eller någon annan) vilka som säljer "Optibay" i Sverige? Den enda jag hittade var Kullanders i Malmö.

Ursprungligen av Niklas99:

Det här låter onekligen som ett mycket intressant sätt att få lite fart på min gamla burk också (en svart macbook från 2007).
-Kan du säga något om hur svårt detta är göra själv? Krävs det att man är mycket van med datorer eller räcker det att man har öppnat en dator tidigare och har förstånd nog att följa en beskrivning?
-Vet du (eller någon annan) vilka som säljer "Optibay" i Sverige? Den enda jag hittade var Kullanders i Malmö.

Min lillebror jobbar på MacRent som har serviceverkstad så dom fixade allt åt mig. Tror det finns rätt bra guider på iFixit: The free repair manual om du söker lite.

Jag köpte min OptiBay från USA (tog hem fem stycken till mig & bekanta).

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2010-11-14 19:21

Tycker inte det finns någon anledning att köpa SSD disk för så många tusen Kr. till en så gammal dator. Fakta är ju att vanliga hårddiskar blir trötta med tiden, och inte minst att de nya blir både billigare och snabbare.

För mig känns det som att en ny 500GB, på 7200rpm kommer att kännas betydligt mer än ett extra GB RAM. Fast min plan Nr. 2 är att skaffa ett 4GB RAM så att jag får totalt 6Gb.

Dom pengarna kan det vara värt att lägga på en lite äldre dator. Så har jag tänkt iaf.

  • Medlem
  • 2010-11-14 19:37

Köp en 40GB SSD och stoppa in en Optibay. Kostnad runt 1500? Klart värt pengarna.

Ursprungligen av Dalle:

Köp en 40GB SSD och stoppa in en Optibay. Kostnad runt 1500? Klart värt pengarna.

Precis - en Intel X25V för 750kr och en Optibay får du för dom pengarna typ. Grym skillnad på datorn.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-11-15 15:37
  • Medlem
  • 2010-11-15 16:22

480? När jag klickar på länken så kostar den över tusen spänn.

Ursprungligen av Korsriddaren:

480? När jag klickar på länken så kostar den över tusen spänn.

Ursprungligen av Joel:

För 480 SEK mer får du Seagate hybrid hd (...)

Det stämmer.

Momentus XT verkar väl vara någonstans mitt emellan en vanlig HD och en SSD i prestanda.

  • Medlem
  • 2010-11-15 22:41

Oj, sorry, såg inte ditt mer när jag svarade. Tyckte väl att det verkade för billigt.

Ursprungligen av marcushedenstrom:

Det stämmer.

Momentus XT verkar väl vara någonstans mitt emellan en vanlig HD och en SSD i prestanda.

1
Bevaka tråden