Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Apple TV till Sverige?

Tråden skapades och har fått 41 svar. Det senaste inlägget skrevs .

AppleStore Sverige har ändrat lagerstatus för AppleTV till "Inte tillgänglig för tillfället" och texterna är under förändring - kommer AppleTV lanseras här idag?

Titta närmare på AppleTV på AppleStore idag så ser du att beskrivningen förändrats under natten till "Product's Step 1 Title in PIM" och den är inte längre tillgänglig för beställning. Luktar lansering i Sverige?

Läs mer här:
AppleStore Sverige - AppleTV

Har varit negativ till en jailbreakad iphone men en apple-tv vill jag kunna spela allt möjligt på. Gärna streamat från nasen så det ska jag titta på.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2010-11-12 13:55

Skulle sitta fint med filmmaterial i Itunes store... verkar ju som att lansering av Apple TV innebär nyss nämnda.

Ursprungligen av Adzam 1:

Skulle sitta fint med filmmaterial i Itunes store... verkar ju som att lansering av Apple TV innebär nyss nämnda.

Var inte ALLS säker på det.. "Du kan ju streama med den"....

Jo, ni kan nog räkna med filmmaterial.

Vi har fått den till Schweiz nu (iförrgår), och nu kan man hyra filmer här.... dock bara med tyskt ljud.... I Sverige lär man dock få originalljud får man hoppas....

Plockade upp en och den funkar fint. Lätt och synka med alla datorer och att styra med iPhone och iPad.

En sak som dock är HELT GALET är att man inte kan justera volymen på TV på något sätt. Inte med den tillhörande fjärren och inte med iTouchfjärren (appen till iPhone/iPad).

Ända sättet är direkt via förstärkaren, eller från datorn om det är ifrån iTunes man har initierat spelandet.

Tar mig för pannan.....

Ursprungligen av AndreeMarkefors:

Jo, ni kan nog räkna med filmmaterial.

Vi har fått den till Schweiz nu (iförrgår), och nu kan man hyra filmer här.... dock bara med tyskt ljud.... I Sverige lär man dock få originalljud får man hoppas....

Plockade upp en och den funkar fint. Lätt och synka med alla datorer och att styra med iPhone och iPad.

En sak som dock är HELT GALET är att man inte kan justera volymen på TV på något sätt. Inte med den tillhörande fjärren och inte med iTouchfjärren (appen till iPhone/iPad).

Ända sättet är direkt via förstärkaren, eller från datorn om det är ifrån iTunes man har initierat spelandet.

Tar mig för pannan.....

Det finns en inställning under Audio/Video där du kan aktivera volymkontrollen för din Apple TV.

EDIT: Som du säger verkar det inte gå att justera ljudnivån, inställningen ljudkontroll verkar vara något annat.

Senast redigerat 2010-11-12 17:49
Ursprungligen av AndreeMarkefors:

En sak som dock är HELT GALET är att man inte kan justera volymen på TV på något sätt. Inte med den tillhörande fjärren och inte med iTouchfjärren (appen till iPhone/iPad).

Ända sättet är direkt via förstärkaren, eller från datorn om det är ifrån iTunes man har initierat spelandet.

Tar mig för pannan.....

Akta pannan, det är ju så det ska vara. Apple TV ska bara leverera ljudet i linjenivå vidare utan att talla på det, till den komponent i systemet som är avsedd att hantera just ljud - förstärkaren. Själv blir jag vansinnig när volym kan ställas i flera olika led i kedjan, då vet man garanterat aldrig vad det kommer bli. Det enda som är säkert är att det kommer låta illa.

Ursprungligen av Per Ejeklint:

Akta pannan, det är ju så det ska vara.

Det är garanterat inte så det skall vara.

Jag kan förstå din invändning, men eftersom du är medveten om den potentiella faran kan du ju bara sätta volymen på TV till 100% och skita i den sen då.

Jag är nog inte ensam om att dra ut ljudet optiskt till min förstärkare. Den står utom synhåll för fjärren normalt och det faktum att jag inte kan ändra annat än genom att fysiskt snurra på stärkarens volymkontroll är mycket opassande.

Det blir ju extra löjeväckande när Apple själv bifogar en fjärr till en video och musikspelare, samt tillhandahåller apps till både iPad och iPhone/iTouch där ingen av enheterna möjliggör volymkontroll, eller ens mute om det skulle ringa, eller om någon ropar på en...

En optisk signal är väl inte möjlig att justera nivån på, det är ju en ren ljudsignal (eller hur man nu ska förklara det).
Även HDMI levererar ju ljud om man vill ställa volymen i TV-högtalaren.

Jag tror inte man kommer kunna ändra volym-ut och det har man väl inte kunnat göra på andra källor med optisk ut, iaf inte på min MacMini.

Jag kopplade in min Apple TV idag och den funkar så j_kla bra. Man borde ha en bara för att den är så snygg...

Ursprungligen av Johan Arvidsson:

En optisk signal är väl inte möjlig att justera nivån på, det är ju en ren ljudsignal (eller hur man nu ska förklara det).

Hade man valt ljud via HDMI till TV:n kan man så klart ställa ljudet via TV:n. Det är ju samma som att köra optiskt till förstärkaren och ställa via förstärkaren.

Om man startar en låt i iTunes på datorn, kan man välja att spela upp den via TV. Men då kan jag ändå dra ner ljudet på min dator i iTunes och på så vis sänka volymen. Det är exakt den funktionen jag vill åt. Och det är ju helt egalt var jag initierar uppspelningen, rent tekniskt är det samma kedja: media på datorn streamas till TV som skickar bild via HDMI och ljud via optik (i mitt fall).

Nej det är inte riktigt samma, men nu sk*ter vi i det så vi inte blir osams.

Ursprungligen av Per Ejeklint:

Nej det är inte riktigt samma, men nu sk*ter vi i det så vi inte blir osams.

Hur lugnt som helst med mig.

Jag antar att du menar att du vill ha en clean signal, men som du antyder är ju det en sidodiskussion.

Jag känner att min begäran om volymkontroll inte är orimlig, men det behöver ju inte vi tjafsa om–det finns ändå inte i nuläget.

...kanske skulle haft bild på den nya för det är väl den som avses. Nu säger MacDailyNews att Sverige k-a-n vara på gång för film på iTunes men vi är ganska luttrade vid det här laget med sådana förutseelser. Ill say, when hell freezes over...

MacDailyNews

Ursprungligen av Cogito ergo Mac:

ll say, when hell freezes over...

Sedan Finland vann Eurovision Song Contest tror jag precis allt kan hända.

/c

...själv hoppas jag att helvetet fryser snart. Om inte annat för detta...

  • Oregistrerad
  • 2010-11-13 14:53

OM det kommer film till Sverige - kommer man att kunna hyra i iTunes på en Mac då? Jag har ingen ATV och tänker inte köpa någon - kör en Mini till teven.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-11-13 16:11
Ursprungligen av James Clerk Maxwell:

OM det kommer film till Sverige - kommer man att kunna hyra i iTunes på en Mac då? Jag har ingen ATV och tänker inte köpa någon - kör en Mini till teven.

Absolut, fungerar precis på samma sätt som genom en "vanlig" mac. Körde själv minin men bytt ut den nu mot nya ATV2

Ursprungligen av James Clerk Maxwell:

OM det kommer film till Sverige - kommer man att kunna hyra i iTunes på en Mac då? Jag har ingen ATV och tänker inte köpa någon - kör en Mini till teven.

Ja inte fanken går jag o köper en ATV bara för möjligheten att hyra/köpa film. Har en prima lösning idag med iMac o TV

Jag fick min Apple TV 2nd Gen förra veckan och den fungerar finfint till att strömma material från datorn, och ja. Den kan tyckas vara onödig, då vi inte kan hyra material i svenska Apple Store ännu, men att kunna strömma trådlöst och att kolla podcasts på detta smidiga är grymt!

Visserligen kan man ha en Mac Mini vid tvn men den kostar lite mer också...

Heja Apple, friskt humör!

About fucking time, men när det kommer är det garanterat inget HD och typ bara Rädda Willy 4 och andra Disney-filmer.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2010-11-14 11:50
Ursprungligen av Leftrustle:

Heja Apple, friskt humör!

About fucking time, men när det kommer är det garanterat inget HD och typ bara Rädda Willy 4 och andra Disney-filmer.

Så länge det väl lanseras tror jag det sedan kan rulla på och bli bättre och bättre!

Det är rätt många som skriver "om" det går att hyra filmer på iTunes i Sverige.

Det får nog anses vara en självklarhet att Apple inte säljer en streamingprodukt för några hundralappar till alla svenskar för att de skall kunna flytta sitt rippade material från Mac till TV.

Apples intresse är ju uthyrningen. Sen att den måste kunna lite andra grejor är ju rent försäljningstekniskt.

Ett annat rimligt antagande är att Sverige dock inte får hela det amerikanska utbudet med alla serier och så. I alla fall inte direkt.

I Schweiz fick vi filmerna i iTunes. Jag har inte räknat dem, men det är alla av intresse (dock på tyska).

TV är mer än prisvärd tycker jag, men den saknar ändå en del av det jag vant mig vid på min WDTV. Det som stör mig mest just nu är att man inte kan köra Passthrough på DTS i HandBrake, vid konvertering till TV/iPad-format. Jag antar att det har med formatet och inte med HandBrake att göra... nån som vet?

Sen saknar jag WDTV:s thumbnail view av alla filmaffischer. Det är ett mycket bättre/trevligare sätt att bestämma film jämfört med den lista man får i TV.

Men som sagt–den är ju väldigt billig och väldigt trevlig!!

  • Oregistrerad
  • 2010-11-14 12:02

Man har ju sålt ATV i många år i Sverige för att vi endast ska kunna lira iTunes-biblioteket eller flytta över egna rippningar till ATVn. Och då tog man flera tusen för ATVn. Så - denna retorik håller inte.
Däremot tror jag att hyrfilm slutligen kommer med den nya modellen av ATV. När vet jag inte - så klart. En del i tråden har redan ropat hurra. På nätrykten. Jag är mera tveksam...men kanske innan Jul...eller i februari.

Ursprungligen av AndreeMarkefors:

Det får nog anses vara en självklarhet att Apple inte säljer en streamingprodukt för några hundralappar till alla svenskar för att de skall kunna flytta sitt rippade material från Mac till TV.

  • Medlem
  • Kristianstad
  • 2010-11-14 12:22
Ursprungligen av James Clerk Maxwell:

Man har ju sålt ATV i många år i Sverige för att vi endast ska kunna lira iTunes-biblioteket eller flytta över egna rippningar till ATVn. Och då tog man flera tusen för ATVn. Så - denna retorik håller inte.
Däremot tror jag att hyrfilm slutligen kommer med den nya modellen av ATV. När vet jag inte - så klart. En del i tråden har redan ropat hurra. På nätrykten. Jag är mera tveksam...men kanske innan Jul...eller i februari.

Just därför... säljer de enheten billigt vill de nog gärna ha inkomster från uthyrning/köp i iTunes Jag hoppas iallafall att de är så de tänker...

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2010-11-14 14:53
Ursprungligen av James Clerk Maxwell:

Man har ju sålt ATV i många år i Sverige för att vi endast ska kunna lira iTunes-biblioteket eller flytta över egna rippningar till ATVn. Och då tog man flera tusen för ATVn. Så - denna retorik håller inte.
Däremot tror jag att hyrfilm slutligen kommer med den nya modellen av ATV. När vet jag inte - så klart. En del i tråden har redan ropat hurra. På nätrykten. Jag är mera tveksam...men kanske innan Jul...eller i februari.

En liten skillnad är väl att det då var ett hobbyprojekt enligt Steve. Det är nog mer än färdig produkt nu. Så jag tror också det kommer ett visst utbud ganska snart...

Ursprungligen av James Clerk Maxwell:

Man har ju sålt ATV i många år i Sverige för att vi endast ska kunna lira iTunes-biblioteket eller flytta över egna rippningar till ATVn. Och då tog man flera tusen för ATVn. Så - denna retorik håller inte.
Däremot tror jag att hyrfilm slutligen kommer med den nya modellen av ATV. När vet jag inte - så klart. En del i tråden har redan ropat hurra. På nätrykten. Jag är mera tveksam...men kanske innan Jul...eller i februari.

Jag kan delvis förstå att det på ytan verkar vara en motsägelse–och sympatiserar nästan lite med din invändning.

Men min retorik håller.

Du till och med citerade just nyckelorden: streaming, några hundralappar (även om jag nu insett att den ligger strax över tusen-strecket i Sverige).

Du tar upp gamla TV som en jämförelse, men det är en helt annan produkt, framtagen för en annan tid (så snabbt går det).

Apple identifierade trenden/behovet av att koppla upp sin underhållning mot de nya, stora TV-apparater som etablerat sig i de allra flesta hem. Deras svar blev en standalone uppspelningsprodukt med hårddisk för lagring.

Den var även "normalt" prissatt. Den fanns där för de som ville ha den. Who cares?

TV<sup>2</sup> är något helt (nåja) annat. Det är en "billig" produkt, med Apples mått mätt subventionerad, som pushas ut. Detta är något som Apple gärna skulle se i alla hem. Detta är en stor skillnad mot originalprodukten och det gör att jag, å min sida, tycker att din invändning haltar.

Officiellt heter de att man inte skall behöva synka med sitt bibliotek på stora datorn, utan bara streama det istället. Och det kan man, och det går bra. Men mellan raderna läser jag "du skall inte lagra material–vi lagrar det till dig. Och du får låna det av oss för en liten kostnad. Smidigt, va?"

För mig är det uppenbart att Apple vill att du skall konsumera ditt material via iTunes och att en lansering av TV<sup>2</sup> går hand i hand med åtminstone ett basutbud av uthyrningsmaterial.

Jag vidhåller med stor säkerhet, endast baserat på ovanstående resonemang, att hyrfilm kommer direkt vid lansering.

Apropå att "sänka ljudet" i Apple-TV är det rätt givet att det inte går att göra och inte ska gå att göra heller. Det man gör när man "sänker ljudet" på en digital signal är att reducera bitdjupet. Visst blir det lägre, men du tappar kvalité i ljudet. Ingen önskad effekt!

Ursprungligen av PeeMaN:

Apropå att "sänka ljudet" i Apple-TV är det rätt givet att det inte går att göra och inte ska gå att göra heller. Det man gör när man "sänker ljudet" på en digital signal är att reducera bitdjupet. Visst blir det lägre, men du tappar kvalité i ljudet. Ingen önskad effekt!

Så om jag sänker ljudet i iTunes när jag streamar ljudet till en ATV eller via Airtunes till min förstärkare (D/A:n sitter ju väl i Airporten?) så sänker jag bitdjupet? Ska jag alltså alltid ha full volym på iTunes och reglera nivån i förstärkaren?

Ursprungligen av Fitinghoff:

Så om jag sänker ljudet i iTunes när jag streamar ljudet till en ATV eller via Airtunes till min förstärkare (D/A:n sitter ju väl i Airporten?) så sänker jag bitdjupet? Ska jag alltså alltid ha full volym på iTunes och reglera nivån i förstärkaren?

Intressant faktiskt. Jag har aldrig tänkt på hur det fungerar med en Airport, men jag antar att det är samma sak där egentligen, det kan förvisso vara så att mjukvaran (dvs iTunes) är så smart kodad att den styr någon förstärkning av den analoga utsignalen i airporten, men det känns inte troligt. Om du inte HÖR skillnad kan du ju göra vilket som.
Själv kör jag ju digitalt direkt från macen till receivern, och där hör man skillnad om man sänker i iTunes.

Bevaka tråden