Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Prestandavinster med SSD i Mac Pro

Tråden skapades och har fått 65 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Glöm inte bort att en Mac Pro kan ha mycket snabbare diskar som gör stor skillnad!

Jag har funderat på att installera tre SSD i min Mac Pro och köra dom som RAID-0 mest som ett experiment. Går att få 3st Intel X25V 40GB för runt 750kr inkl moms per styck så det är inte jättedyrt. En startdisk på 120GB som ger 700MB/s kommer nog kännas rätt kvick. Sen kör man en stor 2TB disk i den fjärde diskplatsen

Ursprungligen av Björnström:

Glöm inte bort att en Mac Pro kan ha mycket snabbare diskar som gör stor skillnad!

Jag har funderat på att installera tre SSD i min Mac Pro och köra dom som RAID-0 mest som ett experiment. Går att få 3st Intel X25V 40GB för runt 750kr inkl moms per styck så det är inte jättedyrt. En startdisk på 120GB som ger 700MB/s kommer nog kännas rätt kvick. Sen kör man en stor 2TB disk i den fjärde diskplatsen

Ett mycket intressant experiment. Rapportera gärna om hur det går om du genomför detta. Har en Mac Pro 2 x 2,8 Quad (2008) och upplever att det är hårddiskarna som är flaskhalsen.

Jag har själv en SSD (240GB) som startdisk med läs och skriv på ca 260/270 och sen en RAID-0 på tre 2GB WD Caviar Black, som ger en läs och skriv på ca 430 MB/s.

Mycket lagring och prestanda till relativt bra pris.

Och det är just utbyggnadsmöjligheterna som gör en Mac Pro. Inte tvunget CPU:n, även om 6-core är nice.

  • Medlem
  • Vattholma
  • 2010-11-12 14:38

Jag antar att ni kör hårdvaru-raid, vilket kort har ni?
Någon av er som har nån erfarenhet av osx egna mjukvaru-raid och vad man kan få för prestanda där?
Jag har en MP 3,1 från 2008 som ska uppgraderas lite.

Jag kör mjukvaru-RAID. Tror inte det där kortet är så mycket att satsa på om du inte ska köra RAID-5.

  • Medlem
  • Vattholma
  • 2010-11-12 21:19
Ursprungligen av Björnström:

Jag kör mjukvaru-RAID. Tror inte det där kortet är så mycket att satsa på om du inte ska köra RAID-5.

Coolt, då måste jag prova det. Jag trodde man var tvungen att ha hårdvaru-raid för att komma upp i höga hastigheter.

Ursprungligen av Potah:

Coolt, då måste jag prova det. Jag trodde man var tvungen att ha hårdvaru-raid för att komma upp i höga hastigheter.

programmen studsar inte flera gånger utan kommer igång direkt = UNDERBART! Så kör på det. SSD är inte så dyra nu för tiden.

Jag kör nu med en SSD disk enbart (alltså ingen RAID) som system/program disk och sedan filerna på en annan disk. Och det är sjukt mycket rappare, så kan definitivt tänka mig att en RAID kan vara grym med SSD!

  • Medlem
  • Umeå
  • 2010-11-12 15:58

Jag kör SSD (Intel X25-M) + två mjukRAID:ade SATA sedan i somras i min Mac Pro.
Det blev en ordentlig skillnad, men jag inbillar mig att det är lite segare idag än från början. Det går inte lika rappt i uppstarten nu som från början.

Någon som har koll på det här med TRIM snacket och SSD på Mac?

också mjukvaru-RAID här.

Går det att köpa "hållaren" för hårddisken separat om man vill experimentera med olika diskar och slippa använda skruvmejseln?

Ursprungligen av Saffran:

Går det att köpa "hållaren" för hårddisken separat om man vill experimentera med olika diskar och slippa använda skruvmejseln?

Ring närmaste återförsäljare och fråga om dom har hårddisk-slädar för Mac Pro som reservdel

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2011-03-09 10:23

Hej,
Hur gör man, var finns inställningar för Mjukvaru Raid (0) ?
//Bosse

Ursprungligen av Pasay:

Hej,
Hur gör man, var finns inställningar för Mjukvaru Raid (0) ?
//Bosse

För att skapa en RAID-volym måste du ha två eller fler tomma hårddiskar. Om dom inte är tomma kommer dom raderas när du går över till RAID-0.

I skivverktyget (ligger i program/verktygsprogram) har du en flik för RAID. Välj ett namn för RAID-uppsättning och vilken typ (Speglad/Striped) och dra dom volymer du vill ska delta i RAID-volymen. Sen formaterar den diskarna.

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2011-03-09 10:37

Hej Björnström,

Tack för svar.

Låter enkelt
Skall testa.

Jag har idag en SSD som systemdisk (256 GB), MacPro 2008, den är otroligt snabb jämfört med
standarddisken, tror det var en Seagate 7200rpm.

Men, det är alltid kul att trimma så jag tänkte trycka i 2st SSD och Raid0:a dom
(Behöver den SSD disken som sitter i nu till min MacBookPro)

Jag har ett annat Benchmark program än det ni snackat om här, poster resutat senare

//Bosse

  • Medlem
  • Värmdö
  • 2010-11-14 22:44

Intel X-25V 40GB är inte lika snabb som 80 giggarn.

Satsa istället på OCZ Agility 2 på 40GB eller Intel X-25M 80GB.
Efter nyår kommer Intel X25 Generation 3 som är ännu snabbare.

3st Intel 40GB skulle ge teoretiskt runt 510MB/s
3st Intel 80GB skulle ge teoretiskt runt 750MB/s
3st OCZ Agility 2 skulle ge teoretiskt runt 840MB/s

Ursprungligen av Jetwash:

3st Intel 40GB skulle ge teoretiskt runt 510MB/s
3st Intel 80GB skulle ge teoretiskt runt 750MB/s
3st OCZ Agility 2 skulle ge teoretiskt runt 840MB/s

3st Intel X25V 40GB = 779kr x 3 = 2337kr
3st Intel X25M 80GB = 1495kr x 3 = 4485kr
3st OCZ Agility 2 40GB = 975kr x 3 = 2925kr

Enligt det här testet är X25V och Agility 2 typ lika snabba (olika snabba på olika saker men totalt sett lika snabba): http://www.techspot.com/review/313-budget-ssd-roundup/page16.html

  • Medlem
  • Värmdö
  • 2010-11-15 19:24
Ursprungligen av Björnström:

3st Intel X25V 40GB = 779kr x 3 = 2337kr
3st Intel X25M 80GB = 1495kr x 3 = 4485kr
3st OCZ Agility 2 40GB = 975kr x 3 = 2925kr

Enligt det här testet är X25V och Agility 2 typ lika snabba (olika snabba på olika saker men totalt sett lika snabba): Budget Sub-$150 Solid State Drive Round-up > Final Thoughts - TechSpot

Ah, där ser man, trodde Agility 2 var snabbare än så.

Verkar vara prissänkningar på G:
Intel sänker priserna på SSD-enheter - Lagring - SweClockers.com

2011 är året Andreas goes ssd.

Ursprungligen av Code Red:

2011 är året Andreas goes ssd.

Nu saknade jag en "like" knapp

Ursprungligen av Code Red:

2011 är året Andreas goes ssd.

Me too! Har precis satt i 2 stycken 120 GB OCZ SSD i min MP (early 2008). Konfigurerade dem som Raid 0 och klonade helt enkelt över min startskiva mha Carbon Copy Cloner. Har inte hunnit testa prestandan men upplever en stor skillnad från originalhårddisken vad gäller att starta program etc.

Hade först problem att hitta den ena disken och trodde jag fått ett måndagsexemplar, men efter att plockat ut den och tryckt dit den igen dök den upp. Jag monterade dem i varsin HD kasett.

Jag befarade att Time Machine skulle få börja om från början i samband med byte av startskiva (trots att det var en klon fast under annat namn), men TM bara fortsatte som inget hade hänt. Skönt.

Ursprungligen av M. Sundbom:

Me too! Har precis satt i 2 stycken 120 GB OCZ SSD i min MP (early 2008). Konfigurerade dem som Raid 0 och klonade helt enkelt över min startskiva mha Carbon Copy Cloner. Har inte hunnit testa prestandan men upplever en stor skillnad från originalhårddisken vad gäller att starta program etc.

Den måste vara sjukt snabb! Ska vi köra lite jämförelsetester mellan din och min MacPro? Jag har en Intel X25M i min Dual Quad 3.0 av generationen innan din.

Efter mycket funderande så tog jag beslutet igår att köpa en Intel X25M 80GB och har redan fått den levererad. Kommer lite benchmarks när jag har monterat den!

  • Medlem
  • Hillared
  • 2011-01-14 08:42
Ursprungligen av Björnström:

Efter mycket funderande så tog jag beslutet igår att köpa en Intel X25M 80GB och har redan fått den levererad. Kommer lite benchmarks när jag har monterat den!

Använder du något liknande denna för att montera SSD-diskarna i Mac Pro'n? Komplett.se - Kingston SSD 2.5" to 3.5" SATA
Har funderat att köpa en sådan själv och slänga in min SSD i Mac Pro'n nämligen.

  • Medlem
  • Vattholma
  • 2011-01-14 10:34
Ursprungligen av Drakfot:

Använder du något liknande denna för att montera SSD-diskarna i Mac Pro'n? Komplett.se - Kingston SSD 2.5" to 3.5" SATA
Har funderat att köpa en sådan själv och slänga in min SSD i Mac Pro'n nämligen.

Jag tänkte lägga min Corsair Force 120gb under dvd-läsaren i min MP. Eftersom det inte är några rörliga delar så kommer den inte vibrera och flytta på sig av den orsaken, så länge datorn står där den står är det lugnt.
Men eftersom jag har en MP från 2008 så måste man montera loss en del saker för att komma åt Sata-kontakten där bakom för att kunna montera sladden, så det har inte blivit gjort än. Har haft disken i flera veckor.
Jag skulle tro att min pappaledighet kan vara en bidragande orsak också.
Förväntar mig mycket bra resultat om man jämför med min originaldisk på 320gb som får rätt dåliga resultat i olika disktest-program.
Sen ska jag fylla upp mina fyra diskplatser med en varsin WD Caviar Black på 1 tb och köra mjukvaruraid till mina bilder m.m.
Ska bli spännande att se vad som händer med läs och skrivprestandan överlag.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2011-01-14 08:59
Ursprungligen av Björnström:

Efter mycket funderande så tog jag beslutet igår att köpa en Intel X25M 80GB och har redan fått den levererad. Kommer lite benchmarks när jag har monterat den!

Gytt! Ser fram emot att läsa din review

Nu sitter SSD:n i datorn och den är helt sjukt snabb - men framförallt tyst! Dom där 10.000rpm diskarna LÅTER rätt mycket.
Har gjort lite benchmarks också som jag ska posta. Tyvärr passade inte det medföljande 2.5" till 3.5" kitet i en Mac Pro för SATA-kontakterna blir förskjutna mot mitten.

  • Medlem
  • Hillared
  • 2011-01-17 15:55
Ursprungligen av Björnström:

Nu sitter SSD:n i datorn och den är helt sjukt snabb - men framförallt tyst! Dom där 10.000rpm diskarna LÅTER rätt mycket.
Har gjort lite benchmarks också som jag ska posta. Tyvärr passade inte det medföljande 2.5" till 3.5" kitet i en Mac Pro för SATA-kontakterna blir förskjutna mot mitten.

jag tror att denna kommer fungera: Komplett.se - Kingston SSD 2.5" to 3.5" SATA
Då den blir som en vanlig 3.5" HD som man monterar in. Tänkte köpa en själv snart

Även denna bör fungera (betänk att den är för 2006 års modell, det tror jag dock inte gör någon skillnad, de har även för senare modeller): http://www.maxupgrades.com/istore/index.cfm?fuseaction=product.display&Product_ID=180

Senast redigerat 2011-01-17 17:45
  • Medlem
  • Vattholma
  • 2011-02-09 17:51

Äntligen har jag kommit till skott. Satan i gatan vilken skillnad det blev i min MP 2008!
Nu hänger min Corsair Force 120gb snett ovanför grafikkortet utan att den kommer att ställa till några problem.
Har precis formaterat min gamla 320gb bootdisk och ska plocka ut den och stoppa i en WD Caviar Black 1TB på den platsen, den kommer göra två likadana diskar sällskap i en 3 diskars Raid 0 konfiguration, ska bli spännande att se om jag kommer upp i 430mb/s som AndreeMarkefors gör med sina 2TB varianter av samma disk.
Sen kommer en äldre 1,5TB disk sitta i sista porten som en backup av Raid konfigurationen. Den i sin tur ska ha en extern backup.

Kommer bli riktigt bra, äntligen så känns det som att man kan börja utnyttja den riktiga kapaciteten i den här fantastiska maskinen, vilket är på tiden med tanke på att det var ett tag sedan jag köpte den.
Nu tar det 24sek att komma till skrivbordet från start, får ca 260/260 i läs/skriv. Bra skit!
Jag har en likadan Corsair i min MBP från 2008, men det känns som att det är i min MP som den kommer till sin fulla rätt.

Det finns en till ledig Sata-kontakt ledig på logikkortet, kanske stoppar i en till SSD längre fram.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2011-02-09 22:02

Ni som går över till SSD och klonar över disken, vill ni dela med resultat som är mätbara? Tex boot tid?

Bevaka tråden