Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Exportera boksida som jpeg eller tiff?

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2010-11-11 23:44

hallo!

Jag försöker skapa en fotobok i Aperture 3 och vill exportera de färdiga sidorna innehållande flera bilder som en enda bild fil. Lyckas endast exportera boken som PDF.
Men PDF kan jag inte ladda upp till boktryckarens webbsida. någon som har kolla på detta?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-11-12 01:44

Vem är leverantören=?

Kan du kontakta dom om du kan leverera som pdf? (även om det inte är default)

Om du har Acrobat Pro (och tydligen också Förhandsvisning för 10.5 eller högre) kan man exportera ut sidor i en pdf till jpeg och andra filformat. Jpeg räcker gott. Men kör ut minst 300 dpi och max kvalitet (12) på jpeggarna så skall det nog bli bra.

Sedan är det ju en annan sak vad tryckarn vill ha för färginställningar. Om du fotat i Adobe RGB och tryckarn tar för givet att allt han får är sRGB kan du få "skojiga" färger i slutändan...

Till syvende och sist är det alltså nog bäst att ringa dom!

  • Medlem
  • 2010-11-12 07:06

ok tack! det gick ju bra att spara som jpeg i förhandsvinsning, men förlorar man inte kvalitet på det?
Jag tycker det är väldigt konstigt att man inte kan exportera alla bok sidor som bildformat direkt från aperture 3. Känns som om man är tvingad att använda sig av apples eget "boktryckeri"

Beror väl på vilken kvalitet och upplösning som tilldelas jpeggen. Jag lovar att så länge du håller 300 (eller kanske 360-400 dpi för riktigt bra tryck) och kvalitet över "11" så kan du inte se någon som helst skillnad mot tiff med blotta ögat...

  • Oregistrerad
  • 2010-11-12 08:34

En boktryckare som inte tar pdf?! Varning utfärdas - det kan omöjligt vara något seriöst. Det skulle vara som om en skomakare inte tar emot skor.

  • Medlem
  • International user
  • 2010-11-12 08:50

Ja, PDF är ju standard i branschen numera. Jag levererar bara PDF till tryckerierna sedan några år tillbaka. Och tryckarna vill helst ha det också.

Kanske att TS skall ladda upp en fotobok till ett fotolabb e dyl? Då kanske deras webbprotokoll eller uppladdningsprogram inte tar annat än jpeg?

  • Medlem
  • International user
  • 2010-11-12 09:50
Ursprungligen av johan_tanying:

Kanske att TS skall ladda upp en fotobok till ett fotolabb e dyl? Då kanske deras webbprotokoll eller uppladdningsprogram inte tar annat än jpeg?

Jo säkert är det så. Men PDF borde funka där också.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-11-12 10:05

H*n måste bara få en kontakt med dom som ska producera boken - då borde det funka…

Dom flesta fotoboksställen verkar vilja ha jpg eller tiff, men om man pratar med dom så brukar det funka att man levererar en pdf

  • Medlem
  • 2010-11-13 20:11

Det verkar faktiskt vara rätt ovanligt med pdf på måna fotobokstillverkare. konstigt nog

1
Bevaka tråden