Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Märkligt långsamt nätverk trots fiberlina

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag har en Tele2 fiberlina på 100/100 Mbit/s. Till jacket har jag en AirPort Extreme 802.11n. Eftersom jag bor i en stor lägenhet med otroligt tjocka väggar har jag därutöver en TimeCapsule (enbands) och en TimeCapsule (tvåbands). Dessutom har jag en AirPort Express .n för musikstreaming. Jag har den första basstationen (Extreme) inställd på "endast 802.11n 2,4 GHz), kanal auto. Då får jag max 7 Mbit/s mot förväntade 50-70 Mbit/s. Har prövat att ändra radioläge och byta kanal, men får inte upp hastigheten högre. Vad kan vara felet?

Kan du beskriva hur allting är anslutet?

Testa detta:

1. Anslut din dator med kabel till Tele2 modemet - vad får du för hastighet med Bredbandskollen?

2. Om du kopplar din Extreme till Tele2 modemet med kabel och ställer in 802.11n (5GHz) och är inom tre meter från basstationen - vad får du för hastighet?

Vad visar nätverksverktyget för hastighet för Airport (länkhastighet)?
(nätverksverktyget ligger i Program->Verktygsprogram)

  • Oregistrerad
  • 2010-11-14 13:54

Varifrån testar du? Kan du inte testa att ställa din dator precis bredvid din Airport? Om du i så fall får dålig hastighet är det något fel.

802.11n har du inte heller då det är 5Ghz bandet som 802.11n kommunicerar på. Mer troligt du har 802.11g som är max 54 Mbit. Då menar jag verkligen MAX. Även om du monterar in din Macbook i din airport så kommer du inte få 54 Mbit så det är en teoretiskt hastighet.

En annan sak som man som ovan kanske inte tänker på är att det är skillnad på MegaBIT per sekund och MegaBYTE per sekund.

  • Medlem
  • Hjo
  • 2010-11-15 08:55
Ursprungligen av studiox:

802.11n har du inte heller då det är 5Ghz bandet som 802.11n kommunicerar på. Mer troligt du har 802.11g som är max 54 Mbit. Då menar jag verkligen MAX. Även om du monterar in din Macbook i din airport så kommer du inte få 54 Mbit så det är en teoretiskt hastighet. .

Menar du att det som man kan välja att ställa in i Air-Port inte stämmer?
Alltså att det inte är 802.11n utan något som är långsammare, fast jag kan ställa in n och få snabbare än 54 Mbit på 2,4Ghz bandet?

Bluffar Apple?

Nu har jag riggat om en del med viss, men otillfredsställande, framgång. Så här är det nu: Direkt i LAN-uttaget får jag 92 MBit/s. När jag sedan går via TimeCapsule 2, så får jag, efter diverse ändringar i kanaler max 77 MBit/s, när datorn står alldeles bredvid. Då kör jag på kanal 1/44 (300) och WPA2 (WPA/WPA2 slöar ner kolossalt). Eftersom jag bor in en ganska stor lägenhet med gigantiska stenväggar behöver jag ytterligare basstationer. Efter att ha hakat på min Extreme Gigabit som utvidgat nätverk så sjunker hastigheten direkt till 14 Mbit/s. Efter att sedan ha hakat på min TimeCapsule 1 så sjunker det ytterligare till 10 Mbit/s. Nu har jag ägnat 2 dagar åt diverse kombinationer och inställningar. Vad kan jag göra mer.

Vore det bättre att dra en ethernetkabel mer centralt i lägenheten och utgå från den. LAN-uttaget har nämligen hyresvärden placerat precis innanför ytterdörren!

  • Oregistrerad
  • 2010-11-14 21:54
Ursprungligen av patmos:

Efter att sedan ha hakat på min TimeCapsule 1 så sjunker det ytterligare till 10 Mbit/s. Nu har jag ägnat 2 dagar åt diverse kombinationer och inställningar. Vad kan jag göra mer.

Tänk på att ett trådlöst nätverk aldrig är snabbare än dess långsammaste länk, om du bara har en kanal. I så fall får alla i nätverket 10 Mbit (vilket känns som 802.11b)

Hurvida TimeCapsule och Airport hanterar kanaler och olika frekvenser vet jag inte för jag har aldrig lekt så mycket med prylarna.

Kör inte timecapsule trådlöst, koppla in dom direkt i din fiberlina i stället, eller bakom din airport.

Utvidgade nätverk är rena döden för prestanda - dra kabel mellan stationerna...

Jag hade lite "tur" när vi flyttade in i nya lägenheten. 14 Gigabit uttag spridda över alla rum och i vår walk-in garderob finns det även eluttag för server. Fast IP. Gigabit Fiber. Bra grejer.

  • Oregistrerad
  • 2010-11-14 21:50
Ursprungligen av Björnström:

14 Gigabit uttag.

Kör du 10GigE - det tror jag inte på

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2010-11-14 22:02
Ursprungligen av studiox:

Kör du 10GigE - det tror jag inte på

Jag tror han menar 14 st 1GB-uttag.

Ursprungligen av kenjon:

Jag tror han menar 14 st 1GB-uttag.

Haha, jag menade 14st (7 dubbeljack) Gigabit Ethernet jack spridda över lägenheten. Vem tusan kör 10 Gigabit hemma?

1
Bevaka tråden