Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Airport Extreme och Synology NAS

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej
Har kört en Synology 207+ kopplad till en zyxelrouter med Telias bredband under två år, gått som tåget.
Hade en nätverkstekniker som konfigurerade på distans då, gick in i routern och gjorde nödvändiga inställningar.
Bytte i går till AllTele som internet (ADSL) leverantör. Fick nytt modem med router i.
Passade på att byta till en Airport Extreme eftersom allt annat jag använder när det gäller datorer och telefoni kommer från Apple.
När jag väl fått modemet att funka mot internet var den första åtgärden att ringa Alltele för att brygga modemet och ta bort alla routerfunktioner, alltså ett dumt modem bara.
Kopplade in Extremen och ansluta mina tre macar trådlöst gick som en dans.
Ut på nätet, nemas problemas.
Nu var det slut på gräddfilen. Kom inte åt Nasen varken internt eller externt.
Hittade inte min nätverksskrivare. Ringer man Apple support så har dom ingen aning, lust eller ansvar att se till att en nätverksskrivare eller Nas fungerar. Dom vill inte ens hjälpa till med support att öppna de portar som behövs för att brandväggen skall släppa igenom Nasen. Skrivaren är ett sekundärt problem men jag lagrar ett antal kunders bildbanker på min Nas och det börjar knorras om att dom inte kommer åt sina bildfiler.
Någon som har några råd eller tankar hur jag skall komma vidare???
Hur kan man t.ex. konfigurera, om man nu kan, en extreme via internet. Det går ju med de flesta andra routrar??
Gomer www.bildjouren.se

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2010-07-17 09:38

Det låter som att du får kalla på din (oberoende?) nätverkstekniker igen för en konsultation... Han/hon klarade ju av det då så det borde ju gå nu med. Du kan läsa om hur man ställer in nätverk eller hur man ställer in just din produkt.

Mmmm, har just kommit fram till samma sak. Skall ringa efter elva, han är sjusovare.
Går det att ställa Extremen så han når den via nätet.
Med min gamla Zyxel knappade man in ip-adressen och loggade in med adminbehörighet.
Han sitter i Sthlm och jag i Hedemora.
G

YESS!
Efter ett dygn fixade jag problemet själv utan support.
Nu pratar min NAS snällt med nätet via Airport Extreme.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2010-07-17 14:48
Ursprungligen av gomer swahn:

YESS!
Efter ett dygn fixade jag problemet själv utan support.
Nu pratar min NAS snällt med nätet via Airport Extreme.

Bravo!!!

Ursprungligen av gomer swahn:

YESS!
Efter ett dygn fixade jag problemet själv utan support.
Nu pratar min NAS snällt med nätet via Airport Extreme.

Kan du inte berätta hur du gjorde? Skulle vara bra att veta. Speciellt för mig just nu eftersom jag har ett liknande problem.

1
Bevaka tråden