Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Botnet & DDOS, förklaring från någon insatt?

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Jakobsberg
  • 2010-11-12 14:17

Hej på er. Jag läste senast idag nån artikel om botnet och ddos-attacker. Som macanvändare är man ju rätt van att bortse från trojaner och tänka "ja, på windows, ja...", men hur är det med det här? Behöver man vara oroad över att min dator används som en zombie? Nån som har koll och kan förklara lite mer ingående hur botnet funkar?

Tackar mjukast på förhand!

Ytterst otroligt att du har trojaner och liknande på din Mac. Så länge som 99mac har funnits (snart tio år och 2 miljoner inlägg) har jag inte hört talas om någon som fått virus eller annat otyg.

  • Medlem
  • International user
  • 2010-11-12 18:40
Ursprungligen av Björnström:

Ytterst otroligt att du har trojaner och liknande på din Mac. Så länge som 99mac har funnits (snart tio år och 2 miljoner inlägg) har jag inte hört talas om någon som fått virus eller annat otyg.

Åja, trojaner har det faktiskt funnits. Det är otyg. Jag fick själv hjälpa en nybliven macägande kompis som hade fått DNS-en kapad förra året, kan ha varit DNS Changer kanske. Det svåraste i det hela var att förklara för honom vad som hänt utan att säga "eftersom du surfat in på porrsajter"

Sen finns ju Boonana/koobface java-exploits också såg jag när jag googlade d:o nu.

Alla dessa kräver att användaren hjälper till genom att klicka OK och acceptera skumma uppdateringar, så det är per definition inte virus. Men, det finns ju tyvärr ingen brist på användare som glatt klickar OK mot löfte att få se en söt kattunge/naken dam/etc.

Mac OS har inbyggt skydd mot Malware, men jag är inte insatt nog för att säga varför dessa trojaner överhuvudtaget fått spridning. Ej uppdaterade OS? Själv har jag bestämt mig för att fylla på med gratis antivirus, och rekomenderar det till alla jag känner, men det är ju en annan diskussion...

Ursprungligen av Björnström:

Ytterst otroligt att du har trojaner och liknande på din Mac. Så länge som 99mac har funnits (snart tio år och 2 miljoner inlägg) har jag inte hört talas om någon som fått virus eller annat otyg.

Ja, det är ett snyggt track-record att hänvisa till.

Jag brukar be folk i min närhet (istället för att menlöst sitta och scanna sina filer dygnet runt) att koppla in hjärnan.

Klicka inte på länkar i spam, se till att du verkligen är på siten du tänkt och inte på ngn kopia, installera inte en massa skit från skumma ställen på nätet etc.

Funkar troligen tusen ggr bättre än antivirusprogram.

Det har funnits en handfull trojaner på OSX, inte mer. Och sitta och dagligen vara rädd och nervös är inget jag tar fasta på.

Att ens egna dator råkar ut för en DDOS attack är lite långsökt, att datorn blir en Zombie är väl lika långsökt.

Slappna av, använd din dator, ha kul, ... och glöm inte koppla in hjärnan.

  • Medlem
  • International user
  • 2010-11-12 20:10
Ursprungligen av Goflorp:
Ursprungligen av Björnström:

Ytterst otroligt att du har trojaner och liknande på din Mac. Så länge som 99mac har funnits (snart tio år och 2 miljoner inlägg) har jag inte hört talas om någon som fått virus eller annat otyg.

Ja, det är ett snyggt track-record att hänvisa till.

Snyggt, men fel. Som du själv konstaterar så har det funnits trojaner - och de har installerats och rapporterats av användare här på 99.se:
DNS-changer trojan
http://www.99.se/naetverk-saekerhet/259816-trojan-sabbar-dns-server.html
http://www.99.se/naetverk-saekerhet/239724-problem-med-dns-servern.html
iWork torrent trojan
http://www.99.se/nyheter-mac/258719-piratkopierad-iwork-09-innehaller-trojan.html

Inga virus, men trojaner.

Ursprungligen av Goflorp:

Jag brukar be folk i min närhet (istället för att menlöst sitta och scanna sina filer dygnet runt) att koppla in hjärnan.

Klicka inte på länkar i spam, se till att du verkligen är på siten du tänkt och inte på ngn kopia, installera inte en massa skit från skumma ställen på nätet etc.

Funkar troligen tusen ggr bättre än antivirusprogram.

Bra råd, håller helt med. Sitt inte o scanna filer dygnet runt. Och klicka inte OK på skumma saker. Gäller ännu mer för Facebook än för datorn själv, idag.
Sen säger jag ju åt folk att ha antivirus OCKSÅ, det är nog bara där vi skiljer oss åt. Hängslen och livrem. 2 minuters CPU i bakgrunden räcker en hel arbetsdag.

Ursprungligen av Goflorp:

Det har funnits en handfull trojaner på OSX, inte mer. Och sitta och dagligen vara rädd och nervös är inget jag tar fasta på.

Enig här också - rädsla och nervositet är bara missriktad energi, agera istället. T ex genom att installera ett antivirus, byta batteri i brandvarnaren, och sen luta dig tillbaka med fredagswhiskeyn.

Ursprungligen av Goflorp:

Att ens egna dator råkar ut för en DDOS attack är lite långsökt, att datorn blir en Zombie är väl lika långsökt.

Ja, DDOS-attacker drabbar bara intressanta tjänster, inte hemdatorer. Zombie däremot inte så långsökt. Identitetsstöld är nog den stora risken.

Ursprungligen av Goflorp:

Slappna av, använd din dator, ha kul, ... och glöm inte koppla in hjärnan.

...och glöm inte säkerhetsbältet, även om du kan köra bil!

Ursprungligen av alamode:

Snyggt, men fel. Som du själv konstaterar så har det funnits trojaner - och de har installerats och rapporterats av användare här på 99.se:
DNS-changer trojan
http://www.99.se/naetverk-saekerhet/259816-trojan-sabbar-dns-server.html
http://www.99.se/naetverk-saekerhet/239724-problem-med-dns-servern.html
iWork torrent trojan
http://www.99.se/nyheter-mac/258719-piratkopierad-iwork-09-innehaller-trojan.html

Inga virus, men trojaner.

Där ser man - hade inget minne av detta men jag har ju kommenterat den sistnämnda tråden så uppenbarligen har vissa haft otur!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-11-12 18:22

Men vänta bara... OSX och iOS börjar ta sådana marknadsandelar så vi får nog snart räkna att problemet kommer att bli större. Tyvärr! För virusmakarna blir det mer intressant.

Botnet är ett nätverk av datorer infekterade av virus eller trojaner. En illasinnad person kan sedan fjärrstyra dessa datorer från sin egen dator för att exempelvis skicka ut oönskad skräppost, utföra DDoS-attacker mot anslutningspunkter på internet. Ett botnet kan bestå av tusentals datorer, ofta kallade zombier, spridda över hela världen och med ägare som inte ens vet om att datorerna är infekterade. Man kan säga att någon öppnar möjligheten att fjärrstyra din dator, ofta genom att elak kod göms i annan programvara som installeras på din dator.

DDoS betyder Distributed Denial of Service, alltså en elak person kan utnyttja detta botnet för att ex göra en överbelastningsattack mot en bestämd plats för att den inte ska vara tillgänglig. Överbelastningen går ut på att en mängd olika datorer gör anrop samtidigt mot en viss punkt ex en webbserver, så att den inte är tillgänglig...

Vet inte om det blev begripligt. Hoppas det förklarar något.

  • Medlem
  • Jakobsberg
  • 2010-11-12 22:10

Okej, jag tror jag har fattat nu; Min dator kan, via en trojan, bli en zombie och användas mot nån annan, mer intressant dator vid en ddos-attack.

Grunden ligger alltså i att jag på nåt sätt måste få in en trojan i systemet - förslagsvis genom att surfa in på porr/warezsidor eller köra crackad programvara.
Eller?

Då känner jag mig rätt lugn. Porr är jag för gammal för och warez behöver jag inte hålla på med.

Tack för snabba svar!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-11-13 00:09

Hmm för gammal för porr vid 43...

/S

  • Oregistrerad
  • 2010-11-13 12:26
Ursprungligen av selfish:

Hmm för gammal för porr vid 43...

/S

Hjääälp,om 9 år tar det slut alltså? Bäst att passa på dom är 9 åren att surfa extra mycket porr (ironi)

  • Medlem
  • Jakobsberg
  • 2010-11-13 16:38

Ja, porr är inte speciellt spännande längre... Sex är det däremot!

1
Bevaka tråden