Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Gizmodo sågar Samsung Galaxy Tab

Tråden skapades och har fått 33 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Ledsen Samsung - ryktet som iPad dödare är kraftigt överdrivet.
Bloggen Gizmodo har testat nya Samsung Galaxy Tab och är inte överdrivet imponerade.

Med en skärm på sju tum och hög upplösning (1024x600 punkter) som visar fina färger så ger Galaxy Tab ett bra intryck. Men det är innan man börjar använda den i praktiken. Webbläsaren stödjer Flash (till skillnad från iPad) och går nästan inte alls att använda då den hackar så mycket att testaren börjar skratta.

Fördelen med en skärm på 7 tum är att vanliga Android applikationer lätt går att skala upp från mobiltelefonskärmar utan att det ser dåligt ut. iPad kräver i princip egna app:ar för att dra nytta av skärmstorleken. Testaren skriver samtidigt att om man ändå ska köra appar gjorda för mobiltelefoner så faller idén med att bära runt på en sjutumsskärm.

Att Samsung har satt ett pris i nivå med iPad (dyrare än Wifi men billigare än iPad 3G) gör det inte lättare. Slutsatsen är:

Citat:

Typically, the point of a compromise is to bring together the best of both sides. The Tab is like a compromise's evil twin, merging the worst of a tablet and the worst of a phone. It has all of the input problems of a tablet, with almost none of the consumption benefits.

Läs hela testet här:
Samsung Galaxy Tab Review: A Pocketable Train Wreck

Nu undrar vi bara: När kommer iPad till Sverige?

  • Medlem
  • Alvesta
  • 2010-11-10 20:31

Rätt åt dem. En för liten, plastig, slö & dålig kopia. De har snott utseendet i Mail, kalendern, iBooks mm rakt av från iPaden. Samsung borde skämmas!

Jag håller med till 100%. efter att ha väntat på galaxy tab länge och nu testat den. så har jag köpt en Ipad istället!

  • Medlem
  • International user
  • 2010-11-10 21:38

Fick prova en i butik här för några dagar sen. Förstår inte varför Android laggar så? Till och med en iPhone 3G har högre framerate på OSet och är mer responsive än en splitter ny Android pryl.

  • Medlem
  • Alvesta
  • 2010-11-10 21:44
Ursprungligen av shandar:

Fick prova en i butik här för några dagar sen. Förstår inte varför Android laggar så? Till och med en iPhone 3G har högre framerate på OSet och är mer responsive än en splitter ny Android pryl.

Vad jag inte förstår är att så många står ut med hackandet i Android & Flash. Men jag antar att många kommer från pc-världen med låga krav, aldrig testat en iPhone/iPad, har fördomar mot Apple och helt enkelt inte vet bättre.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2010-11-10 23:43

Testade också denna på jobbet. Kopplade upp mot wlan och surfade runt på Aftonbladet bl.a. Svepte med fingret över skärmen - tog en sekund innan det började rulla. Ärligt talat, sitter de på Samsung och testar denna sega manick och tänker att "Fan, nu har vi lyckats" eller? Vilket skräp som de dessutom (hos oss i alla fall) vill ha 7995:- för.

Ursprungligen av CEk:

Testade också denna på jobbet. Kopplade upp mot wlan och surfade runt på Aftonbladet bl.a. Svepte med fingret över skärmen - tog en sekund innan det började rulla. Ärligt talat, sitter de på Samsung och testar denna sega manick och tänker att "Fan, nu har vi lyckats" eller? Vilket skräp som de dessutom (hos oss i alla fall) vill ha 7995:- för.

Har inte testat just Galaxy Tab själv, men har några kompisar som är Androidfrälsta som hela tiden predikar över hur mycket bättre än iPhone den är. Varje gång jag lånat en för att testa har jag stött på precis det här. Bara att scrolla en enkel lista med options hackar ordentligt. Det är knepigt att bläddra snabbt / dit man vill (då det är lite svårt att läsa alllt man bläddrar förbi då det hackar en halv skärmsida per frameuppdatering). Samma i webbläsaren, scroll och zoom är så olidligt segt att det är löjligt, det ger mig flashbacks till min gamla Windows Mobile 6-lur.

Jag är helt öppen för andra produkter än apples, och om Android hade fungerat smärtfritt hade jag absolut kunnat tänka mig att skaffa en sådan telefon / tablet.. Men detta känns som en dealbreaker för mig, fasen man måste ju kunna använda produkten alls innan man kan avgöra om den är bra..

den är som en galaxy S fast med större skärm och en helvetes massa lagg... känns inte som att android är ett system för tabs, thosiba tabben som är påväg laggar nämligen med i de testen jag sett....

Ursprungligen av CEk:

Ärligt talat, sitter de på Samsung och testar denna sega manick och tänker att "Fan, nu har vi lyckats" eller?

Jag har funderat på det så många gånger genom åren, men har aldrig lyckats komma fram till något vettigt svar.

Precis som du säger, hur tänker dom? Provar dom inte produkterna?

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2010-11-13 23:23

Ja det är för mig en gåta. "OK, den laggar lite och iPaden vi testat flyter på ganska bra. Vi lägger ett ordentligt överpris på den så blir det nog succé." känns som deras resonemang. Det är ju inte bli nån kioskvältare detta.

Ursprungligen av Patrik D:

Jag har funderat på det så många gånger genom åren, men har aldrig lyckats komma fram till något vettigt svar.

Precis som du säger, hur tänker dom? Provar dom inte produkterna?

Ursprungligen av CEk:

Ja det är för mig en gåta. "OK, den laggar lite och iPaden vi testat flyter på ganska bra. Vi lägger ett ordentligt överpris på den så blir det nog succé." känns som deras resonemang. Det är ju inte bli nån kioskvältare detta.

Många bolag har inte det minsta tillstymmelse till passion för de prylar de säljer.

"Smäck ihop skiten, kasta in nåt OS. Och ni, det däringa Facebook skall med! För det har mina barnbarn sagt är cool. Laggar? Vaddå laggar? Prata så man begriper..."

Det verkar som om de som tillverkar de här sakerna liksom är vana vid att datorer är ngt svårt, krångligt och till för män med hår på bröstet. Klart det krånglar?! Det är ju en DATOR, den skall krångla... liksom...
Produkerna blir ju födda ur den filosofin, skit värper fram mera skit.

Apple kan man kritisera för mycket, att de är petiga, att de styr och ställer osv, men jisses vilken passion det ligger i grejerna. Samsung, LG och hela koreagänget är görbra på att massproducera, men det kommer knappast ngt nydanande därifrån.

Helt övertygad om att Papermaster fick gå från Apple för att han var den ende i kritstrecksrandigt på hela bolaget. Han är på Cisco idag....

Lite som när apple skulle förhandla med AT&T och AT&T klagade på klädseln Applefolket kom i - Jeans, på sin höjd kavaj. "We're Apple - we don't even own suites..."

  • Medlem
  • Hemmesdynge
  • 2010-11-10 23:51

Problemet de har är ganska säkert att för att få det att rulla på bra och mjukt så måste de fläska på processorhastigheten och då blir batteritiden lidande de luxe. Jag är rätt säker på att det som släpps ut är en typisk kompromiss där ingen är nöjd, dvs allt är "lagom" bra, men inte riktigt bra, men de hoppas att det skall vara tillräckligt bra.
Det kanske är så att Android-OS inte riktigt är så himla fantastiskt som folk vill hävda, när man granskar det kritiskt. iPhoneOS 1.0 var ju inte direkt superduper heller kan jag hälsa, men Android är väl uppe på 2.2 och vid version 2 av iPhoneOS så var det ändå riktigt snabbt, om än lätt ofärdigt.

Som en parantes kan man ju fråga hur många här som kört iPhoneOS 1.0? Jag köpte ju min första iPhone 2007 med 1.0 och så här i efterhand undrar ju man varför man var så upphetsad över iPhone den gången, det var ju inte så mycket man kunde göra direkt. Inte flytta runt ikoner, inte installera program. Ringa och surfa var väl det man gjorde? Det var väl att iPhonen gjorde surfningen så bra som räddade den den gången.

  • Medlem
  • International user
  • 2010-11-11 00:12
Ursprungligen av bollman:

Text.

Jovisst, men Android har ju funnits med ett tag nu, det är inte direkt ett beta OS längre. Och iOS 1.0 scrollade fortfarande bättre i menyer och websidor på en 400 MHz CPU än vad en Android mobil på 1.2 GHz gör.

Det är ju iOS största konkurrent så det känns ju som att de borde bry sig lite mer om själva användarupplevelsen? Sitter ingen och testar de här mobilerna och jämför med en iPhone? Kan garantera att deras kunder gör det iaf. Edit: kanske inte, med tanke på hur pass bra Android säljer. Alla kanske inte är lika petiga som oss

  • Medlem
  • International user
  • 2010-11-11 08:48
Ursprungligen av bollman:

Som en parantes kan man ju fråga hur många här som kört iPhoneOS 1.0? Jag köpte ju min första iPhone 2007 med 1.0 och så här i efterhand undrar ju man varför man var så upphetsad över iPhone den gången, det var ju inte så mycket man kunde göra direkt. Inte flytta runt ikoner, inte installera program. Ringa och surfa var väl det man gjorde? Det var väl att iPhonen gjorde surfningen så bra som räddade den den gången.

Jag köpte också min första iphone 2007 och jag håller med att om man jämför ios 1.x med dagens version så var.det ju inte mycket man kunde göra. Däremot, om man jämför den med de andra telefoner som fanns på marknaden då så var den ju helt fantastisk. Surfa, maila, ringa, smsa samt marknadens bästa mediaspelare i samma apparat och allt funkade. Det är mer än man kan säga om Android 2.x :/

  • Medlem
  • 2010-11-11 00:22

Har man en Android har man också en PC! Iaf i 99% av fallen. Och då är man liksom van vid att det är en halvfärdig prudukt man köper.

Jo, men den har ju Flash = iPad/iPhone-dödare...

  • Medlem
  • Växjö
  • 2010-11-11 16:01

Jag har både iPad, Galaxy s och Galaxy Tab och jag måste säga att jag gillar Tab:en.
Smidigare storlek att ta med sig, GPS är faktiskt trevligt.

Nackdelar är att surfa inte flyter på så bra och att läsa tidningar (Zinio) inte fungerar så bra än heller. Men det är ju inte pågrund utav Samsung utan Android som helhet, det blir förhoppningsvis bättre.

Gillar att kunna spela lite Final Fantasy VII på Playstation-Emulator samtidigt som jag har igång MSN och hockeymålservice i bakgrunden

Crunchgear har också testat: Review: Samsung Galaxy Tab On Sprint

Fingrade lite på en Galaxy Tab igår. Inte byter jag bort min iPad mot den inte. Slö, dåligt genomtänkt UI. Nej tack.

Nu är tv-reklamen i full gång med Tele2.
Bara en produktbild, ingen demo hur den funkar eller så.

Killarna på praktikplatsen sågade den direkt. Fel format, fel, allt var fel.
Ingen där är Mac-Nisse men de erkände iaf att Apple lyckats göra väldigt mkt rätt.

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2010-11-15 07:37

Tror del av villkoret som Apple hade för att inte stämma Gizmodo till andra sidan av Universum i den s.k. iP4-härvan var att de inte fick skriva positivt om Android...

Det går visst inte så bra för HPs Slate heller. Beror ju iofs på hur man ser det: planerade ex att tillverka: 5000 och efterfrågan på 9000 måste ju bara beskrivas som en enorm efterfrågan?

HP Slate 500 sees 'extraordinary demand,' experiences six-week shipping delay (update) - Engadget

Och här hyllas Galaxy Tab av svenska mobil.se
Samsung Galaxy Tab i test - Mobil.se

Tycker dock inte att recensionen var särskilt övertygande

Ursprungligen av rikard.agren:

Och här hyllas Galaxy Tab av svenska mobil.se
Samsung Galaxy Tab i test - Mobil.se

Tycker dock inte att recensionen var särskilt övertygande

Mobil hyllar det mesta som inte kommer från Apple... Var länge sedan jag slutade läsa deras artiklar.

  • Medlem
  • Alvesta
  • 2010-11-17 18:38
Ursprungligen av Capeman:

Mobil hyllar det mesta som inte kommer från Apple... Var länge sedan jag slutade läsa deras artiklar.

Mobil.se är ett skämt. Får Aftonbladet att framstå som rena Wall Street Journal i jämförelse.

Jag brukar roa mig med att läsa kommentarerna till deras artiklar & notiser ibland. Verkar skrivas av en blandning av finniga pc-meckande 15-åringar som missat allt för många lektioner i grundskolan och mentalpatienter.

  • Medlem
  • International user
  • 2010-11-17 20:55
Ursprungligen av Mobil.se:

När jag testade Ipad tidigare i år så hade jag svårt att se användningsområden. Den blev helt enkelt mest liggande. Galaxy Tab känner jag har betydligt fler användningsområdet som verkligen gör den nyttig. All världens tidningar är bara ett av flera.

Att de lyfter fram detta som den främsta fördelen inger stort förtroende för recensenten. Tidningar finns ju inte alls på en iPad, och den större skärmen är förstås en nackdel när det gäller just läsning.

Man undrar om recensenten någonsin använt en iPad. Att han även hyllar att en Galaxy kommer med så många förinstallerade program gör det extra lustigt.

  • Medlem
  • Alvesta
  • 2010-11-17 21:05
Ursprungligen av -David-:

Att de lyfter fram detta som den främsta fördelen inger stort förtroende för recensenten. Tidningar finns ju inte alls på en iPad, och den större skärmen är förstås en nackdel när det gäller just läsning.

Man undrar om recensenten någonsin använt en iPad. Att han även hyllar att en Galaxy kommer med så många förinstallerade program gör det extra lustigt.

Dessutom står det längre upp i testet en disclaimer som klargör att appen med tidningar inte finns tillgänglig i den version av Galaxy Tab som säljs i butikerna.

Utöver detta ställer jag mig mycket tveksam till att Samsung i utvecklat en app som innehåller "alla världens tidningar". Århundradets bedrift i så fall.

Tidningar på en 7-tumsskärm. Tillåt mig att skratta! Löjligt ju.

En mellanstadieelev skulle kunna sätta samman en bättre recension än idioterna på mobil.se.

Extra kul att Samsung säger att man inte kommer kunna uppgradera Androidversionen i Taben till Honeycomb som är Google's mer tablet-anpassade OS.

Ursprungligen av sirsnurre:

Extra kul att Samsung säger att man inte kommer kunna uppgradera Androidversionen i Taben till Honeycomb som är Google's mer tablet-anpassade OS.

Va? Är det sant?

Överprisad dynga, som funkar gördåligt som det är.. liksom lite i väntan på det nya fina systemet som kommer sen...

... och så går det inte att uppdatera?

Kanske med fulhack och omkompileringar och sånt spännande eller?

Å, förlåt, jag kan inte sluta skratta. Det här är för mycket...

"Däremot kan det ibland hacka lite vid videovisning, men det har nog mer med processorkapacitet och uppkopplingen att göra. Generellt kan man märka det ibland, att Galaxy Tab inte riktigt hänger med i svängarna. Har man flera applikationer igång samtidigt så märks det och vad gäller skärmen så får man ibland trycka både hårt och två gånger för att något ska hända."

Nästa dräpare:

"Jag märker att jag skriver betydligt snabbare än bokstäverna kommer fram på skärmen och skriver jag på får jag efter en mening vänta i flera sekunder innan det som visas så att säga hinner ikapp mig."

Eller:
"Den är enklare att hålla än Ipad, men lite synd att knapparna på sidan slocknar så att man har svårt att hitta dem när man vill och ändå kommer åt de knapparna när man inte vill det."

"Hur exakt är pekskärmen?
Tyvärr kan den vara lite seg i reaktionen ibland och det händer att man får trycka både hårt och flera gånger för att något ska hända."

Ändå får den jättehöga betyg...

Ja, Brohult och grabbarna där borta är för mig gåtor....

Bevaka tråden