Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Mac som internet-router! Går det?

Tråden skapades och har fått 13 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej
Har tänkt att pensionera min PC som internet router.
Har den kopplad med ett 3G modem i ett nät med skrivare, nätverksHårddisk och andra PCs.

Trodde att det skulle bli enkelt att ersätta den med min Mac.
Men har fått vissa problem. Har kopplat in Macen i en trådlös router via Ethernet med fast IP- adress (samma som den gamla PCn hade), satt på internetdelning i Macen.
Men det vill sig inte. Ingenting fungerar!

Får internet delning att fungera om jag ändrar från Ethernet till Airport, men då kommer jag inte åt skrivaren el. HDen på nätet!

Är det någon som har förslag hur jag kan få det att fungera?
Har tom stängt av Brandväggen.

Mvh

Lägg inte in nya frågor i en tråd som handlar om något helt annat!

Du hade lagt ditt inlägg i "Notiser: Mac"-forumet, i en tråd som handlade om att 10.6.5 har släppts.

/Mod

  • Medlem
  • International user
  • 2010-11-12 16:54

Har du slagit på skrivardelning och fildelning då?

Jo det har jag!
Internet delning fungerar (i Wifi-nätet) men det går inte att komma åt det nätet.
Där har jag både skrivare och HD.
Det vore ju trevligt att kunna komma åt dom!

Verkar vara envägstrafik i det Wifinätet!
Men inte i Ether-nätet

  • Medlem
  • International user
  • 2010-11-12 18:09
Ursprungligen av Starship:

Hej
Har tänkt att pensionera min PC som internet router.
Har den kopplad med ett 3G modem i ett nät med skrivare, nätverksHårddisk och andra PCs.

Trodde att det skulle bli enkelt att ersätta den med min Mac.
Men har fått vissa problem. Har kopplat in Macen i en trådlös router via Ethernet med fast IP- adress (samma som den gamla PCn hade), satt på internetdelning i Macen.

Här tror jag felet ligger. Du vill inte att Maccen ska få en IP-adress i trådlösa routerns wired subnet- du ska istället se maccen som den som matar routern. Koppla Maccen med nätverkskabel till routerns internetport, och routern kommer dela ut nätverket till övriga enheter via wifi. Möjligen behöver du ställa in routern så den plockar en ip-adress i maccens utdelade nät, men det borde autokonfigurera sig med dhcp.

Ursprungligen av Starship:

Men det vill sig inte. Ingenting fungerar!

Får internet delning att fungera om jag ändrar från Ethernet till Airport, men då kommer jag inte åt skrivaren el. HDen på nätet!

Förmodligen för att de är knutna till det trådlösa nät som din router har, inte till det trådlösa nät du just delade ut på maccen. (En alternativ lösning kunde alltså vara att rekonfigurera dessa enheter till maccens airport-utdelade nät. Men då krävs att maccen alltid är igång för att nåt ska funka. Dessutom brukar laptopar ha svagare wifi än routers. Rekomenderas ej.)

Ursprungligen av Starship:

Är det någon som har förslag hur jag kan få det att fungera?
Har tom stängt av Brandväggen.

Mvh

Jag vet inte om du menar maccens brandvägg eller routerns brandvägg. Se till att brandväggen på routern är avstängd, annars kanske den hindrar kommunikationen mellan Maccen och enheterna. Sett ifrån routern så är ju maccen en del av det "elaka internet".

Provade det! Men så fort jag kopplar in Ethernetkabeln så försvinner INTERNET-anslutningen på Macen!
Det verkar som om Macen inte vet vart den skall ut på internet så fort som det finns 2 anslutningar.

Förutsättningar
Har satt på internetdelning där jag delar ut mitt 3g-nät till ethernet
Ethernet är inkopplat till Routerns WAN-port med manuell IP-adress 10.10.0.1 delnätsmask 255.255.255.0 och ingen router
(Har provat att sätta dit en routeradress oxå men ingen skillnad.)
Har

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2010-11-13 10:58
Ursprungligen av Starship:

Provade det! Men så fort jag kopplar in Ethernetkabeln så försvinner INTERNET-anslutningen på Macen!
Det verkar som om Macen inte vet vart den skall ut på internet så fort som det finns 2 anslutningar.

Förutsättningar
Har satt på internetdelning där jag delar ut mitt 3g-nät till ethernet
Ethernet är inkopplat till Routerns WAN-port med manuell IP-adress 10.10.0.1 delnätsmask 255.255.255.0 och ingen router
(Har provat att sätta dit en routeradress oxå men ingen skillnad.)
Har

Routeradress ska bara finnas på ett av interfacen.

  • Medlem
  • International user
  • 2010-11-13 15:20
Ursprungligen av Starship:

Provade det! Men så fort jag kopplar in Ethernetkabeln så försvinner INTERNET-anslutningen på Macen!
Det verkar som om Macen inte vet vart den skall ut på internet så fort som det finns 2 anslutningar.

Förutsättningar
Har satt på internetdelning där jag delar ut mitt 3g-nät till ethernet
Ethernet är inkopplat till Routerns WAN-port med manuell IP-adress 10.10.0.1 delnätsmask 255.255.255.0 och ingen router
(Har provat att sätta dit en routeradress oxå men ingen skillnad.)
Har

Det är lite oklart för mig exakt på VILKEN maskin du gör dessa inställningar. Förtydligar: när du delar ut 3g-nätet via Ethernet så ska du INTE pilla i maccens nätverksinställningar för ethernet. Den konfigurerar själv upp ett delat nät på ethernetporten. Möjligen kan du behöva lista ut vilket IP den delar ut (ifconfig i ett terminalfönster, titta efter eth0) och sen ställa in routern på att söka internet på det subnätet. Mac OS delar som standard ut nätverket på ett 192.168.2.-nät.

Att 3g-stickan kopplar ned när du stoppar i en ethernätsladd låter väldigt konstigt. Kan det vara nåt i 3G-programvaran som känner av att du delar, och inte gillar det? Har inte använt svenskt mobilt bredband på länge, så jag vet inte hur mjukvarustödet ser ut idag. Troligen istället så att när du stopar i ethernet så tror maccen att det är en bättre väg att kontakta internet och försöker kommunicera via din router - som ju inte har kontakt med internet. Prova att stänga av internetdelning, och verifiera att du kan surfa via 3G på din mac både med ethernetsladden isatt och urtagen. Dvs eliminera denna felkälla innan du börjar försöka dela.

Generellt så känns det som att du "övertänker" problemet här; maccen är oftast bara en enkel knapp och sen rullar det. Att gå ned o gräva i tekniska inställningar är inte sällan fel väg för såna här enkla prylar.

Prova du att slå på internetdelningen igen, kolla vilken IP-range maccen delar ut, och starta om routern och ställ in dess internetport att söka adress på det utdelade nätet/med DHCP.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2010-11-14 12:39
Ursprungligen av Starship:

Provade det! Men så fort jag kopplar in Ethernetkabeln så försvinner INTERNET-anslutningen på Macen!
Det verkar som om Macen inte vet vart den skall ut på internet så fort som det finns 2 anslutningar.

Förutsättningar
Har satt på internetdelning där jag delar ut mitt 3g-nät till ethernet
Ethernet är inkopplat till Routerns WAN-port med manuell IP-adress 10.10.0.1 delnätsmask 255.255.255.0 och ingen router
(Har provat att sätta dit en routeradress oxå men ingen skillnad.)
Har

Har du angivit vilken ordning Macen ska välja dina interface (Äpplet - Systeminställningar - Nätverk - kugghjulet - ange tjänsteordning)?
Den du vill använda ska vara högst upp i listan.

Det hade jag givetvis inte gjort!

Men det blev ingen skillnad. satte 3g modemet högst upp och ethernet längst ner.
När jag anslöt Ethernet i Macen som blockerades Internet på Macen.
Men det känns som det är ngt sådant som är fel!

Ett förtydligande!
Med el UTAN internet delning så försvinner Internet, när Ethernet-kablen kopplas in (likadant om jag kopplar in Airport)!
Lite konstigt! Spec nu när jag har specat att Macen skall ut på 3g-modemet först och främst!

  • Medlem
  • International user
  • 2010-11-14 21:03
Ursprungligen av Starship:

Ett förtydligande!
Med el UTAN internet delning så försvinner Internet, när Ethernet-kablen kopplas in (likadant om jag kopplar in Airport)!
Lite konstigt! Spec nu när jag har specat att Macen skall ut på 3g-modemet först och främst!

Underligt. Vad säger 3g-stickan, tror den att den har anslutning kvar eller säger den att den stänger ned kopplet?
Jag gissar att detta gäller när ethernetsladden är kopplad till routern? Och det hänger en massa annat jox på routern också? Testa gärna att se att en ethernetkabel som kopplas till avstängd router inte ger dig samma tappade internet. (För då har du riktiga troll och bör lämna in datorn).
Enda gissningen jag har kvar för den tappade internetåtkomsten är att routern delar ut en adress i samma nät som 3g-modemet och att det f*ckar upp routingtabellen för maccen, trots dina inställningar? Ställ om din router så den delar ut två helt andra subnät än det som 3g-stickan ingår i via mobilnätet. Hela 10.0.0 och 192.168 är oroutade, t ex.
Berätta gärna vad du får ut av kommandot ifconfig i ett terminalfönster, både innan och efter att internet försvinnner.

$ ifconfig
lo0: flags=8049<UP,LOOPBACK,RUNNING,MULTICAST> mtu 16384
	inet6 ::1 prefixlen 128 
	inet6 fe80::1%lo0 prefixlen 64 scopeid 0x1 
	inet 127.0.0.1 netmask 0xff000000 
en0: flags=8863<UP,BROADCAST,SMART,RUNNING,SIMPLEX,MULTICAST> mtu 1500
	ether 00:17:f2:de:b9:37 
	inet 192.168.2.1 netmask 0xffffff00 broadcast 192.168.2.255
	media: autoselect
	status: inactive
fw0: flags=8863<UP,BROADCAST,SMART,RUNNING,SIMPLEX,MULTICAST> mtu 2030
	lladdr 00:17:f2:ff:fe:81:14:2a 
	media: autoselect <full-duplex>
	status: inactive
en1: flags=8863<UP,BROADCAST,SMART,RUNNING,SIMPLEX,MULTICAST> mtu 1500
	ether 00:17:f2:9c:8f:dd 
	inet 192.168.1.43 netmask 0xffffff00 broadcast 192.168.1.255
	media: <unknown subtype>
	status: active

I like mondays!

Fick internetdelning att fungera idag!
Men när jag kopplar in airporten så försvinner internet igen (den kopplas inte ner men det går inte att komma åt den). Mao så kommer jag inte åt skrivaren al HDisken fr Macen!

TACK

Lösningen på Internetdelningen

1. kopplade in Macens ethernet port med Routerns WAN-port
2. Gav dom båda fasta IP-adresser 10.10.0.x (fick det inte att fungera med DHCP)
3. Angav "Tjänsteordningen 3G, Ethernet, Airport
4. Startade internetdelningen mao delade ut 3G ut på Ethernet

Så nu är det BARA Airporten som inte fungerar som den ska!

Fixade allt med en Dovado router istället!

1
Bevaka tråden